Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

28-07-2008 kl. 10:46

Ja hvis du selv tror du i en årgang 1996 har noget at gøre i en kollision, så har jeg et billigt Eiffel-tårn jeg vil sælge dig !!
En årgang 1996 er desuden ganske sikker lidt små-angrebet af rust og selv små-ting kan have meget negativ indvirkning på sikkerheden i en kollision !!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

28-07-2008 kl. 15:21

Jeg bliver nødt til lige at smide dette link endnu engang.
Jeg ved godt, at det er en Volvo 940, og at den er noget ældre end den omtalte BMW, men klippet viser alligevel meget godt hvor meget der egentlig er sket med sikkerheden over de sidste år.

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

God fornøjelse.

Profil slettet

Profil slettet

07-08-2008 kl. 19:56

Prøv en TOYOTA Avensis - den ligger suverænt på vejen.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

11-08-2008 kl. 10:22

Er det en falsk tryghed du har der... Du har ret i at det er ren fysik, men energi distribution i vognens konstruktion er essentiel for sikkerheden. Gamle store biler er IKKE sikrere end end supermini med 5 stjerner. Superminien der rammer en 4 stjernet SUV vil naturligvis være kraftigt beskadiget. Men i kollision mellem en Fiat 500, og en BMW 3 serie fra 96, ja der ved jeg godt hvor jeg ville vælge at opholde mig.

Påkørsler bagfra er risikobetonet i alle biler, særligt i tilfælde hvor det koliiderende køretøj er tungere. Bliver du ramt af en lastbil med 80 Kmt bagfra i en Audi A8 kommer du ganske sikkert heller ikke fra stedet i live.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

12-08-2008 kl. 08:02

Det er rigtigt, at hvis to biler kører frontalt sammen, så er det generelt mere sikkert at befinde sig i den tungeste.

I sammenligningen mellem en ny Fiat 500 (930 kg) og en 3-serie årg. 96 (1225 kg) er jeg dog overbevist om at det er bedst at befinde sig i den lille. Netop denne BMW har præsteret noget at det dårligste i en frontalkollision nogen sinde: 2 point mod Fiats 15 (www.euroncap.com).

For nylig har ADAC lavet en crashtest hvor en ny (lille) Fiesta køres frontalt mod en (stor) Sierra årg. 87 - her er der ingen tvivl:

http://www.fdm.dk/public/Presse/pressemeddelelser/Biler/biler/2007/Stormodlille.htm

Profil slettet

Profil slettet

12-08-2008 kl. 17:07

..samlekvalitet og passiv sikkerhed hører ikke hjemme i samme kategori :-)