Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

27-06-2008 kl. 14:57

Stop en halv...!
Du blander garanti og reklamationsret sammen,
Det kan godt være at han giver dig 30 dg egentlig garanti - og det er fint nok, men faktisk så giver den almindelige reklamationsret dig 6 måneders "garantilignende " vilkår.

Der er en formodningsregel, der siger at en fejl der opstår i de første 6 mdr. betragtes at have været til stede på leveringstidspunktet. Og dermed har sælger bevisbyrde overfor dig.

Sælger kan aldrig stille dig dårligere end købelovens reklamationsret, og FDM har i flere sager hjulpet medlemer med at få bekræftet denne regel ...med held. Der er således dannet præcedens for at formodningsreglen er en meget vigtig regel i købeloven...!

Alt kan selvfølgelig gradbøjes, og man får formentlig kun bøvl ud af at reklamere over en 100 kroners sag over reklamationsretten. I dit tilfælde kan der være tale om defekte undervognskomponenter. Fjeder, støddæmper, ophæng hvad-ved-jeg, og det kan være temmelig dyrt.

Jeg vil absolut IKKE anbefale at du går direkte til en anden mekaniker blot for at få det lavet ... det er vel netop det han håber på og derfor "pludselig" er meget svær at træffe.
En anden mekaniker kan give dig et overslag over reparation, og derefter må du - helst med FDM´s hjælp - gøre dit krav gældende .

Sidst rettet: 27/6-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

27-06-2008 kl. 17:11

Det er rigtigt at man skal/kan forvente mindre af en brugt bil til den pris end af en dyrere og nyere bil. Men forhandleren kan ikke løbe fra at det rent funktionelle og sikkerhedsmæssige (Styretøj, bremser, ophæng, undervogn osv) skal være 100% i orden ved salg. En vis slidtage må forventes men det er der vist ikke tale om her.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg