Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

25-06-2008 kl. 21:36

Jacob og steen, jeg kan ikke se relevansen i det?

Torben henviser til en rapport som konkluderer at hastighed på motorvej har øget antallet af trafikdræbte - et antal som forøvrigt er forsvindede lille på de danske motorveje. Jeg vil også gerne have indsigt i årsags kilden. Vi kan alle antage hvad der er årsagen, men jeg er ret overbevist om at det faktum at folk ikke trækker ind til højre (hvilket også gør mig sur på morgenturen) ikke er umiddelbar årsag til dødsulykker.

Lad os opstille et par årsagstyper som er generelle:

- Manglende afstand
- Søvnig fører
- Narko/alkohol
- Agressiv/regressiv adfærd
- Mobilsamtaler under kørsel
- Færdelsloven brudt (undtaget hastighedsforseelser)

Indirekte årsager

- Usikre køretøjer
- Defekt køretøj
- Vejens tilstand og forløb
- Trafikmængde
- Sele ikke anvendt

Jeg kunne tænke mig at se en pareto analyse, der beskriver hvorledes disse og andre årsager har haft indflydelse på hvorvidt ulykken har haftdødelig udgang. Man må da formode at der sker utroligt mange ulykker med 130 km/t som ikke har en dødelig udgang.

Ja det er et spændende emne, som vi desværre sjældent hører om - det er ofte populær historier som vi får uden en årsag. Jeg er selvfølgelig sikker på at Farten skal holdes nede på det niveau vi har nu, da summen af ulykker med personskade ganske sikkert ville udvikle sig eksplosivt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

25-06-2008 kl. 23:21

på at disse data faktisk indsamles i så stort omfang som de kan indsamles, og desuden er jeg ikke sikker på at kontrol hjælper på vores adfærd. Der sigtes ofte på farten fordi det er en relativt enkelt kilde til dræbte i trafikken, og farten dræber jo ganske rigtigt. Så lad os for alt i verden holde farten nede, men vi kan alle blive enige om at det i trafikpolitiske spørgsmål ikke må stå alene (hvilket jeg nu heller ikke tror at det gør). Jeg synes heller ikke man skal skele til om den trafikdræbte er dræbt pga fejlagtige handlinger, men nærmere på hvad der forusagede at han kunne handle sådan, ligesom man må anskue hvorfor uheldet var dødeligt. Men din pointe med €-ncap niveau i forulykkede køretøjer; trafikdrabs corelationen er en meget interessant betragtning. Den ville, alt relativt, kunne påvise hvorvidt vi køber katten i sækken når vi handler efter 5 stjernet sikkerhed!

Sidst rettet: 25/6-08

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

26-06-2008 kl. 09:08

Det er der ingen tvivl om at de gør, men igen skal der jo være en videnskabelig måling for at kunne dokumentere et niveau. Selvfølgelig vil nogle biler have en helt anden sikkerhed i trafikken, da målingen er baseret på en reguleret metode. Vedr fart: Jeg har haft denne diskussion i en anden tråd tidligere, og vil ikke selv gå i detaljer, men farten er en væsentlig indirekte årsag til at mennesker dræbes i trafikken, men årsagen til uheldets opståen skal vurederes bedre.

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

26-06-2008 kl. 09:44

Ja det er selvfølgelig trist hvis der er mennesker der dør af de højere hastigheder. ingen tvivl om det.

Men jeg synes at man tit kommer ud for at folk har misforstået den regel med at blinke når man skifter spor på motorvejen. Det virker som om at mange tror de har ret til at skifte spor når de blinker, og så gør de det bare, med troen om at andre bare skal hode tilbage for dem.

Nu er det jo bare at reglen gælder anderledes. Jo man skal blinke når man skifter spor, men man SKAL da også sikre sig at det er forsvarligt på tidspunktet. Det er der mange der glemmer, jeg oplever det næsten dagligt. Det synes jeg måske er lidt uheldigt. For det kan da i hvert være medårsag til de mange dødsulykker.

Og som andre skriver er der altså også rigtigt mange der ikke placerer sig i rette vognbane.....

bruger siden
11-12-2004

26-06-2008 kl. 09:54

Hej Andreas

Jeg kan godt se hvad du mener med mere politi på vejene, og det burde faktisk virke.

Men jeg synes bare at have erfaret at når man ser en patruljevogn på motorvejen, så virker det som om at folk panikker lidt, af frygt for at blive taget på fersk gerning. Og så er det netop i de situationer at folk laver de hjernedøde manøvrer, der bliver temmeligt farlige. Og det er tit jeg oplever det.

Så jeg synes det er både godt og skidt med mere politi på vejene.

I bund og grund er det vel bare manglende diciplin at de danske billister mangler.

I sverige kører de meget pænere og med mere respekt for hinanden. Der kunne vi måske lære noget

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

26-06-2008 kl. 21:36

Målingen foregår konstant på målepunkter som anvedes til statistik af vejdirektoratet, dette vil i praksis sige at vejdir. måler alle bilers hastigheder på en række strækninger i landet.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

26-06-2008 kl. 22:13

Jeg har hentet lidt stats på det:
Almindelig personbil, Dræbte, Alle uheld, 2006, fører samt passagerer.

Motorvej 11
Motortrafikvej 2
Rampe ved motorvej o.lign 1
4 spor 7
3 spor 3
2 spor 109

samme udtræk 2003:

Motorvej 30
Motortrafikvej 11
Rampe ved motorvej o.lign 1
4 spor 12
3 spor 2
2 spor 177

Det taler sit tydelige sprog, det er ikke motorvejene der er synderen, så jeg forstår ikke den store fokus på netop disse!!

Forøvrigt så er der i DTU regi forskning igang på området, menneskelig adfærd og ulykker ;-)

http://nyhedsbrev.dtf.dk/

Sidst rettet: 26/6-08