Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Tommy Søborg
bruger siden
20-02-2005
20-06-2008 kl. 17:22
Profil slettet
20-06-2008 kl. 19:42
Der er da vældig ! Tillykke med du har fundet meningen i tilværelsen - jeg har bare et spørgsmål - hvorfor i alverden har du valgt en tung SUV (4x4?) hvis du synes det er fedt at bruge den sparsomme fritid på at spar kr. 15,75 hver vej ? Du må hellere skynde dig at købe en liter skummemælk for pengene. Det er da et eklatant fejlvalg i bil. Du skulle da have haft en Lupo eller hvad der nu findes indenfor de mindre tørstige modeller.
Profil slettet
20-06-2008 kl. 21:17
Profil slettet
21-06-2008 kl. 14:58
Profil slettet
21-06-2008 kl. 16:59
Jeg synes Qashqai er en ualmindelig vellykket bil, og selv hvis jeg var i tvivl, ville jeg helt sikkert prøve den efter Michaels indlæg.
Kører selv en gammel Carisma 1,8 GDI, og kører pt. ca 16-17 km /l ved blandet motorvej/landevejskørsel.
Selv på motorvej hvor jeg må køre 130km/t kører jeg 110-115km/t for at holde omdrejningerne på 3000omd/minut. Det giver en meget økonomisk kørsel contra 130km/t. Jeg må sige at jeg absolut ikke er den eneste der praktiserer dette. Mange har fundet ud af at tage 10-20 km af topfarten for at gavne økonomien.
Per Rasmussen
Profil slettet
21-06-2008 kl. 17:37
Profil slettet
22-06-2008 kl. 09:43
Problemet med at ligge med 85-90 km/t på motorvejen er at andre bilister fejlbedømmer ens fart. Når man kommer kørende med 110-130 og ser en lastbil eller en bil med trailer/campingvogn, så ved man at farten er lav, men hvis det er en alm. nyere personbil, så bliver man overrasket nogle gange.
Fx: man kører i højre spor og ser en bil forude som ser ud til at køre lidt langsommere end en selv --> man orienterer sig bagud for at finde en plads i venstre spor --> man må op og stå på bremsen, da bilen foran viste sig at køre MEGET langsommere end en selv, og nu er kommet faretruende tæt på mens man kiggede i spejlet --> bilen bagved bliver også overrasket, men kaster sig ud i venstre spor uden at nå at få kigget ordentligt og de bagfrakommende må op på bremsen.. (find selv på mere.)
De gange jeg får mest ud af dråberne er når der er forholdsvis meget trafik, så trafikken reelt kun glider med ca. 100 km/t. Hvis man så undlader at køre i venstre spor og gasse op og bremse ned kofanger mod kofanger med de andre biler.
Og endelig - hvis jeg har lyst til at køre hyggekørsel (eller økokørsel om man vil), så kører jeg af motorvejen når det er muligt. Så får man også set lidt andet for en gangs skyld :-)
Vh Anders
Profil slettet
22-06-2008 kl. 10:31
Profil slettet
22-06-2008 kl. 11:35
Jeg troede det var en provokation, men DE MENER DET SGU`:!
Søren Steen Andersen og Aage Møller er da helt uden for pædagogisk rækkevidde når vi snakker omtanke for miljø og CO2 udledninger.
"På motorvej bør man køre mindst den tilladte hastighed, modsat er man til fare for sine medmennesker "
Jo det er en flot attitude.
Jeres overforbrug af brændstoffer i den vestlige verden på grund af grådige køremønstre, gør at vi alle bliver sat ned i små Kewet el-biler der kan køre 80 km/t inden næste generation.
Vore forfædre ville vende sig i deres grav når de hører om vores egoistiske og skruppeløse mangel på hæmninger.
Profil slettet
22-06-2008 kl. 15:13
Jeg har ikke på noget tidspunkt argumenteret for at man skal køre 80 km/t på motorvej. Vi skal jo ikke have indført Norske tilstande :)
Jeg skrev i mit indlæg igår at jeg kører 110-115km/t i gennemsnit, da min Carisma går rigtig økonomisk ved den fart. Det er der bestemt mange andre der også gør. Nogle presser et par km ekstra pr . liter for sportens skyld, andre fordi de simpelthen er nødt til det med de brændstofpriser vi har nu.
Tag nu de "hvide og sorte" briller af, for ingen sinker jo trafikken med 110 km/t. Der er i forvejen lastbiler, campingvogne og trailere der raster afsted med 80-90 km/t, så det argument køber jeg ikke.
Nej - jeg tror at vi fart-mæssigt har fået et "billede" af hvordan landskabet skal passere forbi når vi kigger i forruden, og alt dertil - og under er for pensionister og folk uden et liv..
Det er sikkert fint at vi er forskellige. Færdselsloven rummer det vel egentlig meget godt - det er jo også derfor at der er 2 eller 3 spor i hver retning på en motorvej, og at overhaling er tilladt på de fleste hovedveje.
... Og : JO Jan Backe. Den med Kewet el-bilen og 80km/t var nok på grænsen af en joke, men jeg tror da ikke at der er tvivl om at EU i fremtiden vil præmiere brændstofbesparende biler ( som Lupo 3L m.fl ) i højere grad i forhold til en gammel V6 Ford Sierra 2,3.
Jeg er glad for at du har solvarme og biofyr Søren. Bliv endelig hjemme og nyd det endelig i fulde drag ..og lad bilen stå :-)
Profil slettet
22-06-2008 kl. 16:32
Profil slettet
22-06-2008 kl. 17:53
Hvad mener du med :"dog indenfor gældende lovgivning"
I dit forrige indlæg skrev du :"På motorvej bør man køre m i n d s t den tilladte hastighed, modsat er man til fare for sine medmennesker "
Nu må du bestemme dig, om du vil tages seriøs ved at påstå du kører inden for gældende lovgivning, eller om du er en Brian-type, hvor al fart under færdselslovens øvre fartgrænser er forholdt alle andre og ikke gælder dig...?
Tjaa...Et strejf af dobbelt-moral?
Og...jo.! Jeg kører selv min 40000 km om året, og netop derfor ved jeg at jeg i min bil sparer ca 800 liter brændstof om året ved økokørsel kontra hvis jeg havde en mere laissez-faire holdning til min privatøkonomi. Ja du kender selv benzinprisen idag, såå.....
Jeg ved også, at de 5-7 min jeg skal bruge ekstra for at køre de 57 km på arbejde, de er givet godt ud...
Jeg er ikke fanatiker, så det betyder ikke at jeg altid kører økokørsel. Kan også li`en gang i mellem at give den gas ud over stepperne. Så har du jo chancen for at kalde mig dobbelt-moral`sk:)
Jeg vælger at sige at for mig er intet sort og hvidt.
Sidst rettet: 22/6-08
Profil slettet
22-06-2008 kl. 19:27
Profil slettet
22-06-2008 kl. 20:13
Kom igen når i er friske !!
Sidst rettet: 24/6-08 (af administrator)
Profil slettet
Profil slettet
23-06-2008 kl. 20:53
Citroen Berlingo 2,0 hdi
0-100: i hvert fald ikke over et kvarters tid
Quarter mile: vel også omkring et kvarter (er det ikke derfor det hedder sådan?)
Topfart: "HVAD SIGER DU?? JEG KAN IKKE HØRE NOGET... pis, der blæste det ene sidespejl af"
...men den kan godt køre 19 km/l på en fredfyldt landevej, når det ellers lykkes at finde sådan en..
Så jeg synes det er et rigtig flot resultat, som michael er kommet frem til, og det 6. gear har helt sikkert en stor del af æren på motorvejen. Min egen bil (med 5 gear) roterer lige under 3000 o/min ved 130 (efter gps), og kombineret med legoklods aerodynamikken ryger økonomien lidt i fløjten ved den hastighed
Profil slettet
23-06-2008 kl. 23:05
Forsøg venligst at holde en nogenlunde sober tone.
Allan Varbo
Moderator
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
24-06-2008 kl. 21:36
De resultater er ud fra bilens computer, kompenseret for den kendte fejlvisning der er. Ved opfyldning i dag efter 596 km, sagde det samlede beregnede resultat 16,94 km/l. Kørslen efter de ca. 380 første km har været ture på 20 km med koldstart hver gang, halvt på landet og halvt i byen. Jeg plejer dog at køre forholdsvis økonomisk, og det samlede resultat over de første 27089 km ligger beregnet på 15,67 km/l og EU-normen 15,15 km/l.
Med venlig hilsen Kim