Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Tommy Skov

Tommy Skov
bruger siden
12-01-2006

17-06-2008 kl. 11:29

Hej Henning
Jeg har i et års tid haft en 1,5 dCi og kørt ca 50.000 km. Glæden ved kørslen er fortsat lige stor.

Bruger også bilen til, at trække en campingvogn på ca. 1350 kg+det løse og fuld oppakning i bilen, hvilket den gør fantastisk.

Så hvis du er lidt tvivlsom vedr. den lille dieselmotor, skulle du måske prøve den igen evt. låne den en hel dag på et langt stræk.

Mit eneste problem med bilen er, at jeg af og til bliver nødt til at stoppe.

Held og lykke

Venlig hilsen

Tommy

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

17-06-2008 kl. 11:38

Hej Henning.

Jeg har haft præcis samme overvejelser som dig.
Problemet med Qashqai er, at prisforskellen på 1,5 dci og 2,0 dci er så stor, som den er.
1,5 dci er et oplagt valg og et godt tilbud.
Men hvis man synes, at 1,5 dci er lidt for smal over overarmen, så må man op i 2,0 dci, som er meget dyrere og væsentlig mere uøkonomisk.

Noget helt andet er, at en fornuftig Qashqai 2,0 dci rammer de 400.000 kr, og så findes der altså lige pludseligt sjove alternativer.
Jeg kunne f.eks. forestille mig, at den nye 2009 Subaru Forester med den lækre 2,0 boxer-diesel kommer til at koste under 400.000 kr, og så vil jeg helt ærligt hellere have den.

Qashqai +2 kender jeg ikke noget til.
Er der kommet priser på den?
Og hvornår kommer den på markedet?

Bo Andersen

Bo Andersen
bruger siden
07-08-2003

24-06-2008 kl. 22:51

Du efterlyser erfaringer med Qashqai 2,0 dCi contra 1,5 dCi.

Efter at have prøvet begge modeller købte vi en 2,0 dCi med firehjulstræk. Vi bruger bilen til at trække 1600 kg campingvogn, og er ofte afsted på vintercamping i Norge og Sverige, hvor firehjulstræk er tæt på at være en nødvendighed, når du færdes på sneglatte veje.

Vores 2,0 har mere end indfriet vores forventninger, og der er klart mere liv i kareten end i 1,5 udgaven. 2,0 motoren er af flere motorjournalister kåret til p.t. bedste dieselmotor, og den arbejder støjsvagt og helt vibrationsfrit med masser af moment. Jeg har oplevet 2,0 udgaven som klart mere støjsvag end 1,5 udgaven.

Mærkeligt nok virker det som om den firhjulstrukne udgave har mindre hjulstøj end samme model med forhjulstræk - måske der er bedre isolation af hjulophæng??? Alle Qashqai med dieselmotor er dog særdeles støjsvage sammenlignet med andre SUV-biler incl. Honda CRV og Tiguan.

Jeg synes ikke prisforskellen på 1,5 og 2,0 er alarmerende, især ikke hvis du tilvælger firehjulstræk. Jeg har ikke kunnet finde firehjulstrækkere med samme komfort til lavere pris.

Har du ikke brug for firehjulstræk og er lidt ligeglad med den behagelighed (og sikkerhed ved overhalinger) det er altid at have overskud af trækkraft, kan du sikkert fint nøjes med en 1,5 dCi, som gør det rigtig godt. Den lille diesel har selvfølgelig også en bedre brændstoføkonomi. Jeg kører knap 15 km/l i min 2,0 med 75% hurtig motorvejskørsel og 25% landevejs- og bykørsel.