Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005
13-06-2008 kl. 12:57
Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005
Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005
16-06-2008 kl. 15:32
Alt olie fra Nordsøen hentes op af DUC. DUC's største andelshaver er.... Shell! Shell ejer 46%, APM 39% og Chevron 15%. Det er korrekt at APM henter olien op som operatør, men hovedparten af den danske olie er altså på udenlandske hænder.
Frem til 2042 får staten 20% af overskuddet DUC - og det er vel at mærke før skatter og afgifter!
Fra 2012 kommer staten til at eje 20% af DUC - dog uden at overtage noget af gælden i DUC. Det minder i mistænkelig grad om en norsk model, Lars. P. Kan desuden oplyse din om at Mærsk olie og gas i 2007 tjente ca. 8,6 mia. kroner efter staten havde fået sine 21,5 mia. i skatter og afgifter.
Men selvfølgelig er der en monopollignende tilstand i Nordsøen omkring olieudvinding. Men pengene lander altså i DUC og derefter i udlandet. Ingen tvivl om at APM har tjent mange penge på nordsøolien, men disse penge har altså også skabt rigtig mange arbejdspladser i DK og rigtig mange skattepenge. Yderligere nogle mia. bliver så kanaliseret over i kulturlivet via f.eks. operahuset.
Kan forstå på dit indlæg, at du har været ansat hos APM. Ud fra karakteren af dit indlæg at dømme, er det ansættelsesforhold ophørt ufrivilligt. Det gør blot min respekt for APM-koncernen endnu større.
Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005
17-06-2008 kl. 09:23
Jeg har intet med APM at gøre. Kender heller ikke nogen som har noget dem at gøre. Via mit job har jeg dog en smule kendskab til deres finansielle situation.
Hele den har debat handler om hvorvidt staten får "nok" ud af Nordsøolien. Det synes jeg er svært at svare på. Jeg har derfor forsøgt at belyse hvordan aftalen hænger sammen og hvilke øvrige samfundsmæssige fordele vi har ud af, at et dansk selskab er involveret i olieudvindingen.
Og ja, jeg synes det er ynkeligt og infantilt udokumenteret at beskylde APM for at være delvis skyld i jødeudryddelsen under 2. Verdenskrig. Vil bestemt ikke udelukke, at APM under 2. Verdenskrig har lavet forretninger med tyskerne. Det gjorde alle danske virksomheder i den periode - det var officiel dansk politik i perioden.
Til Benjamin (og lidt til Lars. P)
De 21,5 mia er skatter og afgifter som APM betaler til staten i forbindelse med olieudvindingen. Det har intet at gøre med afgiften på den raffinerede olie, altså den benzin som du tanker. Den afgift kommer først til senere. APM raffinerer så vidt jeg ved ikke olie til benzin. Det gør Shell og Statoil.
Det er korrekt at det kommunistiske militærdiktatur i Venezuela er i stand til at levere billig benzin. Den simple forklaring på det er, at styret har eksproprieret stort set alle de investeringer udenlandske olieselskaber har lavet i landet. Det kan du godt kalde for et spørgsmål om vilje. Jeg synes, at det er et spørgsmål om frihed.