Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

25-05-2008 kl. 17:37

..på en diesel er optil kr. 50.000 ekstra - så dieselfidusen er ved at blive klam (kører selv diesel)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

29-05-2008 kl. 23:02

Aage Møller, jeg er ikke enig med dig.

De seneste prisstigninger på brændstof har gjort det endnu mere attraktivt at køre diesel (har selv 2 diesel biler).

De fleste hænger sig i at dieselprisen nu er lig med benzinprisen men de glemmer at det er de flere km pr liter der får diesel til at vinde til slut.

Eksempel:

Dieselpris 2005 og 2008: ca 8,00 kr og 11,50 kr.
Benzinpris 2005 og 2008: ca. 9,00 kr og 11,50 kr.

Hvis vi tager udgangspunkt i en typisk mellemklassebil kan vi sætte forbruget til:

Benzinversion: 12 km/l
Dieselversion: 17 km/l

Prisen for at køre en kilometer i din bil har derfor udviklet sig således:

Benzin:

2005: 0,75 kr/km
2008: 0,96 kr/km
Ekstra udgift = 21 øre/km

Diesel:

2005: 0,47 kr/km
2008: 0,68 kr/km
Ekstra udgift = 21 øre/km

Altså samme merudgift.

Dvs; hvis en dieselbil var det mest økonomiske for den som købte bil i 2005, ja så er det også det i 2008. Så dieselfidusen er der fortsat.

Hvis vi videre forestiller os at såvel benzin- som oliepris stiger til 15 kr/l ser det således ud i forhold til 2005:

Benzin:

2005: 0,75 kr/km
200?: 1,25 kr/km
Ekstra udgift = 50 øre/km

Diesel:

2005: 0,47 kr/km
200?: 0,88 kr/km
Ekstra udgift = 41 øre/km

Det som jo er afgørende er at ved stigende brændstofpriser udgør det jo selvfølgelig en større del af de totale udgifter.

Stiger priserne fra idag og holder benzin- og diesel sig på samme pris vil fidusen kun blive endnu større, og de benzinslugende store tunge biler vil lide en "dinosaurdød" længe inden rusten melder sig, for ingen vil køre selv en ny bil i perfekt stand når brændstof sluger en alt for stor del af totaløkonomien.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-05-2008 kl. 05:20

Det er blevet lidt mere tricky at vurdere, hvad der er bedst : Diesel eller benzin.

Men står man idag og skal købe ny bil, så er det helt individuelt om det er en god fidus eller ej.

Køber man en diesel bil, skal følgende mer omkostninger også tages i betragtning:

Diesel afgift på Dkk 1.800 / år
Merpris for diesel bil på Dkk 30.000 (et skøn)

Hvis det skal være en god fidus at køre diesel skal man som minimum kunne køre de 1800 kr ind årligt + lidt til.
Det kræver med tallene fra ovst eksempel min 6500km årlig kørsel at køre de Dkk 1800 ind - dvs 500+ km pr måned

Herudover bliver man nød til at tage merprisen i betragtning, og afskrive denne over en vis forventet levetid. Hvis den forventede levetid er 3 år, er der yderligere Dkk 10000 der skal køres ind. Er forventet levetid 5 år, er det "kun" Dkk 6000 der skal køres ind - årligt.

Forventet levetid på 5 år = Min km pr år : ca 25.000 km
Forventet levetid på 3 år = Min km pr år : ca 45.000 km.

Så fidusen er ved at være udvandet - specielt i disse dage, hvor dieselprisen pr l er højere end benzin. Ovenstående forudsætter samme pris pr l....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

30-05-2008 kl. 09:07

Til Lars Christiansen,

Din beregning er helt forkert. Du skal jo ikke regne med en forventet levetid på 3-5 år. En dieselbil koster jo ikke det samme som en tilsvarende benzinbil, hverken efter 3, 5 eller 10 år!

Så de 30.000 i dit eksempel skal afskrives over langt flere år. Til gengæld har du en ekstra renteudgift på de 30.000 men selv med de stigende renter betyder den ikke særligt meget i det samlede regnskab.

Så i dit eksempel skal du hverken køre 25000 eller 45000 km for at diesel er mest optimalt økonomisk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg