Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Christian Marcussen
bruger siden
24-10-2003
17-05-2008 kl. 23:12
Jeg har haft 3 BMWer og de har alle haft problemet, jeg har nu en E46 320i fra 2002, kørt 110.000, den er ikke så slem endnu, men er begyndt at ryste lidt. Jeg oplever det som værst hvis det er fugtigt eller lige har regnet, hvis man lige filer lidt på koblingen holder det op for et stykke tid. Har set samme problem på en E34 518i, en E36 320i og en 328i.
Den eneste løsning er en ny kobling og evt. afdrejning af svinghjulet.
Christian Marcussen
bruger siden
24-10-2003
23-05-2008 kl. 19:38
Ved nærmere eftertanke mener jeg ikke man kan afdreje svinghjulet på en nyere BMW da de er monteret med et dobbelt svinghjul med fjedre imellem. Der er som J. Pedersen skriver tale om dekfekt belægning eller fjedre i koblingen, som jeg skrev tidligere kan jeg kortvarigt løse problemet ved at file på koblingen. Synes problemet med rysteriet er værst i fugtigt vejr.
Jeg vil også gerne høre om hvilken fejl der er tale om og evt. pris hvis nogen får det lavet.
Mvh
Henrik Sandmann
bruger siden
08-11-2006
02-07-2008 kl. 08:06
Det var et meget interessant indlæg med konkret erfaring. Jeg selv har endnu ikke foretaget mig noget i forhold til at få det lavet. Jeg var på vej til mekaniker en dag, men så kunne jeg slet ikke fremprovokere rysten, så jeg kørte hjem igen. Siden har jeg stort set ikke mærket noget til det. Jeg har desuden tillagt mig den vane at koble til ved kun ca. 1000 o/min. Her mærker jeg aldrig noget. Men heller ikke ved højere omdrejningstal synes det p.t. at være forbundet med særlig rysten.
Må man have lov at spørge, hvad kobling+svinghjul skulle koste alt inkl? Var det på autoriseret værksted?
Mvh
nikolaj Sunesen
bruger siden
06-01-2004
Profil slettet
05-08-2008 kl. 12:19
Jeg har samme 320 D E46 som der aldrig har været noget med, og skiftet kobling for 1. gang efter 350000 km.
Min bil har altid gået som skolevogn, men INGEN har fået lov at "file", tror den største del af problemet måske kan skyldes at der "files" ved start og gearskift, hvilket absolut ikke er nødvendigt, ej heller selv om der køres med påhængsvogn eller ved start på bakke. Men man skal kende sit koblingspunkt. :-D
Sidst rettet: 5/8-08