Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
24-04-2008 kl. 09:55
Vedr. dit indlæg har du da ret, men på den anden side forsøger man som sælger da at få så høj en pris som muligt - og der kigger mange (måske fejlagtigt) på priserne hos forhandlere for at få et prisniveau. Men enhver pris er vel et oplæg til en forhandling, så forvent ikke at de private biler til salg bliver solgt til den foreslåede pris.
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
24-04-2008 kl. 13:01
Det er køber der bestemmer hvad en udbudt genstand er værd, hvis man som køber ikke ønsker at betale prisen for varen er det jo frit at forhandle prisen ned. Jeg vil dog mene at den reklamationsret man får hos forhandleren ikke er merprisen værd for størstedelens vedkommende - ellers kunne der jo ikke være så stort et antal klager over brugtvogne, som der vitterligt er...!
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
24-04-2008 kl. 13:59
Aage og Lars, det er rigtigt, at enhver pris er et forhandlingsoplæg - dette gælder private og forhandlere - af biler, huse, cowboybukser og bagerbrød. Alligevel er der stort set ingen forskel på udbudsprisen hos forhandlere og private - og det er vel det, der er det interessante i Kims kommentar.
Lars, reklamationsret og garanti fungerer formentlig fint i de aller-fleste tilfælde - af følgende årsager: Der er ingen problemer med bilen. Kunden opdager ikke problemerne med bilen eller bilens fejl rettes. Med alle de køb/salg af biler, der foretages, vil der være problemer, og det er dem, vi hører om. I øvrigt tror jeg også, der er mange kunder, der har urealistisk høje forventninger til bilen. Fejl forekommer på biler - jo ældre, jo flere..
Og så er det jo også sådan, at spændet mellem købspris og salgspris hos forhandleren også skal indeholde avancen, som igen skal aflønne medarbejdere, betale lokaler etc.
Om man mener, man har brug for den sikkerhed, der er i at købe hos en forhandler, er en personlig vurdering.
Men igen, Kim: Det er rigtigt, at de privat-udbudte biler bør udbydes lavere end forhandlerbilerne. Det giver også bedre mulighed for salg i det hele taget - man gider jo ikke engang rigtig at kigge på de privatbiler, der er prissat for højt.
Sidst rettet: 24/4-08
Sidst rettet: 24/4-08
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
24-04-2008 kl. 20:36
Jeg vil ikke give dig ret i at der ikke store problemer ved køb af brugte biler med garanti - i mine øjne er markedsværdi uændret når produktet er det samme. Ellers skulle der af principielle årsager bare være en lavere pris på produktet.
Men Ja, hvis reklamationsretten overholdes af forhandleren, så er der en merværdi på produktet, dette betyder igen en forhøjet produktpris. Men er begge biler under almindelig nyvognsgaranti ville jeg ikke forvente en prisforskel på privat og forhandler! Om forhandleren så måtte slukke lyset og fyre sine medarbejdere - couldn't care less.
Den dag ejerskifte forsikringer indføres på private køretøjer, ja så kan forhandlerne godt pille deres 25-30% avancer af brugtvognene.
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
25-04-2008 kl. 13:15
Jeg tror, at du overdriver noget, når du skriver 25-30% i avance. Og at du ikke anerkender, at forhandleren skal have en avance, og har en forretning, der skal køre - må jeg bare undre mig over. Men der skal være sammenhæng i tingene.
Har jeg skrevet, at der ikke er problemer med brugte biler og garanti? Min påstand er, at langt de fleste handler går fint, og at der kun er larm, når det går skidt. Det vil jeg da gerne skrive en gang til.
Imidlertid vil jeg bede dig forholde dig til Kims kommentar. Om den manglende forskel på prisen mellem privatsalg og forhandlersalg: Mener du virkelig, at private bør kræve det samme som forhandlere? Er reklamationsret og garanti værdiløs?
Og til sidst - der er jo frit valg mellem leverandør af din bil. Jeg ville da gerne sælge til dig...
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
25-04-2008 kl. 22:50
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
26-04-2008 kl. 23:48
Du er som kunde ikke i en situation, hvor du kan vælge, hvordan fortjenesten ved købet fordeles på forskellige poster. Eller om du ønsker at bidrage til hans forretning eller lade være. Du kan omvendt være sikker på, at den private sælger 'gratis' kører en ekstrafortjenelse hjem, hvis du køber bilen af ham til 'forhandlerpris'. Forskellen ligger jo netop i reklamationsretten. Ergo; køber du hos en forhandler, har du ret til at få udbedret fejl og mangler efter købet. Køber du privat, har du ikke den ret. Defårmed får du en anden vare, når du køber hos en forhandler, hvilket berettiger til en højere pris. Kræver en privat samme pris som forhandleren, er prissætningen for høj, da varen ikke er tilsvarende forhandlerens vare. Kan der være tvivl om det?
Og så kan vi vende tilbage til Kims udgangspunkt - eller?
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
26-04-2008 kl. 23:50
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
27-04-2008 kl. 22:00
Sidst rettet: 27/4-08
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
27-04-2008 kl. 22:07
Sidst rettet: 27/4-08
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
27-04-2008 kl. 22:10
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
27-04-2008 kl. 22:14
I øvrigt har jeg en opfattelse af, at jo mere lir, der er ved en bil, jo mere liret er den kørt, og dermed slidt.
Men som Lars så vanvittigt begavet anfører herunder, har du ret til at prissætte din bil som du vil. Spændende er det så, om nogen bider på!
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
27-04-2008 kl. 22:34
Jeg kan jo ikke argumentere mod dig! Derfor tager jeg diskussionen tilbage til starten, og udleder en konklusion af det spørgsmål der stilles!
Du vil kun se i den retning som du mener er rigtig. Jeg betaler aldrig prisen på skiltet, og jeg forsøger ikke at bestemme hvad varen udbydes til - jeg bestemmer hvad jeg vil give for varen, og forhandler mig til priser som ligger i den korrekte prisramme. Kender du varens værdi ved du også hvad den skal koste - så er det op til dig at overbevise sælgeren om det.
Hvis du tror autoforhandlere ikke er dygtigte til at beregne DB - så tro om, skal vi tage et lille regnestykke:
Når forhandleren køber din bil som har en realværdi til 100000, giver han dig 80000 inkl moms, når han sælger den står den til 120.000 inkl moms. deter en difference på 50% inkl moms - Hvis bilen er i god stand, model med høj turnover, klar til videresalg, ja så tjener forhandleren op til 30% på den bil - Jeg ved at vi skal regne forrentning i lagerbindingstiden osv. Men db på 25 er vist ikke ueffen. DERFOR og netop derfor, handler jeg 10% af en privatvogn til 100000 af prisen, giver jeg 10000 mere end forhandleren, men får den 30000 billigere end han sælger den til mig - på en bil til 100K er det vist ikke svært at få lavet FDM attest samt rette småfejl hos den lokale for de penge!
Hvis du så mener at privatsælgeren har prissat vognen til 120000, ja så må du jo bare fortælle ham at det ikke er vognens realværdi! Ofte er private sælgere tilbøjelige til at give væsentlige afslag! Hvor næsten alle forhandere er tibøjelige til blot at korrigere difference på byttevognen!
Sidst rettet: 27/4-08
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
27-04-2008 kl. 23:07
Og så er jeg ikke enig i dine indbytningsprisoverslag. Når jeg diskuterer byttepriser med forhandlere, ligger deres bud normalt 20.000 under udbudsprisen. På min bil skal der skiftes forrude, rettes en bule og males en kofanger - og så skal den have skiftet olie/lavet service. Og så vil udsalgsprisen formentlig lande på 90.000 (for en Xsara 1,6 stc, årg 03, 155.000 km.) Ifølge bilpriser.dk skal jeg have godt 70000 for den - hvilket jeg så vil mene er fair. Skal jeg selv skifte rude, rette bule og servicere, kommer det til at koste - tja, 8-10.000? De færreste vil vel købe en bil privat, de så skal ofre service på om 2000 km? Ser du hvor jeg vil hen?? Jeg tror ikke på din idé om 40% avance.
Jeg vil dermed endnu en gang tilslutte mig Kims opfordring: Prissæt bilen realistisk, når du sælger privat. Det giver et meget bedre udgangspunkt for en forhandling og handel.
Og så må jeg i øvrigt ønske dig en god tur til Thailand. Jeg er nødt til at anerkende dit gåpåmod i forhold til at købe en Fiat 500 - jeg er enig med dig om den bils kvaliteter, men ikke helt så konsekvent, når det kommer til operationer...
Sidst rettet: 27/4-08
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
28-04-2008 kl. 12:54
Jeg er enig i at man skal prissætte realistisk ved salg. For at vende spørgsmålet: prissætter forhandlerne realistisk? Min fornemmelse er klart nej! Mange næsten nye biler (1-2 år) har en udsalgspris tilsvarende en fabriksny. Flere forhandlere gider ikke røre en finger, og vil tjene mindst 25% før de overhovedet påtænker at gøre det - den slags grænser til rufferi (har dog også mødt undtagelser). Jeg vil gerne om der var en forhandler her på siden, der kunne fortælle os lidt om deres prissætning og avancer - men det vil du aldrig få dem til - de 9% på nyvogne i forhandler/importør leddet er fastlagt lovmæssigt. - så kan man jo bare lægge til.
Men helt sikkert Ulrik - du har ret, hvis alle blot ville prissatte produkter realistisk fra starten, så levede vi i en bedre verden. Gid ejendomsmæglerne ville få øjnene op for det :-)
Så lad os omdefinere mit endegyldige svar: Den der sælger grisen sætter prisen, sæt prisen korrekt og vi køber den - ellers lader vi være :-)