Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2008 kl. 22:04

Hej jeg har ingen forstand på swedol.... hvorfor må man ikke bruge det i nyere motorer.

Sidst rettet: 17/4-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-04-2008 kl. 12:38

Jakob K har nok ret i at der er en del komponenter - udover motoren - der kan give problemer hvis en bil har kørt mange kilometer, og hvis den har kørt "lidt hårdt".

Selve motoren er nok det nemmeste at tage "temperaturen" på. For hvis den er passet med olieskifte +smøring /service på de intervaller der er nævnt i servicebogen, så har du ikke det store at frygte.

Alle undervognskomponenter, bærearme, styrkugler, forbindelsesled, bøsninger, udstødningssystem mv. skal derimod checkes. Ikke mindst de elektroniske komponenter samt rustbeskyttelsen.

Endelig betyder motorens størrelse meget for hvordan den slides når den som her har kørt 75000 km om året.

Min egen Mitsubishi Carisma 1,8 GDI har kørt 315000 km, og der er endnu - sikkert - en del kilometer i den, da den oftest har kørt lange ture ved max 3000 omdr./minut. Dvs. den har arbejdet i det område hvor der er stort moment i forhold til motorens effekt.
Vores anden bil - en Grande Punto 1,2 - skal på samme strækninger køre ved ca. 4000 omdr./minut for at følge med på motorvej. Momentet er mindre og den skal "piskes" lidt mere i omdrejninger for at følge med. Selvfølgelig med slidtage til følge.
Jeg tror man skal være heldig hvis en 1,2`er kan runde 300000 km uden problemer .

Mvh Per

Profil slettet

Profil slettet

18-04-2008 kl. 14:54

Hej Steen.
Jamen jeg håber da du har ret, for det vil da glæde mig hvis vores Punto 1,2 kan runde 300000 km.

Der er nu stadig lang vej, for den har netop rundet 27000 km og bruges kun af konen til bykørsel :)

Jeg mener bare, at når jeg kører de daglige ca. 120 km til/fra arbejde, så kan jeg mærke stor forskel på hvordan motoren må arbejde-for-føden når jeg kører i Carisma`en med 1,8 l motor og Punto med 1,2 l motor.
Jeg mener stadig at en lille motor der ofte må op i det omdrejnings-område hvor den arbejder med flest hk slider mere end hvis den arbejder i det omdr.-område hvor momentet er størst.

Men du har nok ret i , at til syvende og sidst - så kommer det i praksis an på ejeren og den måde han plejer og servicerer bilen på gennem årene. Nok mere betydning end hvilken bil og hvilken motor vi snakker om :)Sidst rettet: 18/4-08

Sidst rettet: 18/4-08

Niels-Juel Nielsen

Niels-Juel Nielsen
bruger siden
02-01-2005

29-04-2008 kl. 13:58

http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1047

motorer kan køre meget langt, hvis de passes ordentligt. Linket viser en bil, der har kørt 800.000 på 5 år. Så 150.000 på 2 år er ingenting