Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jacob Dorner
bruger siden
16-01-2008
14-04-2008 kl. 12:08
Når I nu snart er 4 personer, vil jeg mene at fabiaen hurtigt bliver for lille. Min bror og far har en, og det er en udemærket bil, men hvis der skal proppes barnevogn, bagage til 4 etc, så er den altså ikke stor nok, i hvert fald kræve det en tagboks.
mht diesel, er jeres arbejdskørselsbehov jo kun på ca 10.000 om året. Jeg ved ikke hvor meget i kør ud over det, men hvis der rigtigt skal være økonomi i diesel (og man ikke skal se på om man bedre kan lide fornemmelsen i en diesel bil) så skal i køre absolut minimun 20.000 om året.
Hvis jeg skulle købe bil til dine behov ville jeg kigge på en Seat Altea XL 1.6. Let brugt kan du få den til 230.000 kr, så det er jo "næsten" i dit budget. Og i øjeblikket kan forhandlerne godt presses på prisen da brugtsbilmarkedet er gået i stå. Det er på ingen måde nogen racerbil over den, men den er efter min mening pæn, og der er rigeligt plads til familie og oppakning og ret god på udstyr. Forøvrigt har den opnået 5 stjerne i NCAP testen, hvilket jo er topresultatet. (der har fabiaen "kun" 4)
Bare søg på forsiden her på sitet på seat og altea XL, så kommer der en del hits.
God fornøjelse.
Jacob
Sidst rettet: 14/4-08
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
16-04-2008 kl. 17:37
MHT kørselforbrug/Diesel skal i nok op på 30.000 km før det kan betale sig/Og er mest miljørigtigt.
Men jeg har et forslag hvor der er lagt vægt på rummeligheden/Value for money
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Mondeo-2,0-145-Sport-st.car-5d_ID673900714.htm
En Mondeo fra 2004 og frem med en 2,0 motor som st.car ville være rigtig god. Den er uhyre praktisk. Der er masser af plads i bagagerummet. Den kører ganske godt. Men er ikke nogen racer. Men en ganske fornuftig familiebil.
Har selv en mondeo st.car. Og er ret glad for den.
Det var lige den pæneste jeg kunne finde inde for jeres budget.
Og den kører uden tvivl meget bedre end en Skoda Fabia.
Ikke fordi der er noget galt med Fabia. Men det er bare en bedre bil, sådan en mondeo.
I vores bil kan vi snildt have stellet til barnevognen på langs i bagagerummet og kassen ved siden af. Uden problemer.
held og lykke med jagten
PS. den Mondeo jeg har linket til er ikke min egen. Bare tilfældigt den pæneste.
Henrik V.
bruger siden
14-04-2005
17-04-2008 kl. 22:26
Mht. driftøkonomi. Man kan sagtens køre billigere i Diesel selvom man ikke kører langt. Prisforskellen på mange nye biler er næsten ikke eksisterende. Hvis man skal være miljøvenlig i byen - skal man køre benzin el. diesel m. partikelfilter.
I øvrigt vil jeg gå udenom Kia Carens (Ceed er OK, men partikelfilter koster ekstra) og Suziki Liana. Selv om man ikke er voldsomt interesseret i sportslige køreegenskaber (Ford, Seat f.eks.) - er det dog langt at foretrække - da det alt andet lige giver bedre føling med vejen og ofte giver bedre styre/bremseegenskaber. Køb under alle omstændigheder ikke en bil uden ESC, ESP, DSC stabilitetssystemet har mange navne, det virker fantastisk især på fedtet vej, snurreture næsten ellimineret. Ej at forvesle med EBD - Nogen fabrikanter er flabede nok til at fremhæve det udstyr, selvom det er standard på praktisk talt alle biler.
God jagt
Henrik V.
bruger siden
14-04-2005
18-04-2008 kl. 21:16
Dieselproblematikken svarer lidt brændeovne - Det er co2-neutralt, men der kommer skidt op ad skorstenen som generer naboens luftveje...
Filter eller ej, jeg tror ikke du skal vælge diesel af miljøhensyn, medmindre det også er en økonomisk fordel. Diesel har dog ofte et dejligt bundtræk og lavt støjniveau på motorvej. Det er jo også værd at tage med - en smule turbotøven ved igangsætning og lang tid om at varme kabinen op kan være en ulempe ved Diesel.
Jeg er også selv ret økoflippet - cykler oftest - handler økologisk osv. kører dog diesel uden filter, da det eneste dieselalternativ m. filter var en Citroen C5, som jeg fik søsyge af at køre i. Det er for øvrigt en RUMMELIG bil, der fik partikelfilter for nogle år siden - kan formentlig fåes relativt billigt, men man skal være noget frankofil for klare affjedringen - det er jo ikke så rart hvis hele familien bliver køresyg.
Hvis jeg var jer ville jeg nok vælge en Kia CEED SW, altså stationcar. Hvis pengene kan skrabes sammen/lånes vil jeg tage en diesel (5000 for filter øv - derfor sikkert fravalgt på de demobiler der er til salg) Dieselen har nok ikke procentvis helt det samme tab. CEED kører ret godt støjsvag som diesel og temmelig rummelig - Dieselen har ikke nævneværdig turbotøven. Vælg evt. en Benzin m. god samvittighed.
En Focus som min har dog bedre føling med underlaget. Også ret rummelig men overskuelig.
Der var ingen der sagde bilvalg var enkelt. God jagt.
Jeppe Friberg
bruger siden
06-01-2004
26-04-2008 kl. 07:24
Seat Altea XL er også et godt bud sammen med Mondeo.
Diesel kan i jeres tilfælde ikke betale sig, og der er ikke den store forskel i miljøbbelastningen - Mit valg i jeres tilfælde ville være en Berlingo 1,6 benzin i nyeste udstyrsniveau og med Modutoppen