Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

11-04-2008 kl. 12:29

Hej.

Jeg har haft samme problemstilling som dig.
Har omkring 120 km hver dag på arbejde.

Dieselbil er dyrere end en benzinudgave i sammme model ja - Men hvilken bil har tabt mest i værdi efter 3 år og ~ 120000 km? Benzin model.

De steder jeg tanker idag koster diesel ca 8.70 og oktan 95 ca 9.65 - Det er ikke altid prisen er sådan, men heldigvis kan man køre langt og længe og så tanker jeg bare igen når det er billigt :-)
Forøvrigt er dieselprisen faldet igen så den ikke tangerer benzinprisen mere.

Jeg ville købe en ny bil af hensyn til garanti og den der sælige fornemmelse...

Nyere benzin motorer kan da godt køre langt, men kan da sagtens få fejl, hvilket en diesel maskine også kan.

Min tidligere bil Honda FR-V fra 2007 på benzin. Den kørte omkring 11km literen ved 130km/t. Jeg har netop, for første gang tanket min nye Octavia combi 2.0 tdi resultatet var 16.9 km literen (ikke udregnet af kørecomputer) ved samme hastigheder og strækning.

Totaløkonomi? Hvis du kun sammenligner samme model i henv. benzin og diesel så er jeg ikke i tvivl om at dieselbilen er det bedste valg. Med de mange km om året så er det vist det mest fornuftige.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

11-04-2008 kl. 15:46

Det korte svar:

1) en diesel er mest rentabelt. Du kan egentligt opstille følgende:

Besparelse på dieselbrændstof skal være større end : ekstra afskrivning + ekstra renteudgifter. (De øvrige udgifter på bilen er stort set ens og ikke værd at regne med i denne sammenhæng).

En benzinbil med f.eks 12km/l koster dig 11.000 ekstra i brændstof sammenlignet med en diesel med 18 km/l (+50%).

Forrentning af f.eks ekstra 50.000 er ca 2500 kr /pr år.

Afskrivningen vil jeg påstå ikke er større på en diesel målt i kroner end en benzin, men omvendt kan du jo sige at den må være op til 8500 større på en diesel for at regnestykket skal gå lige op.

Mht ny vs brugt: Set i det lange løb vil det altid være dyrest at købe en ny bil. Hvis ikke, kørte vi jo alle rundt i nye biler :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg