Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

24-03-2008 kl. 10:19

Kør altid med det tændt. Hvorfor ellers have det ? Det sikre ren tør luft i kabinen og i en moderne bil kan du altså ikke mærke det på kræfter eller økonomien. Andre meninger er forældede og stammer fra Ruder Konges tid, hvor man eftermonterede aircon. På sådanne eftermonterede anlæg i "ældre" benzinbiler kan filosofien med kun at tænde efter behov måske give mening. Husk i øvrigt forskellen på aircondition og klimaanlæg !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

24-03-2008 kl. 13:40

FDM har ret i at det bruger lidt benzin og det tager også typisk 5-8 hk af motorkraften.

MEN det er vigtigt at bruge systemet regelmæssigt, da pakninger mm. skal "smøres", og for at undgå de værste lugtgener (disse opstår typisk første gang ved 2-3 år gamle anlæg).

Komfortmæssigt er der flere fordele udover den åbenlyse køling om sommeren:
- luften filtreres ofte bedre (bedre pollenfiltrering mm.)
- dug undgås, da luften affugtes bedre end ved at køre uden A/C på.

Konklusion:
du behøver ikke at køre med det tændt HELE tiden, men tænd det jævnligt også om vinteren (f.eks. et par gange om ugen i 10-15 min), så du undgår udtørring af pakninger og bakterier i systemet.

Du skal dog altid regne med at du skal have renset systemet ca. hvert 3-4 år, hvis du vil undgå lugtgener.

PS: Jeg kører med mit tændt året rundt, da jeg hader dug på ruderne om vinteren, og benzin-merforbruget er hos mig beskedne 0,5 km/l..har testet det :-)

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

24-03-2008 kl. 20:48

Forstår ikk helt din kommentar, men forskellen mellem A/C og Klima er KUN at at Klima selv måler kabinetemperaturen og regulerer indblæsningstemperaturen så den valgte temperatur holdes konstant.

Og det gælder også selve systemet. Både A/C og Klima benytter samme type kølesystem, dvs. et lukket system bestående af rør fyldt med en gasart (mener ikke freon benyttes mere, men en anden gasart) og en kompressor til at pumpe det rundt (plus nogle andre småting der ville kræve en længere forklaring).
Klima har desuden nogle temperaturfølere i kabinen der måler temperaturen, for derved at kunne styre indblæsningen af den kolde/varme luft.