Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
04-03-2008 kl. 23:19
UJ - en stor mundfuld og et rigtig godt diskussionsemne - også fordi man ikke bare kan svare "Købe en Carina" til det...
Jeg tror ikke man kan separere det totaløkonomiske aspekt fra "alt det andet", som du vel egentlig lægger op til.
Jeg har pendlet en del - især før i tiden (120 km/dag - nu 55 km/dag). Da jeg skiftede min Citroën ZX Volcane semi gti'er (jaja - det var dengang 120 HK ikke var reglen i små mellemklassebiler) til en Saxo d med 54 HK, oplevedes fornemmelsen af at køre og køre inden optankningen som et sus af glæde. Den bil kunne ikke tankes for 200 kroner i starten (4,84 kr/l - maj 1999). Og den kørte aldrig under 20 km/l. Mine brændstofudgifter var halverede.
Siden fik jeg en Xsara Hdi med 90 HK, og har nu en Xsara 1,6 16v med 109 HK. HDi-eren var sjovere at køre i netop pga det højere moment. Motoren arbejder på en gang mere magtfuldt og mere afslappet. Det er fedt.
Men - den var meget dyrere i indkøb end benzineren. Og kørte ikke meget længere pr liter (16,5 mod 13,5), ligesom serviceomkostningerne var højere.
Jeg tror, at det der betyder meget er den daglige økonomi mod den mere skjulte. Om du smækker 21000 eller 22000 på din budgetkonto hver måned, er uden stor betydning for din daglige økonomiske fornemmelse. Det er ude af dine hænder. Men om du tanker til 9,25 eller 10,50 - det virker voldsomt!!
Dermed siger jeg, at de højere udgifter, som ejerskabet af dieselbilen medfører, mere end opvejes af de lavere daglige udgifter til brændstof.
Med afgiftsnedsættelserne sidste forår blev dieselbilerne - de små, i hvert fald, meget billigere - og derfor sælger de bedre end benzinerne. Nu er de reelle alternativer, og så er det nærliggende at gå den vej. Jeg tror, den tendens vil fortsætte. Der har jo været en enorm udvikling af dieselmotorer i de seneste 12-15 år - den "nye" teknik er efterhånden gennemprøvet og forbedret i flere omgange.
Med de korte ture i byen, tror jeg imidlertid at benzinbilen er det rigtige valg. De små dieseler er længe om at opnå den optimale arbejdstemperatur, og dermed de rette forbrugstal, den rette forureningsgrad etc.
MHT partikelfiltre; er det ikke sådan, at de opsamlede partikler opsamles og afbrændes der? Jeg har ikke hørt om tilstoppede partikelfiltre, men går ud fra, at et partikelfilter er en sliddel ligesom en katalysator etc. Såvidt jeg husker, var de første partikelfiltre vedligeholdesfri indtil 160000 km (Peugeot 607)?? I hvert fald begrænser PF de der NOx'er - og CO2 udledningen fra en dieselbil er mindre end fra en benzinbil qua det lavere forbrug.
Det var en masse ord i spredt orden.
Altså - af økonomiske årsager gik jeg fra benzin til diesel - og senere fra diesel til benzin. Jeg foretrækker dieselbilens temperament, men har ikke råd til at vælge frit. (Så havde jeg heller ikke talt om Citroën'er hele tiden - - - men sådan er det nu blevet!).
Men ja - og begrundelserne finder du ovenfor - dieselbiler til folk med små kørselsbehov er en form for modefænomen - eller i hvert fald ikke køb, der bunder i rationel tankegang!
Håber, du kunne bruge mit svar,
Ulrik
Jeg tror ikke man kan separere det totaløkonomiske aspekt fra "alt det andet", som du vel egentlig lægger op til.
Jeg har pendlet en del - især før i tiden (120 km/dag - nu 55 km/dag). Da jeg skiftede min Citroën ZX Volcane semi gti'er (jaja - det var dengang 120 HK ikke var reglen i små mellemklassebiler) til en Saxo d med 54 HK, oplevedes fornemmelsen af at køre og køre inden optankningen som et sus af glæde. Den bil kunne ikke tankes for 200 kroner i starten (4,84 kr/l - maj 1999). Og den kørte aldrig under 20 km/l. Mine brændstofudgifter var halverede.
Siden fik jeg en Xsara Hdi med 90 HK, og har nu en Xsara 1,6 16v med 109 HK. HDi-eren var sjovere at køre i netop pga det højere moment. Motoren arbejder på en gang mere magtfuldt og mere afslappet. Det er fedt.
Men - den var meget dyrere i indkøb end benzineren. Og kørte ikke meget længere pr liter (16,5 mod 13,5), ligesom serviceomkostningerne var højere.
Jeg tror, at det der betyder meget er den daglige økonomi mod den mere skjulte. Om du smækker 21000 eller 22000 på din budgetkonto hver måned, er uden stor betydning for din daglige økonomiske fornemmelse. Det er ude af dine hænder. Men om du tanker til 9,25 eller 10,50 - det virker voldsomt!!
Dermed siger jeg, at de højere udgifter, som ejerskabet af dieselbilen medfører, mere end opvejes af de lavere daglige udgifter til brændstof.
Med afgiftsnedsættelserne sidste forår blev dieselbilerne - de små, i hvert fald, meget billigere - og derfor sælger de bedre end benzinerne. Nu er de reelle alternativer, og så er det nærliggende at gå den vej. Jeg tror, den tendens vil fortsætte. Der har jo været en enorm udvikling af dieselmotorer i de seneste 12-15 år - den "nye" teknik er efterhånden gennemprøvet og forbedret i flere omgange.
Med de korte ture i byen, tror jeg imidlertid at benzinbilen er det rigtige valg. De små dieseler er længe om at opnå den optimale arbejdstemperatur, og dermed de rette forbrugstal, den rette forureningsgrad etc.
MHT partikelfiltre; er det ikke sådan, at de opsamlede partikler opsamles og afbrændes der? Jeg har ikke hørt om tilstoppede partikelfiltre, men går ud fra, at et partikelfilter er en sliddel ligesom en katalysator etc. Såvidt jeg husker, var de første partikelfiltre vedligeholdesfri indtil 160000 km (Peugeot 607)?? I hvert fald begrænser PF de der NOx'er - og CO2 udledningen fra en dieselbil er mindre end fra en benzinbil qua det lavere forbrug.
Det var en masse ord i spredt orden.
Altså - af økonomiske årsager gik jeg fra benzin til diesel - og senere fra diesel til benzin. Jeg foretrækker dieselbilens temperament, men har ikke råd til at vælge frit. (Så havde jeg heller ikke talt om Citroën'er hele tiden - - - men sådan er det nu blevet!).
Men ja - og begrundelserne finder du ovenfor - dieselbiler til folk med små kørselsbehov er en form for modefænomen - eller i hvert fald ikke køb, der bunder i rationel tankegang!
Håber, du kunne bruge mit svar,
Ulrik
Profil slettet
05-03-2008 kl. 08:13
Super svar, synes jeg!
Folk køber også tit diesel til deres campingvogne. Men der er sket noget på det sidste på benzinfronten med de små benzinmotorer med turbo, som også har et godt moment ved få omdrejninger, så måske nogle hopper af dieselvognen igen.
Folk køber også tit diesel til deres campingvogne. Men der er sket noget på det sidste på benzinfronten med de små benzinmotorer med turbo, som også har et godt moment ved få omdrejninger, så måske nogle hopper af dieselvognen igen.