Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

02-03-2008 kl. 09:15

Meget kort fortalt, har du som privat person ingen fordele ved at købe gulplade bil. Store afskrivninger, +5000 kr i tillægsafgift for privat benyttelse, kun plads til 2 personer, forsikring, reparationer mm. Køb en hvidplade, evt. ny for 100.000,- Fiat Panda, Kia Picanto, etc

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

02-03-2008 kl. 17:48

Det er bare ikke hvad jeg erfarer i dagligdagen, jeg kunne godt tænke mig at du uddyber dit indlæg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-03-2008 kl. 18:21

Hvis man kigger på priserne på en 10 - 12 år gammel bil, så er priserne næsten ens på hvide og gule plader.

Jeg forstår ikke hvorfor man vil betale eks. 25.000 kr for en golf på gule plader når man kan får den på hvideplader til samme pris ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

02-03-2008 kl. 19:49

Hovedreglen er vel den ganske simple (og logiske) at jo billigere bilen er jo mindre kan det betale sig at vælge gule plader fordi misundelsesafgiften betyder mere jo billigere bilen er.

Når vi taler ca 100.000 +/- er det min fornemmelse at vi er på grænsen til hvor gulpladebilen er den billigste totalt set. Jeg vil foreslå at dit valg står mellem 2 muligheder:

A) En ny hvidpladebil med evt. mulighed for billig forsikring (hos bilselskabet), x antal års nyvognsgaranti og glæden ved en ny bil, som til gengæld er meget lille.
B) En lette brugt (1-2 år) gulpladebil som fortsat har garanti, hvor du får en lidt større og væsentligt bedre bil end A) når det gælder køreglæde, sikkerhed og kvalitet, men til gengæld må acceptere at den er brugt og at du en gang imellem ikke kan tilbyde transport til person nr 3, 4 og 5.

Jeg vil påstå at totaløkonomien for disse 2 biler vil være meget ens ved et normalt kørselsmønster. Om denne påstand holder vand ved ingen, så jeg synes du i stedet skal lægge mere fokus på hvor højt du prioriterer antal sæder, sikkerhed og garanti, for jeg tror det i den sidste ende er mere afgørende for om du bliver tilfreds.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

03-03-2008 kl. 07:56

På hvid plader tror jeg det bliver svært med de kriterier, så gule palder, så betaler du løbende for udgifterne.
Held og lykke med det

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

03-03-2008 kl. 21:57

Qua den høje tillægsafgift er afskrivningen på en gulpladebil højere end på den med hvide plader. Hvor meget ville du give for en eksempelvis 7 år gammel bil, hvis du årligt skulle betale omkr 8000 i vægtafgift? Jeg tror, at besparelsen ved at købe en "varevogn" kommer til at virke som det på forummet ofte anvendte billede - at tisse i bukserne. En lettelse og lun forteelse - som medfører en del bøvl.

Og så det praktiske: Har din søn venner, der ind imellem skal med i bilen? Eller er han i kæreste-alderen?
Hvis du nu forventer at betale bilen af over fem år, og beholde den så længe - kunne du med god samvittighed købe en 25000 kr dyrere bil, hvor merudgiften blev dækket af den lavere afgift.. Og så var afskrivningen ikke så voldsom.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-03-2008 kl. 17:47

Det der med at man intet sparer på gule plader er simpelthen noget vrøvl. Jeg købte en skoda octavia combi diesel i okt.07 og sparede ca. 100000 kr. Der udover er den billigere i forsikring pga at det er en van, den er selv om den er ny på vægtafgift, som er billigere end den tilsvarende miljøafgift for en hvidpladeudgave. Så er der rente-besparelsen af de 100000 kr - over nogle år, så de 5000 kr. der betales pr. år skal du fratrække besparelsen på vægtafgift + forsikring + rentebesparelse. Regnestykket er klart til fordel for gule plader.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg