Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

23-02-2008 kl. 11:11

hvis du vil smadre din motor og kobling så bare køb den boks. Ellers hedder det chip hos en anerkendt chiptuner til Fiat.

Alt andet dur ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Carsten Jensen

Carsten Jensen
bruger siden
06-01-2004

23-02-2008 kl. 23:18

Uden at vide ret meget om dette må der være en rød tråd, idet Punto´en fås med både 75hk og 90hk på fuldstændig samme motor.....er det mon andet end en chip eller måske regulær software tuning.... momentet ved 90 hk ligger omkring 200nm og det er da kun sjovere.....

Sidst rettet: 23/2-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-02-2008 kl. 10:35

men hvad med kobling, trækaksler og andet, som også påvirkes af de ekstra hk/nm. Er de også gearet til det?
Jeg ved heller ikke ret meget om det :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-02-2008 kl. 15:35

Hej.
Var det ikke en ide at skifte bilen til en model med større motor og flere hk?
Alene det - som en skriver i tråden - at garanti`en bortfalder, vil være nok til at de fleste ukyndige burde holde sig langt væk.
Hvad koster det ?
Man skal vel til et anderkendt tunings-firma, have dele, montering, kontrol, og derefter påregne at "tingene ikke lige spiller" på dag 1, hvilket vil sige nye check`s , justeringer, dele osv.

Det lyder som om at du kan skifte til en anden bil med større motor uden at dette vil blive mærkbart dyrere...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

25-02-2008 kl. 11:41

Desværre ikke lovligt uden at bilen er synet med dette, og det kræver igen dokumentation fra Chip producenten om at bilen ikke forurener mere end lovgivningen tillader. Mht 20% er det rent faktisk tilladt at overskride denne grænse, såfremt at du kan påvise at bilen teknisk kan håndtere de øgede kræfter (TÜV kan hjælpe dig). Du skal også melde til forsikringen at du har effektforøget din bil. I dit tilfælde ser jeg intet problem i at øge til 90Hk da bilen teknisk set er den samme som Multijet 90HK versionen. En forøgelse af effekten med under 20% på en motor med dette niveau, har kun minimal betydning for komponenternes levetid. I størstedelen af bilens levetid vil det maksimale drejningsmomnet slet ikke blive udnyttet, hvilket skulle være årsagen til accellereret slidtage på bevægelige dele.

Giver dog Torben K og Per Friis ret, få det lavet hos en anerkendt tuner: bl.a Novitec laver professionelle ændringer

Sidst rettet: 25/2-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg