Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
11-02-2008 kl. 17:15
altså de opgivne tal er under ideelle omstændigheder med en forsigtig speederfod. I praksis umuligt. Brug det som et fingerpeg ikke andet. Og en som er opgivet til 18 km/l vil altid køre 5 km/l længere end en som er opgivet til 13 km/l. Brug det på den måde.
Profil slettet
11-02-2008 kl. 17:55
Hej.
Jeg tror der er flere grunde til at folk - nogle gange - bliver skuffet over en ny bils brændstofforbrug:
- Mange handler bil efter "mærket" og glemmer at dette er vokset igennem tiderne. Tag eks. Golf. Det var i sluthalvfjerdserne en lille bil på under 1000 kg. Nu vejer den vel en halv gang mere. Samtidig får de også hele tiden flere og flere hk, der ved "lidt livlig højrefod" giver respons i højt brændstofforbrug.
- Alle nye biler er i den grad proppet med elektronisk udstyr og ikke mindst elektronisk motorstyringssystem. Al elektronikken ( klimaanlæg, hi-fi, navigation, el-sæde, bagrude mv. ) koster meget mere strøm, og derved brændstof end folk tror. Motorstyringen kan have unøjagtigheder der betyder højt forbrug. Dette kan - hvis forhandleren er villig - klares med en softwareopdatering.
- Endelig har dieselbilerne skabt en ny kult. Alle skal have diesel med højttryksturbo uanset om de har behov eller ej. Samtidig kræver dieselerne at man lægger sin kørestil lidt om, hvis man skal bevare økonomien i regnskabet. De fleste turbo-dieseler har et max. drejningsmoment der topper allerede ved. 1800-2000 omdrejninger, og hvis man er vant til en benziner og kommer over i dieselen er man tilbøjelig til at køre med højere omdrejningstal.
Mange koreanere bruger stadig motor/dele fra Chrystler, og da dette er et amerikansk mærke er brændstoføkonomi nok ikke det der har haft første priortet.
Jeg tror ikke det forholder sig sådan med Kia Ceed. Det er jo en helt ny konstruktion, der produceres i europa (?), så der går du nok ikke helt galt i byen.
Per RasmussenSidst rettet: 11/2-08
Sidst rettet: 11/2-08
Jeg tror der er flere grunde til at folk - nogle gange - bliver skuffet over en ny bils brændstofforbrug:
- Mange handler bil efter "mærket" og glemmer at dette er vokset igennem tiderne. Tag eks. Golf. Det var i sluthalvfjerdserne en lille bil på under 1000 kg. Nu vejer den vel en halv gang mere. Samtidig får de også hele tiden flere og flere hk, der ved "lidt livlig højrefod" giver respons i højt brændstofforbrug.
- Alle nye biler er i den grad proppet med elektronisk udstyr og ikke mindst elektronisk motorstyringssystem. Al elektronikken ( klimaanlæg, hi-fi, navigation, el-sæde, bagrude mv. ) koster meget mere strøm, og derved brændstof end folk tror. Motorstyringen kan have unøjagtigheder der betyder højt forbrug. Dette kan - hvis forhandleren er villig - klares med en softwareopdatering.
- Endelig har dieselbilerne skabt en ny kult. Alle skal have diesel med højttryksturbo uanset om de har behov eller ej. Samtidig kræver dieselerne at man lægger sin kørestil lidt om, hvis man skal bevare økonomien i regnskabet. De fleste turbo-dieseler har et max. drejningsmoment der topper allerede ved. 1800-2000 omdrejninger, og hvis man er vant til en benziner og kommer over i dieselen er man tilbøjelig til at køre med højere omdrejningstal.
Mange koreanere bruger stadig motor/dele fra Chrystler, og da dette er et amerikansk mærke er brændstoføkonomi nok ikke det der har haft første priortet.
Jeg tror ikke det forholder sig sådan med Kia Ceed. Det er jo en helt ny konstruktion, der produceres i europa (?), så der går du nok ikke helt galt i byen.
Per RasmussenSidst rettet: 11/2-08
Sidst rettet: 11/2-08