Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
08-02-2008 kl. 12:03
Så vidt jeg ved er 1,9 en 8-ventilet motor som er blevet brugt i mange år i forskellige varianter og 2,0 en 16-ventilet motor, som kom omkring 2003. 2,0 skulle være mere tyst end 1,9 (og så har den selvfølgelig også flere kræfter).
Men din ven må ud og prøve begge varianter :-)
Profil slettet
08-02-2008 kl. 12:27
1,9 er med 8 ventiler. 2,0 er med 16 ventiler.
Hvis i sætter bilerne mod hinanden er det kun økonomien der kan begrænse jer. Teknisk er der verdener imellem de 2 motorer.
Ja, det er korrekt at 140 HK versionen kun er 8V. Undskyld herfra
Der er dog stadig "mega" forskel på oplevelsen af de 2 motorer.
mvh Kim
Sidst rettet: 8/2-08
Michael Christensen
bruger siden
13-01-2008
08-02-2008 kl. 14:55
mvh. Michael
Profil slettet
08-02-2008 kl. 15:11
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
08-02-2008 kl. 16:37
Garantien er blevet et år kortere og man har ikke selv samme mulighed for at vælge udstyr mv.
Der må kunne hentes lidt mere ved at prutte om prisen på den brugte, ellers er den ny et bedre valg.
Profil slettet
08-02-2008 kl. 18:38
Jacob Dorner
bruger siden
16-01-2008
08-02-2008 kl. 20:59
Det er forøvrigt værd at tage med i sine overvejelser at 2.0 tdi har 6gears gearkasse som standard, hvilket vil give færre omdrejninger = mindre støj ved højere hastigheder. Generelt er de moderne dieselmotorer dog blevet støjsvage, og en fornøjelse at køre.
Forøvrigt oplyser vw faktisk på deres hjemmeside under Passat/Teknik:
Yderligere info for Passat Limousine Trendline 2,0 TDI DPF - 140 hk
Årgang 2008
ccm 1968
Max. drejningsmoment Nm/v.1/min 320/1800
Antal cylindre 4
Ventiler pr. cyl 4
Kw/v.1/min 103
4 cylindre x 4 ventiler giver vist 16 så der har anders r vist en hjælpende hånd...
Men har læst en teknisk brochure hvor der står 2 pr cylinder så ved ikke helt hvad de mener... Umiddelbart giver det selvfølgelig bedst mening at 140hk har 8v og 170hk har 16v
held og lykke med det, det er en vidunderlig vogn
mvh jacob
Morten KD
bruger siden
05-12-2005
10-02-2008 kl. 10:49
Jeg har erfaring med 1,9 og 2.0 TDI i en Octavia II og umiddelbart er den største forskel i accelerationen og turbotøven.. Når turboen har fået tryk nok i 2,0 TDI- ved ca. 2.000 omdr. - sparker den vildt fra sig. Og jeg mener vildt.. - skide sjovt i starten men lidt frustrerende i længden. Man skal virkelig passe på ikke at ryge op i r**** på "ham" foran. Man lærer dog med tiden at finde den "gyldne" mellemvej.
1,9 TDI 105 hk. er langt mere harmonisk at køre. Væsentlig mindre turbotøven og "sparket" er ikke så voldsomt og nemmere at kontrollere.
Er det mest motorvejskm. din ven skal køre, er 2,0 TDI at foretrække. Den har 6 gear - 2.000 o/m ved 110 km/t. 1,9 TDI har kun 5 gear og ved 110 km/t har den 2.500 o/m.
Endvidere oplevede jeg 1,9 langt mere brændstoføkonomisk. 2,0 TDI er MEGET følsom over for accelerationer.. Er der tale om meget bykørsel forsvinder den gode - på papiret - dieseløkonomi for 2,0 TDI. Vores 2,0 TDI kørte et sted mellem 14,5 - 15 km/l med ca. 50% by og 50% motor -og landevej.
Apropos bykørsel.. 2.0 TDI har som sagt en markant turbotøven, som efter min mening var temmelig irriterende ved bykørsel. Mellem 1.000 - 2.000 omdr. sker der ingen ting hvorefter den farer frem som trold af æske ved 2.000 omdr. I 1,9 TDI er turbotøven næsten ikke eksisterende - ikke noget der generede mig..
Ud at prøv begge i det dejlige solskinsvejr og husk at ovenstående kun er et udtryk for mine oplevelser og IKKE sandheden.. ;-)
Venligst,
Morten