Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

26-01-2008 kl. 22:05

Når chancen for at ytre sig om ens egen bil, så skal man ikke lade det ens næse gå forbi. So here we go:

Jeg er den mere eller mindre (mindre vender vi tilbage til) lykkelige ejer af 1 stk. E46 325i fra 11/2001 (den faceliftede version).

Emotionelt: Hver eneste gang jeg kigger i carporten, elsker jeg synet. Det skal siges at jeg er flasket op med BMW, og er man det mindste selvkritisk, ved man inderst inde at det spiller ind på ens opfattelse af bilen. "Derhjemme" var jeg vant til 6-cyl. motorer, og var alt for forhippet på bare at få en BMW, da det endeligt skulle være. Jeg købte en E36 316i bavaria fra '98 Jeg var pisseglad for bilen - den var flot selvom den var 7 år gammel, havde en lækker kabine (især taget i betragtning af at modellen var fra ´91!), men med tiden begyndte der at mangle noget. Ydelsen i den 4-cyl. 1,6 liters motor, var ikke helt nok til at tilfredsstille føreren længere. Efter at have trillet rundt i den i et par år, synes jeg det var nok. Jeg solgte den til fordel for min 325´er. Jeg skulle naturligvis af med en større byttesum, men det har været alle pengene værd! Jeg synes personligt at designet er noget af det mest fuldendte design BMW har frembragt - dog nu overhalet af den nye 3-serie coupe (E92). Jeg synes også den har en lækker kabine med bl.a. cockpit-træk, altså midterinstrumenteringen vendt over mod føreren (som jo i øvrigt er droppet i den nye 3-serie - svagt!).

Teknisk: Kvaliteten helt generelt må også lægge over middel (noget jeg formoder). Materialerne ikke er ikke "hule" at banke på osv., kabinen rasler ikke endnu (7-9-13), selv efter snart 6-6½ år, og samlekvaliteten er i orden. Jeg synes også sæderne holder sig pænt.

Motormæssigt synes jeg heller ikke at jeg mangler noget. Jeg har fået det jeg ønskede mig, og af en traditionel sugemotor på 2,5 liter, synes jeg faktisk at den har en fin ydelse - selv ved lave omdrejninger (køre altid min. i 3. gear i byen - hvis ikke jeg stopper helt op naturligvis). Lyden er også en fryd og det er, ja......virkelig en sand fornøjelse. Det er nok der BMW´en virkelig bliver en BMW! Jeg overvejede selv en 318i 2,0 med 143 hk, også en 320i 2,2 med 170 hk, men fandt ud af efter jeg havde prøvet en 320i og en 325i, at det skulle være en 325i. Grundet forsikring, holdt jeg mig dog fra en 325i (hvilket andre også gjorde, og det trykkede prisen lidt), da jeg startede med at lede, men fandt ud af de kostede det samme hos FDMforsikring. Så var valget ikke svært. Jeg kunne nemt have levet med en 320i, da de sidste 22 hk alligevel ikke gør det til en racerbil.

En stor fejl er, at den ikke har DSC (BMW-ESP) som std. Min bil er importeret, og har det derfor, og det er jeg lykkelig for. Derudover kan man godt mærke at det er en tung motor, der ligger ude foran, og den understyre lidt. Det kan afhjælpes ved en anden undervogn.

Økonomi: Jeg har nu kørt 25.000 km i min, og har kun (igen 7-9-13) kostet et 100.000 km service på den, hvilket løb i 690 Euro inkl. moms (og bl.a. nye bremser foran) ved BMW Flensburg. Jeg havde en tråd i gang her ang. service:
http://www.bilbasen.dk/Forums/ForumReadPost.aspx?PostId=68116&Page=10

Og ny til det tidligere "mindre". Den kører ikke så langt på literen. Den kan godt køre det den opgivet til, altså 11,1 km/l ved blandet kørsel. Jeg træder ikke så hårdt på pedalen når jeg kører, og holder mig generelt under klippegrænsen på landevejene. Derudover giver jeg den V-power, hvilket jo ikke gør det billigere.

Forsikringsmæssigt er den tegnet hos FDMforsikring, og incl. kasko og vejhjælp koster den 6169 kr./år med en selvrisiko på 2395 kr. Jeg ved at den kan tegnes lidt billigere (ikke meget, men lidt) hos etuforsikring.dk.

Jeg tror du skal gøre dig klart, hvor mange cyl. du vil ha'. Har du ikke et forhold til den 6-cylindrede, er det måske ikke det store problem, men jeg vil bare sige at; man aner ikke hvad man går glip af!

Held og lykke med valget!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg