Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
11-01-2008 kl. 20:22
hej jeg har en octivia fra o7 2,0 tdi combi den kan kører 18,2l efter fabriken men jeg kører over 20l hvis jeg kører øko kørelse kan jeg kører 22-23l men så skal der osse køres pænt
husk selv om motoren kan kører langt bliver alt andet slidt lige så meget som en binzin bil
den er tilsalg kik ind på bilbasen under privat
husk selv om motoren kan kører langt bliver alt andet slidt lige så meget som en binzin bil
den er tilsalg kik ind på bilbasen under privat
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
12-01-2008 kl. 18:04
Det er der intet entydigt svar på, det som har størst indflydelse er Brugsforhold. Disse har stor betydning for sliddele i motoren. Sliddele/motor dimensioneres efter hvilke laster denne udsættes for, og hvilken forventning producenten har til levetiden. Under eks. dimensionering af lejer beregnes der eks. med en faktor for brugsforhold. Hvis motoren belastes voldsomt under ekstreme forhold vil eks motorlejer have en kortere levetid (MTBF). Som jeg også har påpeget i en anden tråd, vil flere forhold have indflydelse på komponenters levetid.
Naturligvis har benzin motorer en større last på komponenterne i form af forøget rotations hastighed. Men en Dieselmotor med Højtrykspumper og Turbo med variabel geometri, er påvirket af det enorme tryk som komponenter udsættes for i kraft af dette system. Disse stiller enorme krav til tolerancer og komponenternes beskaffenhed, hvilket igen gør en sådan motor væsentligt dyrere end tilsvarende benzinmotorer.
Jeg har personlig haft en 899cc benzinbil der kørte langt over 200000km. Den kører stadig i dag (medsamme motor), omend ikke i min varetægt :-)
Når vi taler 1 million kilometer, er det sjældent/aldrig uden udskiftning af centrale komponenter. Det er 100% sikkert.
Naturligvis har benzin motorer en større last på komponenterne i form af forøget rotations hastighed. Men en Dieselmotor med Højtrykspumper og Turbo med variabel geometri, er påvirket af det enorme tryk som komponenter udsættes for i kraft af dette system. Disse stiller enorme krav til tolerancer og komponenternes beskaffenhed, hvilket igen gør en sådan motor væsentligt dyrere end tilsvarende benzinmotorer.
Jeg har personlig haft en 899cc benzinbil der kørte langt over 200000km. Den kører stadig i dag (medsamme motor), omend ikke i min varetægt :-)
Når vi taler 1 million kilometer, er det sjældent/aldrig uden udskiftning af centrale komponenter. Det er 100% sikkert.