Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

06-01-2008 kl. 12:31

I højeste gear i mellemområdet vil turbodieselen typisk være hurtigst, som følge af et større drejningsmoment. Over og under mellemområdet, kan det sagtens hænde at benzinmodellen er den hurtigste. En turbodiesel er dybt afhængig af turboen for at kunne yde det høje moment, fra ”naturens” side har en dieselmotor ikke samme moment som en benzinmotor.

Flere begår den fejl at sætte lighedstegn mellem det maksimale drejningsmoment på motoren, og så evnen til at trække. Det er det output på de trækkende hjul der er interessant, og turbodieselen har et maksimalt drejningsmoment som er ca. 76% højere men skal også trække en gearing der i højeste gear er ca. 49% højere. Et svensk bilmagasin beskriver den 126 HK’s turbodiesel fra Toyota sådan:

”126 hästkrafter plockas ut vid 3 600 r/min. Vridmomentet på 300 Nm är tillgängligt mellan 2 000 och 2 800 r/min, ett snålt spann som ställer krav på växellådan. Och den sexväxlade manuella levererar. Lådan passar mycket bra för den relativt svaga motorn. Samspelet gör att bilen fungerar bra för transport av familj både kort och långt. Men låt inte varvtalet sjunka för lågt, turbon börjar inte arbeta på allvar förrän vid 1 800 r/min, därunder är motorn riktigt svag – ingen dragbil alltså.”

De 1800 omdrejninger svare (da den er gearet til 53,3 km/t ved 1000 omdrejninger i topgear) til ca. 96 km/t, den kan dog sagtens være hurtigere ved et lavere omdrejnings tal alt efter hvor meget tryk turboen levere.

Ofte er det dog forholdsvis få sekunder der skiller hvor turbodieselen er hurtigere uden nedgearing, og benzinmodellen med nedgearing.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

06-01-2008 kl. 12:39

Jeg vil da godt tilføje at turbodieselen også gør det hurtigere fra 90 km/t ved nedgearing, og at det ikke er nødvendigt at geare ned på Civic’en for at vinde fart. Ved 2300 omdrejninger yder Civic’en 12-14 Nm mindre end ved 4300 omdrejninger, så den kan skam godt trække fra 2300 i højeste gear ved den hastighed (ca. 85 km/t).

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg