Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

I betragtning.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-01-2022 kl. 22:19

I betragtning af visses forudsigelser om giga kø på ladestandere i norge og nedbrud på elnet.

https://ekstrabladet.dk/biler/norge-gaar-amok-i-elbiler/9092563

Så købes der åbenbart elbiler i hobetal i landet med mange fjeldhytter uden strøm indlagt. Gad vide hvordan de klarer det?

Svarer Norge's tal for 2016 til DK tal for 2022, så kommer det til at gå hurtigt med omstillingen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

22-01-2022 kl. 09:33

Tjah - hvis man vil være meget naiv og lukke øjnene, kan man da godt tro, at man kan øge forbruget markant uden konsekvenser. I den virkelige verden ser det lidt anderledes ud.



https://avisendanmark.dk/artikel/20-gange-mere-str%C3%B8msvigt-i-fremtiden-den-gr%C3%B8nne-omstilling-presser-elnettet



At en ting bliver et modefænomen betyder ikke, at det er rationelt, fornuftigt eller hænger sammen med den omkringliggende verden.



Men ja: Hvis subsidierne fortsætter og politikerne bliver ved med at presse folk over i en ufærdig teknologi, kan det godt gå stærk. Det betyder dog ikke, at det er det rigtige at gøre, når hverken batterier eller infrastruktur er moden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

22-01-2022 kl. 11:27

Man skal gøre som Staten eller Politistaten siger, for de ved bedst, de har embedsmænd og kan lave regler og love - og så har befolkningen bare at gøre som der bliver sagt ellers tages der private egendom fra dem eller gebyrer og afgifter sættes så højt som man bliver tvunget over til noget man måske ikke har lyst til.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-01-2022 kl. 12:29

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tjah - hvis man vil være meget naiv og lukke øjnene, kan man da godt tro, at man kan øge forbruget markant uden konsekvenser. I den virkelige verden ser det lidt anderledes ud.



https://avisendanmark.dk/artikel/20-gange-mere-str%C3%B8msvigt-i-fremtiden-den-gr%C3%B8nne-omstilling-presser-elnettet



At en ting bliver et modefænomen betyder ikke, at det er rationelt, fornuftigt eller hænger sammen med den omkringliggende verden.



Men ja: Hvis subsidierne fortsætter og politikerne bliver ved med at presse folk over i en ufærdig teknologi, kan det godt gå stærk. Det betyder dog ikke, at det er det rigtige at gøre, når hverken batterier eller infrastruktur er moden.

Du ved godt hvorfor de gik i sort juleaften i Fredericia, ikke?

Hvis ikke så kan jeg fortælle dig det.

Det gjorde de fordi alle husene var med varmepumpe og alle var monteret på samme fase. Ligesom EVII, eller hvad de lige hedder lige pt, havde undladt at opstille en transformer til bebyggelsen, som ellers ville være normmalt.

Dertil så lyder det bedre, at der er behov for xx milliarder i tilskud til opgradering, også får man lidt i kassen. En at man har sparet på driften.

Forøvrigt er elmarkedet sådan udformet, at man kun må udbygge ved behov, ikke fremsynet. Det er måske derfor elselskaber i vildskab har smidt milliarder i lysleder kabler, som ikke umiddelbart virker rentabelt pt. men der er ingen regulering og grænser.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-01-2022 kl. 11:02

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Du ved godt hvorfor de gik i sort juleaften i Fredericia, ikke?

Hvis ikke så kan jeg fortælle dig det.

Det gjorde de fordi alle husene var med varmepumpe og alle var monteret på samme fase. Ligesom EVII, eller hvad de lige hedder lige pt, havde undladt at opstille en transformer til bebyggelsen, som ellers ville være normmalt.

Dertil så lyder det bedre, at der er behov for xx milliarder i tilskud til opgradering, også får man lidt i kassen. En at man har sparet på driften.

Forøvrigt er elmarkedet sådan udformet, at man kun må udbygge ved behov, ikke fremsynet. Det er måske derfor elselskaber i vildskab har smidt milliarder i lysleder kabler, som ikke umiddelbart virker rentabelt pt. men der er ingen regulering og grænser.

Ja, der var ganske enkelt ikke kapacitet nok, med et så beskedent merforbrug. Det havde hjulpet på meget kort sigt at sprede over flere faser, men det hjælper ikke i længden. Pt. udgør elbiler under 2% af bilparken. Hvis politikerne får deres vilje, bliver det et massivt problem, som det også fremgår af artiklen.



Det er helt logisk: Du kan ikke øge belastningen så markant uden at udbygge tilsvarende. De enorme anlægsarbejder vil være endnu en belastning for vores klima og miljø.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-01-2022 kl. 12:07

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Ja, der var ganske enkelt ikke kapacitet nok, med et så beskedent merforbrug.



Det er helt logisk: Du kan ikke øge belastningen så markant uden at udbygge tilsvarende. De enorme anlægsarbejder vil være endnu en belastning for vores klima og miljø.


350 varmepumper på en fase plus julemad. Det er vel også den eneste time på året hvor der er max belastning.

Logisk udbygning, selvfølgelig. Men det var jo også der elselskabet havde fejlet.
Anlægsarbejder koster kun i opførelsen. Fossil drift koster altid og forever.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-01-2022 kl. 13:07

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
350 varmepumper på en fase plus julemad. Det er vel også den eneste time på året hvor der er max belastning.

Logisk udbygning, selvfølgelig. Men det var jo også der elselskabet havde fejlet.
Anlægsarbejder koster kun i opførelsen. Fossil drift koster altid og forever.

Nettet skal være dimensioneret til at håndtere spidsbelastningerne - og det er ikke kun 1 gang om året.



De enorme konsekvenser af anlægsarbejderne skal lægges oveni forureningen fra produktion, drift og bortskaffelse af batteribiler, så selv om det sker sjældnere (nettet skal trods alt også vedligeholdes), betyder det at batteribiler ikke bliver "grønne" foreløbig.



Men det er jo lettere at lukke øjnene for konsekvenserne, så man prale af, at man er "grøn" selv om det i virkeligheden er meget tvivlsomt.



Vi må håbe, at det på sigt bliver en fordel, men det kræver markant bedre batterier og ladere end idag.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

23-01-2022 kl. 15:39

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nettet skal være dimensioneret til at håndtere spidsbelastningerne - og det er ikke kun 1 gang om året.



De enorme konsekvenser af anlægsarbejderne skal lægges oveni forureningen fra produktion, drift og bortskaffelse af batteribiler, så selv om det sker sjældnere (nettet skal trods alt også vedligeholdes), betyder det at batteribiler ikke bliver "grønne" foreløbig.



Men det er jo lettere at lukke øjnene for konsekvenserne, så man prale af, at man er "grøn" selv om det i virkeligheden er meget tvivlsomt.



Vi må håbe, at det på sigt bliver en fordel, men det kræver markant bedre batterier og ladere end idag.

Ja og Nej!



Vi har kolde Standby Kraftværker i Danmark.



Problemet er at vores El forbrug svinger.

Vi bruger mest strøm i dagtimerne, og mindst om natten.

Jule aften bruger vi mest strøm.



Indtil videre har vi 2 metoder til støm produktion.
1. Vi får nogle magneter til at køre rundt mellem nogle spoler (Dynamo).

2. solceller / pitso elctriske elementer (måske same shit).

1. Vi kan få en dynamo til at køre rundt med damp, vind eller sol. Eller med noget andet der alligevel kører rundt.
Damp = en damp maskine.

Damp kan vi lave med Kul, Olie, Gas, Affald eller Atomer.

En damp maskine er ikke særligt effektiv at regulerer med.

Vores Damp maskiner er gode til at lave en konturnuerlig strøm.

Hvis vi laver for meget strøm med vores damp maskiner, kan vi bruge vores overskud til at lade Batteri biler op, lave brint til brint biler, eller gemme det i batteri banke, til jule aften.

Som det er nu, kan vil lave vores minimum strøm med damp maskiner, og ellers lade møllerne stå for strøm mellem min og maks. Det er ikke en god udnyttelse af møllerne. men de er nemme at stoppe.



Hvis vi ikke har strøm nok juleaften, må vi varme en balje vand op med et kulfyr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

24-01-2022 kl. 08:11

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Ja og Nej!



Vi har kolde Standby Kraftværker i Danmark.



Problemet er at vores El forbrug svinger.

Vi bruger mest strøm i dagtimerne, og mindst om natten.

Jule aften bruger vi mest strøm.



Indtil videre har vi 2 metoder til støm produktion.
1. Vi får nogle magneter til at køre rundt mellem nogle spoler (Dynamo).

2. solceller / pitso elctriske elementer (måske same shit).

1. Vi kan få en dynamo til at køre rundt med damp, vind eller sol. Eller med noget andet der alligevel kører rundt.
Damp = en damp maskine.

Damp kan vi lave med Kul, Olie, Gas, Affald eller Atomer.

En damp maskine er ikke særligt effektiv at regulerer med.

Vores Damp maskiner er gode til at lave en konturnuerlig strøm.

Hvis vi laver for meget strøm med vores damp maskiner, kan vi bruge vores overskud til at lade Batteri biler op, lave brint til brint biler, eller gemme det i batteri banke, til jule aften.

Som det er nu, kan vil lave vores minimum strøm med damp maskiner, og ellers lade møllerne stå for strøm mellem min og maks. Det er ikke en god udnyttelse af møllerne. men de er nemme at stoppe.



Hvis vi ikke har strøm nok juleaften, må vi varme en balje vand op med et kulfyr.

Problemet er ikke (kun) kraftværker, men også kablene helt ude på den enkelte villavej - og alt derimellem. Det kræver enorme anlægsarbejder at grave hver en villavej op, lave nye transformatorstationer, etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

24-01-2022 kl. 11:07

Har du en reel indsigt deri, eller er det gætterier?

Hvad er forskellen i investering i nødvendige vedligehold og optimerninger til flere elbiler.

Koster det meget mere end oprensning efter Exxon Valdez, eller DeepWater Horizon eller bare den smule der blev smidt i sydamerikapga bølgen efter vulkan ude in the midle of nowhere.

Der transporteres umådeligemægder olie gennem danske farvande dagligt, vi venter i spænding, for beredskabet er ikke gearet til noget større end et par kubik.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

24-01-2022 kl. 14:28

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Har du en reel indsigt deri, eller er det gætterier?

Hvad er forskellen i investering i nødvendige vedligehold og optimerninger til flere elbiler.

Koster det meget mere end oprensning efter Exxon Valdez, eller DeepWater Horizon eller bare den smule der blev smidt i sydamerikapga bølgen efter vulkan ude in the midle of nowhere.

Der transporteres umådeligemægder olie gennem danske farvande dagligt, vi venter i spænding, for beredskabet er ikke gearet til noget større end et par kubik.

Wthataboutism.....



Du har allerede fået link til en blandt mange artikler. Elnettet er ikke dimensioneret til et så voldsomt merforbrug. At udskifte alle kabler i hele landet til markant kraftigere kabler er naturligvis en ny, ekstra opgave. Råmaterialerne skal desuden først graves op af jorden - minedrift er vist heller ikke uden miljø- eller klimakonsekvenser.



Der er ingen, der betvivler konsekvenserne af fossil drift, men batteribiler sælges som "grønne mirakler" fordi man bevidst undlader alle konsekvenserne. På den måde kan man prale af at være "grøn", når man i bedste fald bare er en smule mindre sort - på meget, meget lang sigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-01-2022 kl. 12:08

Tænker der er nogen der er klogere end dig og mig der regner på det.

pt virker det til konsensus for grønnere elbil kontra fossil drift er ca 50.000 km.

Min har trillet 120.000 km, så den er i følge de kloge ganske grøn allerede.

Jeg høre kun fuglepip og dufter forår når jeg står i garagen ved siden af den .

Prøv det samme med en fossil slæde i gang i garagen. Lad endelig være med at lukke porten.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

25-01-2022 kl. 13:23

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Tænker der er nogen der er klogere end dig og mig der regner på det.

pt virker det til konsensus for grønnere elbil kontra fossil drift er ca 50.000 km.

Min har trillet 120.000 km, så den er i følge de kloge ganske grøn allerede.

Jeg høre kun fuglepip og dufter forår når jeg står i garagen ved siden af den .

Prøv det samme med en fossil slæde i gang i garagen. Lad endelig være med at lukke porten.

Så må du vise mig bare 1 eksempel, hvor de har taget udbygningen af infrastrukturen med, regner på andet end blot CO2 og hvor de ikke nøjes med at tage det med, der giver det politisk korrekte svar.



Glem alt om de 50.000km - det er mindst lige så urealtisk som de, der siger 300.000km (stadig uden at medregne infrastruktur m.m.).



Din bil bliver ikke "grøn" af at flytte forureningen til andre lande med mindre interesse for klima og miljø.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-01-2022 kl. 14:20

Ligesom dem der siger 300.000 km glemmer alt om olieforurening, olieeftersøgning, rafinering med samme grundstoffer som der er i batterier, transport af olien etc

Jeg kan bare sige kina har fjernet så godt som alle knallerter på benzin og fået væsentlig bedre luft i byerne. I Indien så de Himmalaya bjergene for første gang i årtier, da der var nedlukket pga corona og meget begrænset med fossil transport.

Måske der er en sammenhæng.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg