Bilbasen Forum

Profil slettet

Profil slettet

16-08-2006 kl. 15:49

Hej. Jeg har selv en Sonata 2,4 GLS steptronic. Jeg købte den for 1 år siden, og den kører bare perfekt. Har ikke haft noget som helst bøvl. Mvh Carsten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-09-2006 kl. 20:27

Kan kun bekræfte alles erfaringer her, Sonata 2,4 aut. kører problemfrit, min er fra 4/05 og har kørt 25.000

Søren Bindslev

Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005

19-09-2006 kl. 08:54

Olsen og Kristensen: Hyundai er absolut en af de mest fejlfrie biler overhovedet. Og det gælder også efter udløb af garanti. Det viser flere internationale tests også. F.eks. var Hyundai den mest fejlfrie bil i USA (foran bl.a. Toyota). En Hyundai går ikke i stykker. Mit fædrene ophav har kørt Sonata 2,5 V6 i 4 år efterfulgt af 3,3 V6 i godt et år nu. Ingen af dem har nogensinde fejlet noget.

Men nu er kvalitet jo mange ting. Og det er klart, at mht. kabine er det ikke en Audi du får til de penge. Sonata 3,3 V6 er til gengæld komfortabel som en bil til det 3-dobbelte. Undervognen er svampet og egner sig egentlig kun til at køre lige ud. Men den er dejlig komfortabel når man gør det. Motoren er også dejlig men føles ikke som 237 hk. Men overskud er der nu altid rigeligt af.

Santa Fe'en skulle være lige så komfortabel men kvaliteten i kabinen skulle være bedre.

For begge modeller tror jeg, at jeg ville vælge diesel. Har ikke prøvet Hyundais diesel, men de har fået god kritik og er til at betale.

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

19-09-2006 kl. 10:56

Hej!

Ja, jeg tror også de 2 herrer har misforstået det med kvalitet omkring en Hyundai. J.D. Powers har lige lavet en ny undersøgelse. Og Hyundai er helt fremme og blande sig med Toyota. WV ligger i bunden og BWM er heller ikke for gode. De får dog primært kritik pga. dårlige betjening af bilen pga. I-drive.

Der er jo over 100.000 kr i forskel på Avensis kontra en Sonata. Jeg tvivler på at du får fx. bare 100-125.000 kr. mere for den som brugt efter 3-4 år. Men Hyundai er ikke så lækker endnu i kabinen som fx. en Avensis. Men den nye Santa Fe rykker. Den føles utrolig lækker og gedigen. Har vundet over Toyota RAV i flere stortest både hos Bilmagsinet og sendt FDMs Motor. Det kan vel ikke begge tage fejl?.

Men personligt har jeg endnu ikke købt en Hyundai. De kører ikke så godt som en fransk bil. Men hvad skal du så vælge?. Kvalitet og driftsikkerhed fremfor køreglæde og værkstedsbesøg?. Den er svær især hvis du er vild med biler.

M

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

19-09-2006 kl. 11:03

Fra Ekstrabladet:

Årets mest bemærkelsesværdige præstation er Hyundais tredjeplads foran Toyota. SUV’en Tucson vandt desuden sit segment

Bilister gider ikke mere vrøvl. Fabrikanter, der ikke kan levere en ordentlig kvalitet, straffes på salget.

Fabrikkerne ved det. Med angst og bæven ser de hen til analysefirmaet J.D. Powers årlige Initial Quality Study. Er de rykket op eller ned på ranglisten?

I 2006 havde de nye biler otte procent færre fejl end året før. Det går altså den rigtige vej. Bilerne i bunden af listen er formentlig lige så gode, som vinderne for seks-syv år siden, mener GM’s produktchef Bob Lutz.

I mange år var J.D. Power-undersøgelsen japanernes og først og fremmest Toyotas årlige ydmygelse af samtlige konkurrenter – først og fremmest de amerikanske. Men sådan er det ikke mere.

Porsche foran Lexus
I år har Porsche fortrængt Lexus fra førstepladsen. Det kan Toyota-koncernen nok leve med. Men hvad værre er: Hyundai har overhalet Toyota og lagt sig på en tredjeplads efter de to luksusmærker, og det er en sensation, eftersom Hyundai for få år siden lå og rodede nede i bunden af listen.

Alt taget i betragtning har Toyota dog ingen grund til at skamme sig. Undersøgelsen opdeler bilmodellerne i 19 segmenter, og i dem er der en Lexus eller en Toyota på førstepladsen i de 11.

Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaer udfyldt af 64.000 bilkøbere om de problemer, de har oplevet med deres biler i de første tre måneder af ejerskabet. Resultatet for 2006 kan ikke umiddelbart sammenlignes med de tidligere. Proceduren er ændret, så der nu skelnes mellem produktionsfejl og ’konstruktionsfejl’.

Til de sidste hører f.eks. akavet placerede kontrakter eller overkompliceret elektronik, som volder ejerne problemer. Hvis man kun medregner egentlige defekter, er Lexus stadig i top foran Porsche med Toyota på en tredjeplads.

Indviklet teknik trækker ned
BMW kan uanset beregningsmetoden ikke klare sig over branchens gennemsnit. Det skyldes først og fremmest de amerikanske bilisters irritation over det såkaldte iDrive menu-styringssystem. På listen med ’konstruktionsfejl’ placerer det BMW som nummer to fra bunden.

De amerikanske producenter har opnået bemærkelsesværdige kvalitetsforbedringer i de senere år. I bedste halvdel finder man mærkerne Cadillac, GMC, Chrysler, Lincoln og Chevrolet. Men amerikanerne kan endnu ikke holde samme høje kvalitet gennem hele modelprogrammet som f.eks. Toyota.

De europæiske producenter brillerer ikke ligefrem i undersøgelsen. Volkswagen er nummer tre fra bunden, og luksusmærker som Audi, Mercedes og BMW ligger alle under branchens gennemsnit.

Profil slettet

Profil slettet

19-09-2006 kl. 13:37

2 x råd:

Min lillebror var ude for at se på en Sonata Diesel.

Forhandleren oplyste, at man kunne få bilen kr. 25000 billigere i det tilfælde at man kunne komme med et cvr - nummer. (mener at det hed sådan)

Ligeledes har FDM netop undersøgt Sonata ( en ældre) og de anbefaler at man får bilen undervognsbeh., da disse åbenbart er rustudsatte. Men iøvrigt en kæmpe og lidt pæn bil til pengene

Charles Føhns

Charles Føhns
bruger siden
26-10-2003

19-09-2006 kl. 16:53

Der er ikke noget galt med kvaliteten på Hyundai.
Det er selve mærket og den bedaget teknik som giver en føelse af Netto, det er galt med.
De er tungere og mere tørstige en deres konkurenter..
Santa fe vejede 400 kg mere en konkurenterne i en stortest i Top Gear, kombineret med den høje frihøjde, var den dårligst i alle disipliner på vejen og dumpede først.
Men se det fra den lyse side, så må de også trække mest på krogen....

Profil slettet

Profil slettet

19-09-2006 kl. 21:45

Alle dem der faktisk har eller har ejer en sonata giver den tomlen op.

Der er en toyota testdummi der har testet en Hyundai som fanden læser biblen. det kan du så ikke rigtig bruge til noget, faktisk ret useriøst at komme med sådan noget når nu Hyundai er toyotas værste mareridt.

Charles Føhns

Charles Føhns
bruger siden
26-10-2003

20-09-2006 kl. 22:34

Behøves du flere råd...du får hvad du betaler for....træerne vokser stadig ikke op i himlen...

Johnny Houlind Berggreen

Johnny Houlind Berggreen
bruger siden
07-08-2003

21-09-2006 kl. 15:46

Hejsa,

Købte den nye Sonata da den kom i påsken 2005. Købte en 2.4GLS med 161HK og jeg er MEGET glad for bilen.

Den kører supergodt og den generelle kvalitet af bilen er rigtig god. Har selv kørt Ford Mustang, Opel Vectra, Alfa Romeo 156 og Honda Accord førhen.

Eneste klagepunkter jeg har omkring den er at sæderne ikke er så komfortable som jeg har været vant til i tidligere biler og at gearingen er for høj(?) i de 2 første gear, da man meget hurtigt kommer op i de høje omdrejninger og skal skifte gear.

Men generelt et superkøb til den pris.

Profil slettet

Profil slettet

22-09-2006 kl. 08:52

Jeg har haft mange forskellige biler. Det er blevet til Toyota Corolla (2 styk), VW Golf GT, VW Corrado G60, Ford Probe GT, Mercedes E250D, Opel Rekord, Opel Kadet GT, Citroen Berlingo (2 styk. Rigtigt gættet - jeg fik børn) og en Mazda 6, dog kun i en måneds tid. Nu har jeg en Hyundai Sonata 2.0 Aut. Den er 2½ måned gammel og har kørt 11.000 km. Jeg ved godt, at den du overvejer har en større motor.

Jeg vil slet ikke tale om kvalitet - den er ind til videre upåklagelig, men kan jo vise sig at være lige så ringe som ved Ford Probe, som nærmest faldt fra hinanden efter 15.000 km. I stedet vil jeg kort opremse mine positive og negative erfaringer med Sonataen:

Plus:
MEGET rummeligt bagagerum (og jeg kommer altså næsten direkte fra en kummefryser på hjul)
Dejlig stille kabine. Mere tyst end Mazda 6, hvilket overraskede mig.
Plads til hovedet - også selvom jeg er 194 cm høj.
Gode bagsæder.
Full-size reservehjul.
Prisen.

Minus:
Ikke megen plads til vandflasker, vejkort og ligenende. Kummefrysersyndromet igen.
Den er tørstig. Den kører ca. 10½ km/l.
Selvom den har 144 HK, kunne den godt have lidt mere overskud. Den er lidt sløv i accellerationen.
Katapultsædet fra reklamefilmen mangler!

Jeg tror jeg i dag havde valgt 2.4 med cruise control, for kabinen er så tyst, at man let kommer til at køre alt for hurtigt. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad en større motor gør ved den sag. Jeg er ikke i tvivl om, at det er den bedste bil, jeg hidtil har kørt, hvis man ser bort fra VW Corrado. Den passer bare umådelig dårligt til en familie!

Min chef har en Sonata diesel, som han er meget glad for, men den har jeg ingen personlige erfaringer med. Det er hans tredje Sonata, såe...

Morten Munkager Knudsen

Morten Munkager Knudsen
bruger siden
13-12-2004

01-12-2006 kl. 11:10

Hej René

Nu vil jeg ikke male fanden på væggen, men har netop læst om den nye crash test af Sonataen og den er faktisk ikke god. Læs selv på:
http://forlagetdeluxe.net.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&PID=19&NewsID=938

Jeg har selv prøvekørt bilen i foråret og syntes den kører udemærket og har meget udstyr, ikke mindst til prisen. Men som sagt er sikkerheden åbentbart ikke helt i top endnu.

/Morten

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

01-12-2006 kl. 16:29

Hallo!

Hmmm kan det være den gamle model du har set en crashtest på. Den nye Sonata får altså 4 stjerne i på www.euroncap.com. Se selv link:

http://www.euroncap.com/images/results/large_family_cars/car_272_2006/Hyundai%20Sonata%20Datasheet.pdf

Du kan ikke få det hele for det halve i pris. Hyundai skal spare nogen steder!. Men det er imponerede at de er det 3. bedste mærke ifølge JD Powers på kvalitet. Foran samtlige bilermærker med undtagelse af Lexus og Porche!.

Mvh Morten

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

01-12-2006 kl. 19:39

Lad de personer være,som ikke kan lide et bestemt bil mærke,og lad os glade og tilfredse HYUNDAI ejere glæde os over at vi har billigere og problemfrie biler.

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

03-12-2006 kl. 11:52

Til Lasse!

Du skrive at idag får samtlige "gode" biler 5 stjerne. Men reelt får de også kun 5 stjerne pga. en selealarm!. Ved at mine forældres MD 220 CDi også har fået 5 stjerne men det var kun pga. en selealarm. Og MB havde vist den til 2 test da den først ikke var for god!.

Hvad sker der lige med Skoda Roomster?. De vil også pynte på resultatet?.

Tror nu stadig jeg hellere vil køre galt i en Sonata der vejer 1.500-1.600 kg og kun har fået 3-4 stjerner fremfor en Opel Astra med 5 stjerner.

Hmmm husk at en Saab 9-3 (900 model) kun har fået 2 stjerner hos NCAP. Ingen er vist i tvivl om at en 9-3 er en sikkerhedsvogn.

Flere er kommet med teorier om især franske biler der alle klarer sig godt er optimeret/programmeret til netop at klare sig godt i NCAP. Men hvordan klarer den sig reelt i en ulykke?. Kører selv i franskbil og kender lidt for godt til deres multiflexteknologi og blinkende lamper i instumentbordet!. Hvem siger at airbagen virker den dag i en Citröen det kræves hvis BSI boksen har en dårlig dag?.

Ydermere er NCAP er fransk organisation!. Verden er ikke helt solt eller hvid!.

Jeg er ikke Hyundai fan - kører jo fransk. Men er lidt imponeret over mærket. Personligt kan jeg bedre lide KIA designmæssigt. Når den nye Ceed kommer tilsalg får samlige europæiske bilermærker noget at tænke over. 7 års garanti!. Heraf 5 år på HELE bilen. 2 år yderligere på drivlinien og nej du behøver ikke følge service hos Kia!. Kom igen VW, Opel, Skoda ovs...

Mvh Morten

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

03-12-2006 kl. 12:03

Extra points awarded for the way that the C-class reminds its passengers to buckle their seat belts have now made it the second car ever to gain a five-star crash protection rating. Results for the C-class were published last year and it achieved four stars. But Euro NCAP has since changed its scoring system to encourage car makers to fit seat-belt warnings. Generally, the C-class proved to be a strong car that protected its occupants. The driver's door could be opened normally after the frontal impact. The head airbag curtain provided cushioning but did not deploy fully. Testers felt this could increase injury risks for some other types of accidents.

Sven Stewe Grønbech

Sven Stewe Grønbech
bruger siden
04-12-2006

04-12-2006 kl. 14:56

Jeg har lige købt en 2,4 GLS aut fra januar 06, kørt 19.000 km.
Det er en dejlig bil og hvis man sammenligner den med både Mondeo og Passat, som jeg også havde kik på, så mener jeg at man får meget bil for pengene. Mht. til interiør kvaliteten, så mener jeg at den er ok, dog er den lyse grå farve måske lidt sart.
Det eneste som man kan kritisere lidt, er så resultatet af den europæiske crash-test,men den er dog trods alt bestået. Jeg mener også at have set nogle amerikanske resultater som giver et mere positivt indtryk.
Så jeg vil glemme "mærkesnobberiet".

God fornøjelse!

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

04-12-2006 kl. 15:15

Hej Lasse!

Jeg sammenligner ikke Sonata og MB C-klasse. Jeg siger blot at mange gode tyske biler (fx. en C-klasse), som du mener sætter dagens standard indenfor sikkerhed reelt kun får 4 stjerne, hvis de ikke havde selealarm. Så er Sonata jo "kun" 1 stjerne bagud (de får 4 stjerne og Hyundai 3) og det synes jeg bestemt ikke er alarmerende!. Det er trods alt en billig bil!. Mazda 6 og Honda Accord får f.eks. også kun 4 stjerner!. De skal måske også kun have 3, hvis de ikke havde selealarm?.

Det er rart der findes så mange mærker!. Der er et til alle. Hvorfor skal folk bekrige hinanden?.

En Sonata er en stor rummelig flyder. Ikke state of the art hverken teknisk eller indenfor sikkerhed. Men den må jo give nogle mærkefikseret bilejere noget at tænke med alt den respons den får!. Og så er det flot at sådan et billigmærke har ESP som standard selv den billigest til 239.000 kr.

Mvh Morten

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2006 kl. 17:11

Med hensyn til den medie luder der er ansat ved fdm har han et seriøst problem med stort set alt hvad der kommer fra usa og korea. Gad vide hvor farlig min gamle cykel er hmmm jeg må nok heller skifte den ud med en sprit ny og meget sikkere volvo til 600,000kr. Har man ikke større tiltro til egne evner end at man kun tør forlade indkørslen i en bil andre har smadret systematisk imod en betonklods med liiiiiidt bedre resultat end en hyundai ja så burde man vel blive hjemme.

René Valin

René Valin
bruger siden
01-02-2004

12-02-2007 kl. 21:39

Hej alle.
Er der nogen der har nogle gode/dårlige erfaringer med en af de nye modeller fra Hyundai; Sonata / Santa fe?
Overvejer at købe en af ovenstående...
3,3 V6 eller 2,2 Diesel...
Alle råd er velkomne.