Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Hvorfor vil de unge så gerne slås ihjel..?
Profil slettet
07-08-2007 kl. 12:00
Så skete det igen. I et forår og sommer der har været blodigt på de danske veje kører endnu 2 unge på 23 og 24 sig ihjel på motorcykel.
Ja..jeg ved dette er et forum for bilinteresserede men mine tanker vedr. overskriften har fået næring efter en weekend og uge-start hvor unge mennesker i både bil og på motorcykel opfører sig som om de var udødelige. Her er et udsnit af de sidste par dages oplevelser:
1: Ung fyr på ca. 20 i en rød golf III ligger, i ca. 5 km, 30 cm fra min bag-kofanger uden at vise nogen planer om at overhale. Da jeg endelig får ham gjort opmærksom på problemet farer han forbi og tvinger en modkørende i ud rabatten. Så et hurtigt træk ind foran mig og et skarpt og hylende højresving uden at blinke.
2: Ung fyr på ca. 25 i en "gejlet" gammel Vectra ligger i 8-10 km på E20 med ca. 25 m afstand med 130 km/h. Da vi indhenter en lastbil trækker han ud og overhaler mig, hvorefter han slynger den stakkels gamle Vectra ind mellem mig og lastbilen og fortsætter op ad en afkørsel.
3: Kører ud af en rundkørsel med en motorcykel på bag-kofangeren.
Det ligner en ung pige, men er svært at se pga. styrthjelmen.
Vejen er med dobbelt striber på midten fordi der efter ca. 40-50 m er en afkørsel til venstre ned til motorvejen. Jeg accelerer ud af rundkørselen og motorcykelen overhaler mig over de dobbelte striber, igennem vognbanen til venstresving og derefter tværs gennem en spærreflade.
Hun/han var ekstrem heldig at jeg ikke skulle til venstre ned på motorvejen, så havde vedkommende været færdig med at køre motorcykel.
Hvorfor kører de unge på denne måde...?
Kan vi mere rutinerede billister gøre noget for at hjælpe..?
Det må da være en federe oplevelse at tune en gammel Vectra fremfor end el-drevet kørestol.
Puha..hvor må parret fra Finland i camperen have det dårligt..:(
Profil slettet
07-08-2007 kl. 13:42
Hej Hanne C
Ofte må man generalisere for at få sit budskab frem.
Jeg er selv 33 så jeg mener at jeg befinder mig "midt i mellem", men jeg vil give dig 100% ret i, at der også findes erfarne bilister der kører "med hovedet under armen". Jeg kører selv op mod 75.000 om året primært E45/E20 men også en god del landevej og by-kørsel og det kan godt være jeg generaliserer, men jeg syntes bare at de unge mennesker er klart over-repræsenteret i de farlige situationer jeg oplever.
Såvel som der findes ældre billister der kører råddent, findes der heldigvis også unge der kører pænt, men det er ikke et tilfælde at mange tråde herinde omhandler unge mennesker der vil have gode råd til at finde en billig forsikring.
Det er rigtigt at politiet ikke er specielt synligt (Bor selv i Århus), men det skal ikke være undskyldning for at være til fare for sine omgivelser.
Det er såvidt heller ikke farten jeg reagerer på, men derimod de hasarderede manøvrer som mine eksempler skildrer.
Ofte må man generalisere for at få sit budskab frem.
Jeg er selv 33 så jeg mener at jeg befinder mig "midt i mellem", men jeg vil give dig 100% ret i, at der også findes erfarne bilister der kører "med hovedet under armen". Jeg kører selv op mod 75.000 om året primært E45/E20 men også en god del landevej og by-kørsel og det kan godt være jeg generaliserer, men jeg syntes bare at de unge mennesker er klart over-repræsenteret i de farlige situationer jeg oplever.
Såvel som der findes ældre billister der kører råddent, findes der heldigvis også unge der kører pænt, men det er ikke et tilfælde at mange tråde herinde omhandler unge mennesker der vil have gode råd til at finde en billig forsikring.
Det er rigtigt at politiet ikke er specielt synligt (Bor selv i Århus), men det skal ikke være undskyldning for at være til fare for sine omgivelser.
Det er såvidt heller ikke farten jeg reagerer på, men derimod de hasarderede manøvrer som mine eksempler skildrer.