Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvordan opnår jeg køre-erfaring som ny bilist?

Jimmy Whitfield

Jimmy Whitfield
bruger siden
26-01-2025

26-01-2025 kl. 11:58

Hej

Jeg har lige fået kørekort og vil gerne ud at have noget køreerfaring.

Problemet er at mit kørekort kun gælder til automatgear og alle i mit netværk har biler med manuel gear. Så jeg ved ikke helt, hvad jeg kan gøre.

Jeg har undersøgt GoMore biludlejning, men det ser ud til at de kræver, at man har mindst 1 års kørselshistorik for at leje en bil hos dem (hvordan beviser man det?)

Så jeg ved ikke om jeg har andre muligheder end at købe en brugt bil med automatgear? Men min indtægt er ikke så høj, så ved ikke helt om jeg har råd til det.

Hvor meget skal jeg regne med, at det koster at eje en brugt bil med periodisk afgift, forsikring, reperationer og syn?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-01-2025 kl. 12:01

Hvordan har du undgået at få til både manuel og automatgear?

Efter de nye regler fra 1/juli sidste år, skulle man kun have 7 timer med manuel gear, for at få begge dele.

Bor du i større byer(nok mest kbh), så er der deleordninger med elbiler, hvor du lejer på timebasis. El biler har altid automatgear

Dette indlæg blev 26-01-2025 12:10 redigeret af dets forfatter.

Jimmy Whitfield

Jimmy Whitfield
bruger siden
26-01-2025

26-01-2025 kl. 12:40

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvordan har du undgået at få til både manuel og automatgear?

Efter de nye regler fra 1/juli sidste år, skulle man kun have 7 timer med manuel gear, for at få begge dele.

Bor du i større byer(nok mest kbh), så er der deleordninger med elbiler, hvor du lejer på timebasis. El biler har altid automatgear

Jeg startede faktisk at tage køretimer i en bil med manuelt gear, så jeg har mere end 7 timers erfaring.
Men jeg havde store udfordringer med gearene. Syntes der var for mange ting at holde styr på på én gang – som at skifte gear, finde koblingspunktet, samt placere mig korrekt og holde fokus på trafikken.
Så det var en lettelse, da jeg skiftede til at tage køretimer i en Tesla. For så havde jeg ikke gearene at skulle forholde mig til. Men jeg har stadig haft store udfordringer med alt det andet.

Jeg havde muligheden for at få kørekort til begge dele. Men jeg fravalgte manuelt gear, da jeg ikke føler mig tryg ved det og min kørelærer frarådede det også.
Så der står kode 78 i mit kørekort og det betyder at jeg kun må køre i biler med automatgear.

Jimmy Whitfield

Jimmy Whitfield
bruger siden
26-01-2025

26-01-2025 kl. 12:43

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:

Jeg bor i Aalborg, så er ikke sikker på, at det er en mulighed her.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-01-2025 kl. 22:23

Åh, sådan. Det kender jeg godt.

Men usmart af din køreskole at råde dig til at få kode 78 på kortet.

Det havde været smartere at få det fulde kort, og så selv være voksen nok til at fravælge manuelt, ihvertfald til du har mere erfaring og rutine.

Eftersom du selv har valgt manuelt fra, så virker det til du selv er smart nok til at kunne administrere det.

Du kan godt finde en billig automat gears bil.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil?
gear=automatic&includeengroscvr=true&includeleasing=false&mileagefrom=27000&mileageto=158000&pricefrom=25000&priceto=68000&sortby=price&sortorder=asc&yearfrom=2007&yearto=2015

Kig efter noget der er en eller få ejere på og uden for mange km samt fuld service.
Hvis du vælger en elektrisk er den altid med automatgear.