Bilbasen Forum
Hvor længe kan en dieselbil køre korte ture?
Mads Clausen
bruger siden
15-05-2025
15-05-2025 kl. 16:03
Jeg kører i en Opel Corsa 1,5D 102HK fra 2020, som jeg købte for et års tid siden. Den har pt. gået 106.000 km, da jeg gennem det seneste tid gennem mit ejerskab af bilen har kørt mellem 80-140 km dagligt.
Nu får jeg så nyt arbejde og skal fremover til kun at have 5 km på arbejde. Af den årsag vil jeg selvfølgelig gerne af med bilen, da jeg ved, at diesel ikke egner sig til korte ture.
MEN! Bilen er simpelthen mindre værd, end hvad jeg skylder i den. Jeg har undersøgt markedsværdien, og hvad jeg kan få for den gennem diverse bilmæglere eller forhandlere og den kan gå for et sted mellem 90.000-100.000 kr.
Jeg skal dog så af den årsag selv finde op mod 30.000 kr fra egen lomme for at indfri hele mit billån. Og det har jeg ikke økonomien til lige pt.
Mit spørgsmål er derfor - hvor længe kan min bil holde til, at jeg bruger den til at køre på mit nye arbejde? Det er jo ikke en langsigtet løsning, men hvordan sørger jeg for at holde bilen i live uden at gøre skade på den, hvis jeg kun skal køre 5 km hver vej dagligt?
Jeg har selvfølgelig tænkt mig at cykle på arbejde også - men jeg vil jo gerne af med bilen på et tidspunkt - jeg er bare nødt til at vide hvilken tidshorisont jeg har for at kunne komme af med den uden at gøre skade på motoren....
J R
bruger siden
13-12-2013
16-05-2025 kl. 08:51
Men din EGR ventil soder til og dit filter fyldes hurtigt og skal regenereres(tømmes) ved længere turs kørsel, hvor motoren er gennemvarm.
Du kan måske skubbe problemet lidt ved at hælde "diesel boster/additiv/, så den har bedre rensende effekt.
Havde en Mondeo for 15 år siden, der kørte formidabelt de første 45.000 km, så skulle den på værkstedet for hver 8.000 km for at få renset EGR og alt.
Der var mange korte ture, men også mindst 2 gange 75 km om ugen.
Dette indlæg blev 16-05-2025 14:00 redigeret af dets forfatter.
Svend Erik Holm
bruger siden
28-05-2022
27-06-2025 kl. 12:39
Havde selv en Corsa 1,3 cdti, der fik en kølevandsvarmer monteret, hvilket var fedt om vinteren - der gjorde koldstart væsentlig mindre smertefuld for motoren.
Det er en gennemløbsvarmer der monteres så kølevandet opvarmes og cirkuleres, så den er lidt smålun at starte. Det kan fornemmes på motorens tomgangslyd når den er lidt forvarmet på den måde. (Mener den gik under navnet Hot Frog ...eller noet)
Dette indlæg blev 27-06-2025 22:14 redigeret af dets forfatter.
Svend Erik Holm
bruger siden
28-05-2022
27-06-2025 kl. 22:15
Havde selv en Corsa 1,3 cdti, der fik en kølevandsvarmer monteret, hvilket var fedt om vinteren - der gjorde koldstart væsentlig mindre smertefuld for motoren.
Det er en gennemløbsvarmer der monteres så kølevandet opvarmes og cirkuleres, så den er lidt smålun at starte. Det kan fornemmes på motorens tomgangslyd når den er lidt forvarmet på den måde. (Mener den gik under navnet Hot Frog ...eller noet)
Svend Erik Holm
bruger siden
28-05-2022
27-06-2025 kl. 22:15
Angelina Jack
bruger siden
22-07-2025
22-07-2025 kl. 18:01
Your Opel Corsa 1.5D is a robust car, and if maintained properly, it can easily handle short trips[/b] for a while. However, as you know, diesel engines are not ideal for 5 km trips because they need to heat up fully to burn fuel efficiently. Short drives can lead to problems like DPF (diesel particulate filter) clogging[/b] and more wear on the engine over time.
What you can do to keep the car healthy:[/b]
Take it for longer drives[/b] once or twice a week (20–30 km) to let the engine reach its optimal temperature and regenerate the DPF.
Use high-quality fuel[/b] and keep up with oil changes more frequently.
Avoid cold starts and immediate shutdowns[/b] – let the engine run for a minute to stabilize when starting on cold mornings.
Consider regular motorway trips[/b] every few weeks.
If you cycle most days and only occasionally use the car, this should help you extend the life of your diesel engine[/b] while you wait for the right time to sell it.
On a lighter note:[/b] When you're not worrying about cars, have you tried crossword puzzles[/b] ? I've found they're a great way to pass time and relax. You can check out https://krydsordspil.dk/ for some fun and challenging crosswords – perfect to clear your mind after dealing with car headaches!
james morgan
bruger siden
26-07-2025
26-07-2025 kl. 14:19
Arne østergaard
bruger siden
01-08-2022
08-10-2025 kl. 09:38
Mads Clausen
bruger siden
15-05-2025
skrev:
Hej med jer
Jeg kører i en Opel Corsa 1,5D 102HK fra 2020, som jeg købte for et års tid siden. Den har pt. gået 106.000 km, da jeg gennem det seneste tid gennem mit ejerskab af bilen har kørt mellem 80-140 km dagligt.
Nu får jeg så nyt arbejde og skal fremover til kun at have 5 km på arbejde. Af den årsag vil jeg selvfølgelig gerne af med bilen, da jeg ved, at diesel ikke egner sig til korte ture.
MEN! Bilen er simpelthen mindre værd, end hvad jeg skylder i den. Jeg har undersøgt markedsværdien, og hvad jeg kan få for den gennem diverse bilmæglere eller forhandlere og den kan gå for et sted mellem 90.000-100.000 kr.
Jeg skal dog så af den årsag selv finde op mod 30.000 kr fra egen lomme for at indfri hele mit billån. Og det har jeg ikke økonomien til lige pt.
Mit spørgsmål er derfor - hvor længe kan min bil holde til, at jeg bruger den til at køre på mit nye arbejde? Det er jo ikke en langsigtet løsning, men hvordan sørger jeg for at holde bilen i live uden at gøre skade på den, hvis jeg kun skal køre 5 km hver vej dagligt?
Jeg har selvfølgelig tænkt mig at cykle på arbejde også - men jeg vil jo gerne af med bilen på et tidspunkt - jeg er bare nødt til at vide hvilken tidshorisont jeg har for at kunne komme af med den uden at gøre skade på motoren....
Arne østergaard
bruger siden
01-08-2022
08-10-2025 kl. 09:40
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
08-10-2025 kl. 10:32
Du kan sikkert optimere salgsprisen ved at sælge privat med annoncer på Bilbasen, Biltorvet og Facebook. Eller måske bliver du derved kontaktet af forhandlere, som vil give en fornuftig pris, det har jeg selv oplevet.
Det kan ikke garanteres, at din situation bliver nemmere hvis du beholder den et år, for nok er din restgæld lavere, men bilen vil også være mindre værd, og værditabet er jo svært at forudsige.