Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvofor FANDEN skal jeg køre med det klistermærke på min gulpladebil?

Søren Friis Sørensen

Søren Friis Sørensen
bruger siden
29-01-2006

30-05-2007 kl. 19:27

Her i dag modtog jeg et skilt som skal sættes på min gulpladebil så man kan se at jeg har betalt moms og må bruge den til privat brug. Så er det jeg spørger mig selv. Hvorfor FANDEN skal jeg, som har betalt moms og yderligere betaler 5040 kr i ekstra afgift om året, køre rundt med det skilt. Som om det ikke er nok, så står der på det tilsendte materiale, at jeg risikerer at få en bøde hvis jeg ikke bruger mærket korrekt. Set fra mit synspunkt så burde det da være lige modsat, at det er de biler der IKKE har betalt moms og som bruger bilen i arbejdsøjemed der skulle have et skilt som siger "Bilen må IKKE bruges privat". Efter at jeg havde åbnet for det famøse brev tog jeg i min arrigskab og ringede til SKAT på 72221818 for at høre hvilken klaphat der havde fundet på det. Vedkommende jeg talte med havde personligt samme mening som jeg, og han forelog at jeg skulle ringe direkte til skatteministeriet for at komme af med min vrede. Så det gjorde jeg (Tlf. 33923392) Ham jeg snakkede med kunne kun sige at det var skatteministeren der havde underskrevet forslaget og at det ikke kan ændres. Men han ville lade det gå videre længere op i systemet. Det lød også til at jeg ikke var den første der havde ringet Min pointe til andre der har samme følelse som jeg. Ring til SKAT og Skatteministeriet for at "brokke" jer over denne fadæse. Jo flere der ringer jo bedre. Så kan det være at de på et tidspunkt finder ud af at det skal ændres. SÅ TAG OG RING TIL SKAT OG SKATTEMINISTERIET OG SIG DIN MENING

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

30-05-2007 kl. 21:47

Helt ærligt, de gule plader er tiltænkt biler til virksomhedsbrug. Privates køb og brug af gulpladebiler, er jo egentlig bare et bevist misbrug af systemet.
Jeg vil ikke betænke nogen i at købe en gulpladebil privat, da det må stå enhver frit for at udnytte de huller, som findes i lovgivningen. Men det betyder langt fra, at jeg synes om loven.
Jeg har meget svært ved at se logikken i, at man skal slippe billigere i afgift, fordi man rykker bagsædet ud af sin bil.
Jeg så meget hellere, at man havde taget skridtet fuldt og forbudt privatkørsel i gulpladebiler. Istedet kunne man så sænke afgiften på normale biler på hvide plader.
Hvis du er så træt af klistermærket på din gulpladebil, kan du jo bare betale afgiften og indregistrere den på hvide plader - så sparer du også de 5040 kr i ekstra afgift.

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

30-05-2007 kl. 22:05

Jeg betragter det simpelthed som hysteri,at folk som har haft mulighed for at købe en billig privatbil,brokker sig over at skulle leve med et lille mærke bag på bilen,tænk på den fordel i har benyttet jer af og de penge i har sparet.Forøvrigt er gule plader ikke nær så pæne som hvide!!!!

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

02-06-2007 kl. 15:02

Selvfølgelig kan vi leve med det klistermærke.

Men problemet er det helt principielle i at genere de forkerte mennesker i denne her sag!

Når ordningen så ovenikøbet er skruet sammen på en måde der gør at enhver 10 årig kan gennemskue alle de huller der er i loven gør jo bare det hele komplet latterligt.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

02-06-2007 kl. 15:06

Dumhed er værre. Lad dog værre med at blande tingene sammen. Ham du møder i den 4x4 kunne jo også tænkes at have 3 børn, ikk?

Men ellers er jeg enig med dig i at beskatte forbrug mere og til gengæld sænke afgiften på selve bilkøbet. Jeg ser også gerne forskellen mellem gule og hvide plader udvisket. De giver ingen mening, og er kun med til at gøre det hele kompliceret.

Profil slettet

Profil slettet

02-06-2007 kl. 20:11

Det er da utroligt så mange der har ondt over, at der er nogle der køre gulpladebiler. Men der er altså nogle af os , hvor det er nødvendig at have noget at trække f.eks. hestetrailer med, med de love som nu er om det og det er nu engang billigst at købe gult. Jeg kører selv en Range Rover V8, men den er blevet ombygget for 30 000 kr så den ikke sviner, har også en mazda 626 som sviner mere en den store, den skal jeg ikke betale for, men stadigvæk skal jeg betale til staten for den store. Hvorfor ikke lave hele systemet om og betale eftre kørte kilometer. Kan i gætte hvad for en jeg køre mest i, godt gættet den lille, billigst at køre i, men sviner mest, ikke særlig smart men kom ikke og sig at du ville gøre det anderledes.

Profil slettet

Profil slettet

09-06-2007 kl. 22:12

har altid syntes det virker latterligt at man kan købe en stor dyr bil, fx en stor SUV uden nævneværdig afgift og så have en brugsværdi der er mindre en en toyota aygo, fordi bagsædet ikke må være i.

SUVér er fede, men for fanden da - kun med bagsæde hehe......

Profil slettet

Profil slettet

10-06-2007 kl. 10:39

Man kunne jo også se det fra en lidt anden vinkel feks at der er bare en lille lille bitte smule prestige i at køre med dette grimme mærke, på en VAREVOGN der sikkert er amputeret til ukendelighed, men der er da i det mindst betalt moms, på "jeg må nøjes med gule plader øv øv øv" .

PS: sæt nu de vægttavler på når i nu alligevel skal til at klippe og klistre. :-)

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

11-06-2007 kl. 19:34

Tråden starter med et spørgsmål,som er enkelt at besvare,det skal du fordi du har valgt at købe en bil til en lavere afgift,og dermed valgt at leve med de ulænper det indebærer,bla.undvære sæder bagi,ingen vindueshejs bagi,og andre små ændringer,altså en VAREBIL.
Så kan du vel også leve med den lille bagatel,af et mærke,som fortæller omverdenen at du kører lovligt i din VAREBIL.

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2007 kl. 13:25

Hold da op en gang ævl. Hvem pokker bliver mere glad af at betale for hvide plader hvis man kan nøjes med de gule. Som så mange andre er jeg fløjtende ligeglad med hvad mine medtrafikanter tænker ang. om jeg har råd til gule plader eller hvide plader.
Du har da tydeligt et problem med hvad du signalerer ud fra hvad du starter med at skrive.
Det eneste jeg kan give dig ret i er, at man ikke VIL betale for hele bilen - Men af den grund at man ikke behøver det!
Man køber vel efter behov, og de gældende regler.

Vi lever i et land med forskellige samfundslag og forskellige behov for transport.
Slutteligt kan man vel konstatere at der i DK findes de 3 nævnte regristreringskategorier - ja.

Desværre dyrkes den forbandede jantelov stadigvæk!

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2007 kl. 15:28

Hov! fik ikke leveret svaret rigtigt i første omgang.

Hold da op en gang ævl. Hvem pokker bliver mere glad af at betale for hvide plader hvis man kan nøjes med de gule. Som så mange andre er jeg fløjtende ligeglad med hvad mine medtrafikanter tænker ang. om jeg har råd til gule plader eller hvide plader.
Du har da tydeligt et problem med hvad du signalerer ud fra hvad du starter med at skrive.
Det eneste jeg kan give dig ret i er, at man ikke VIL betale for hele bilen - Men af den grund at man ikke behøver det!
Man køber vel efter behov, og de gældende regler.

Vi lever i et land med forskellige samfundslag og forskellige behov for transport.
Slutteligt kan man vel konstatere at der i DK findes de 3 nævnte regristreringskategorier - ja.

Desværre dyrkes den forbandede jantelov stadigvæk!