Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Hvad med lyset?
Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004
16-10-2008 kl. 19:57
Hej
Vi nærmer os den mørke tid, eller også er den allerede kommet:-)
På denne årstid er det især vigtigt, at lyset på bilen er i orden, ligesom cykler og knallerter skal have deres lys i orden. Og meget vigtigt er det også, at fodgængere bærer refleks, så vi bilister kan blive opmærksomme på dem i tide.
Desværre er der bilister, der ikke kan finde ud af at holde deres køretøj i lovlig og forsvarlig stand. Mange kører rundt med enten sprungne pærer, pærer der blænder eller for meget lys (nærlys og tågeforlygter samtidigt, når det hverken er tåget eller stærk nedbør).
Jeg kender én, der kører Citroën Xsara Picasso. Hans forlygtepærer sprænger rimelig ofte, men når han sætter en ny pære i, så tjekker han ikke, om den er sat rigtigt i. Den ene dag kørte han bag mig, og hans ene forlygte blændede meget. Jeg nævnte det for ham, og det viste sig, at han havde skiftet forlygtepære dagen i forvejen. Men han havde ikke tjekket, om den nu også var sat rigtigt i! Det er da ikke særlig svært selv at tjekke, om lygten blænder. Er det ikke meget normalt, at man lige tjekker om pæren sidder ordentligt, når man har skiftet den? Jeg gør det altid, selvom jeg sjældent skifter pærer...
Nå, mit ærinde er sådan set bare at gøre opmærksom på §33, stk. 6 i færdselsloven, der hedder:
"Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes."
Dette stykke i loven har faktisk meget stor betydning for bilisters lygteføring:
- Alle lygter skal være korrekt indstillet, inklusive tågeforlygter
- Mange tågeforlygter er ikke indstillet korrekt men bruges alligevel som kørelys uden for lygtetændingstiden, denne brug bliver pludselig ulovlig og er meget generende for andre trafikanter
- De personer, der monterer xenonlys på deres bil, hvor der hverken er automatisk niveauregulering eller forlygtespulere, kører rundt med ulovligt lys altid. Og som oftest blænder det ulovligt monterede xenonlys.
- Holder man ved en jernbaneoverskæring, hvor vejen hælder, har man pligt til at skifte til positionslys, da man ellers med stor sandsynlighed blænder den modkørende på den anden side af jernbaneoverskæringen med sit nærlys/kørelys.
Der er meget at holde styr på som bilist, men har man taget kørekort, så har man også gennemgået alle disse regler til teori. Måske er der nogen, der mangler et genopfriskningskursus?
Man har altså et ansvar, når man ejer en bil. Mange lever desværre bare ikke op til det:-(
Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004
17-10-2008 kl. 08:41
Hej med jer
Jeg kører nu i min anden Corsa C, og aldrig har jeg haft en bil med så godt lys. Den første var fra 12/2000 og den havde fremragende lys. Men min anden Corsa C fra januar 2006 har endog et bedre lys. (Det er også en anden type forlygte). Fjernlyset er simpelthen kanongodt.
Men jeg er enig i, at nogle bilmodeller har alt for dårligt lys, både nær- og fjernlys. Og det er bare ikke godt nok! Udviklingen hos nogle bilproducenter gik åbenbart i stå for 15 år siden på lygtesiden.
Jeg har en gang forespurgt MOTOR (FDMs medlemsblad), hvorfor man ikke havde lyset med inde i bedømmelsen af en bilmodel. Søren W. Rasmussen fra FDM svarede, at det var fordi et sådant måleudstyr var meget dyrt at anskaffe...jeg kunne nu rigtig godt tænke mig, at man gjorde en sådan investering, så man kunne se, hvor langt de forskellige bilmodeller lyste. Ét er hvordan en bil kører, men når det er mørkt skal man også have lys til at se, hvor man kører!
Mht. Peugoet og tågeforlygter, så er der rigtig mange 206´ere, der kører med både tågeforlygter og nærlys tændt, det vil jeg give dig ret i, Jakob. Men Peugeot 206 er også kendt for at sprænge forlygtepærer, så i mange tilfælde er der kun tre lygter tændt, nemlig en nærlyslygte og to tågeforlygter. Måske kompenserer disse mennesker for den sprungne nærlyspære???
Jeg kører nu i min anden Corsa C, og aldrig har jeg haft en bil med så godt lys. Den første var fra 12/2000 og den havde fremragende lys. Men min anden Corsa C fra januar 2006 har endog et bedre lys. (Det er også en anden type forlygte). Fjernlyset er simpelthen kanongodt.
Men jeg er enig i, at nogle bilmodeller har alt for dårligt lys, både nær- og fjernlys. Og det er bare ikke godt nok! Udviklingen hos nogle bilproducenter gik åbenbart i stå for 15 år siden på lygtesiden.
Jeg har en gang forespurgt MOTOR (FDMs medlemsblad), hvorfor man ikke havde lyset med inde i bedømmelsen af en bilmodel. Søren W. Rasmussen fra FDM svarede, at det var fordi et sådant måleudstyr var meget dyrt at anskaffe...jeg kunne nu rigtig godt tænke mig, at man gjorde en sådan investering, så man kunne se, hvor langt de forskellige bilmodeller lyste. Ét er hvordan en bil kører, men når det er mørkt skal man også have lys til at se, hvor man kører!
Mht. Peugoet og tågeforlygter, så er der rigtig mange 206´ere, der kører med både tågeforlygter og nærlys tændt, det vil jeg give dig ret i, Jakob. Men Peugeot 206 er også kendt for at sprænge forlygtepærer, så i mange tilfælde er der kun tre lygter tændt, nemlig en nærlyslygte og to tågeforlygter. Måske kompenserer disse mennesker for den sprungne nærlyspære???