Bilbasen Forum
Højt brændstof forbrug i ny diesel bil
Profil slettet
12-04-2010 kl. 20:04
Martin Pedersen
bruger siden
16-01-2006
12-04-2010 kl. 20:20
Du må heller ikke køre med for lave omdrejninger da den så vil sejtrække og bruge mere brændstof. Motoren kan sagtens køres kvikt uden at det går ud over økonomien. Så længe man holder sig under 100 og altid kører i højest mulige gear efter endt acceleration burde den være økonomisk.
Har selv en Fiesta 1,6 tdci Sport fra sidste år som lige har rundet 16.000 km. Ved frisk kørsel til og fra arbejde 25 km. hver vej kører den 20-22 km/l.
Profil slettet
12-04-2010 kl. 20:27
kører du ca. 13-15000 km årligt.
Det er alt for lidt, for at give diesel en fornuftig økonomi, du skal mindst have 40 km, før den dyre opstart udlignes af km.
dvs. om 1-2 år kan du ikke forstå at dit partikelfilter lampe lyser hele tiden,
dyser skal skiftes gr. tilsodning osv. osv. osv.. og du er møj træt af din diesel.
kører selv diesel, men km 40.000,- årligt, ingen problemer med driftsøkonomien.
Profil slettet
12-04-2010 kl. 20:36
Den gamle bil var en Corsa (1997) med lige over 100.000km på tælleren. Den gav omkring 17km/l.
Jeg har kun 10km til jobbet, så det forklarer i hvert fald en hel del.
Jeg sejtrækker ikke, men jeg prøver at holde den omkring de 2000 omdr, så jeg slipper for 1 minuts tomgang, når jeg når frem (turboen slår omkring de 2200, ), men måske jeg skulle prøve at køre lidt friskere ... de sidste 3 km i hvert fald ;o)
Jeg har selvfølgelig været ude på det store www og kigge lidt, og det lader til at diesel biler først er kørt rigtigt til efter 3-5000km, men 10km under Fords 23km/l synes jeg alligevel er lidt lavt.
Bilen er leaset, så jeg kommer ikke over de 15000 om året under nogle omstændigheder.
Profil slettet
12-04-2010 kl. 20:39
Jeg spurgte forhandleren specifikt om det ikke vil være dårligt både for min økonomi og motoren hvis jeg kun havde 8-10km til jobbet. Det gjorde det bestemt ikke med de nye diesel motorer (sagde han).
Hvis en diesel skal så højt op, så undrer man sig over, at forhandlerne overhovedet vil lease dem ud til stadnard 15000km/år
Profil slettet
12-04-2010 kl. 22:12
Steffen: hvor meget har din gået?
Kasper: Gør jeg altid fra tid til anden, da det netop skulle være så sundt (både for bilen og for den lille dreng indeni). Jeg venter dog med en racer tur til jeg har rundet de 1500km
Yakup Sutcu
bruger siden
10-04-2005
13-04-2010 kl. 00:14
Jeg kørte til Belgien i den på en fuld tank i sommers, 24.5km/l kørte den på vej derned. Men i vintermånederne kørte den altså kun 12km/l.
Kør lange ture og glæd dig over det varme vejr :)
Profil slettet
14-04-2010 kl. 17:49
Mht. turboen, så mente jeg at den først tager fat ved 2200omdr. Jeg kan i hvert fald hverken høre eller mærke før. Jeg var ikke klar over, at den tager fat allerede ved 1700.
Der er ingen tvivl om, at min egen kørestil er indvirkende. Jeg kommer fra en gammel benzin bil, der skulle have godt med gas før der skete noget.
Fyldte tanken helt op i går, nulstillede triptælleren. Har kørt med lidt lettere fod, og lidt oftere gearskift (4. omkring 50-55km) og forsøgt at holde omdrejningerne omkring 2000
Tank nålen har ikke rykket sig meget på de 60km (stort set kun ture under 10km). Et forsigtigt gæt er , at jeg har brugt 3-4 liter, hvilket jo giver nogle helt andre tal end jeg har set de foregående 4 uger.
Tak for alle de gode svar, det er sgu' til stor hjælp for en første gangs diesel bilist.
Michael N
bruger siden
06-04-2005
14-04-2010 kl. 18:39
Prøv at ændre din kørestil systematisk, bilen skal ikke sejtrække for meget så drikker den diesel, jeg har selv gjort det ved min Kia Ceed crdi men omlagde kørestilen således jeg skiftede en anelse tidligere.. det gav et markant mindre forbrug.
Tjek dine dæk er der det rigtige tryk, kører du med lavprofildæk så skal der være godt med tryk jeg kører selv med 2,7 i mine 225/45 17"
Bliver bilen ved med at drikke diesel så få den tjekket hos Ford