Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
GPS Road Pricing - kør på arbejde over marken i stedet
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
27-01-2008 kl. 02:21
Hej folks.
Helle T. og Co og diverse miljøpaneler taler om road pricing. Helle T. har sagt, at det ville være en fordel at sætte afgiften for brugen af bilen lidt op og mener, at det skal være i form af road pricing kontolleret af GPS.
Jeg synes, at den slags forslag altid har det samme udgangspunkt, som i et vis omfang måske lyder godt nok, men som lynhurtigt bliver en pengemaskine, som man ikke kan undgå, når først systemet et indført.
Hvad var argumenterne f.eks. til at indføre mere betalingsparkering i København? Det var lidt det samme. Stil 3 spørgsmål a la det her:
1: Skal vi have et grønnere miljø i København?
2: Synes du, at flere skulle tage den offentlige transport?
3: Er der for mange biler i Købehavn?
Det er let at få en god portion af 3 x ja på det og derefter er vejen lagt til politisk at tage borgerne med bukserne nede. Zonerne blev meget hurtigt udvidet til også at omfatte områder, hvor der ikke nødvendigvis var de store parkeringsproblemer, og samtidig blev der arbejdet for, at parkeringspladser skulle nedlægges og ikke flere P-huse skulle bygges. Næste trin var at udvide tidsrammen til efterhånden at omfatte hele døgnet rundt.
Man må sige, at det virker. Jeg kører aldrig til København mere, hvis jeg kan undgå det. Og gør jeg det endelig, så er Fisketorvet et godt sted, hvor man kan handle og få lov at lægge sine penge i byen uden også samtidig at få en hilsen i ruden som "tak" for besøget.
Hvor godt er det så lige, at det med Road Pricing skulle være? Du får en dims i bilen, som siger hvor du er, hvornår du er der, i hvor lang tid, og hvor mange km du kører. Det er ikke svært at få øje på automatisk fartbøde hvert 5 minut, når vi nu er igang. Vi skal jo bare køre ordentlig, ikke sandt, så får vi jo ikke bøde, vel? 5-10% for mange km i timen er en helt vildt taknemmelig enkel måde at afgøre det spørgsmål på. Blæse være med ting som ryd krydset, positionering i sammenfletninger, letlæselige responser og hurtigt overståede overhalinger.
Hvor mon Road Pricing så skal gælde. Er der nogen, der vil være med til at gætte på O2, O3, O4 og hele midtbyen i København? Der vil være stort set nul mulighed for at undgå at køre på vej, der har Road Pricing bare for at komme på sit arbejde og hjem igen. Hvis formålet f.eks. skulle være at tvangsfordele trafikken over flere timer, så folk flekser mere i stedet for at proppe vejnettet til kl 7 til 8, så vil en lille Road Pricing mellem 7 og 8 måske kunne flytte lidt rundt på det. Men det bliver jo ikke bare mellem 7 og 8. Jeg gætter på mellem kl 6 og 9.
Går Road Pricing i gang, så bliver det samme bragende success som parkeringsautomater og den stadig større sværm af parkeringskontrollanter. Selv mindre byer maler striber op og sætter automater op samtidig med at man siger "miljø" og "fælles ansvar" til højre og venstre ved masser af interviews og i avisartikler.
For mig at se, er der ikke nogen god sammenhæng mellem lidt billigere biler og så til gengæld få Road Pricing. Der er til gengæld god sammenhæng mellem dyr grøn afgift på biler, der bruger meget brændstof og en lettelse på prisen for de biler, der bruger lidt. Hvis Helle T. virkelig synes, at der er sammenhæng der, så skulle vi vel allerede nu have billigere biler pga af din høje P-afgifter.
Så kan jeg til gengæld bedre se sammenhængen mellem brændstofafgift og Road Pricing. Forsøg med Road Pricing at overtale os til ikke at hænge i kø og bruge brændstof på ingenting og sprede trafikken mere ud mod til gengæld at sætte afgiften på brændstof ned med 1 kr per liter. Se det giver mening i mine ører. En for høj Road Pricing skal det ikke være, for så bliver trafikken bare flyttet over på andre veje, og det er trods alt stadig motorvejen og omfartsvejen, at vi helst ser trafikken på, hvis jeg skal sige det. Men det er alt sammen teori for jeg tror ikke på, at det bliver sådan, og jeg ved også godt, hvem der kommer til at betale mange tusind kroner for den dims, som skal sættes i bilen for systemet skal jo betales af dem der bruger det, naturligvis.
Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen