Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Gearvalg i T.diesel

Profil slettet

Profil slettet

02-08-2005 kl. 23:59

Hej Henrik, Så vidt jeg kan læse er du inden i kernen for hvad forskellen i mellem diesel og benzin er. På benzinbiler bliver trækkræften (momentet) serveret på en anden måde end i en dieselbil. Forskellen er at de fleste nye dieseler kører med turbo. Dette betyder ikke at bilen ikke kan trække ved lave omdrejninger men at bilen i et stykke tid mellem tomgang og et givet omdrejningstal kører uden turboen som måske f.eks. sætter ind mellem 1600-3000 rpm. Dette kalder man også turbotøven. Du kan sagtens trille afsted med 70 km/t i femte gear men når du skal accelerer går der lidt før den tager fat. Dette betyder altså også at sejtræk som vi kender det fra en smidig benziner ikke kan opleves i en diesel fordi at trækkræften leveres pludseligt og slutter pludseligt i et ofte snævert omdrejningsfelt. I en benziner bliver trækkræften jo gerne hårdere og hårdere efterhånden som man bevæger sig op ad omdrejningstælleren, dog til en vis grænse. Fordelen ved en diesel er således at den er i stand til at trække meget bedre fra lavere omdrejninger, og det kan man jo godt kalde sejtræk. Men "følelsen" af sejtræk som man/jeg:) traditionelt forstår det får du ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-08-2005 kl. 23:18

Hejsa,

Jeg har for ganske nyligt købt mig en Ford Focus C-mas 1.6Tdci. Jeg har indtil nu kun ejet benzin biler, og nu er det så jeg er i tvivl om noget.

En Diesel bil kører ved lavere omdrejninger, men hvordan kan man høre/mærke når den sejtrækker?

Jeg er meget i tvivl om hvor lave omdrejninger jeg kan lade den køre med i 5. gear f.eks. Ved 70km/t ligger den på 1300-1400 omdrejninger, og lyder lidt mere af en diesel end ved højere omdrejninger. Når man så giver den gas, er der en anelse tøven, inden at bilen tager fart på..

I en benziner kan man let høre og mærke når en bil sejtrækker, men hvad er tegnene i en bundstærk diesel? :)

pft
Henrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg