Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Gamle biler fra udlandet giver usikre veje

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

17-03-2010 kl. 15:51

"Danskerne er meget begejstrede for at køre i brugte biler, der er importeret fra vores nabo Tyskland." ..citat: http://www.erhvervsbladet.dk/transport-logistik/gamle-biler-fra-udlandet-giver-usikre-veje Nej, det er vi ikke. Det er på ingen måde begejstring, men der imod nød, der tvinger os syd for grænsen. Der er da ingen tvivl om, at det nok ikke er trafiksikkerheden der blevet vægtet højest, da det danske afgiftsystem blev fastlagt. Løsningen er ikke, at tvinge os til syn hvert år istedet for hvert andet. Istedet skulle man fokusere på, at få de gamle biler på vejene erstattet med nye. En afgiftomlægning og en fornuftig skrotordning kunne afhjælpe meget af det problem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

18-03-2010 kl. 08:58

Arne, hvorfor tror du, at en skrotpræmie vil være en dyr løsning?
Tænk på, at hver gang der sælges en ny bil i Danmark, så snupper staten 180% i afgift og 25% i moms. Det burde da nok kunne financere en skrotpræmie på f.eks. 20.000 kr.

Iøvrigt kan det vel heller ikke alene gøres op i direkte indtægter og udgifter. Hvis det f.eks. bare kan forhindre de sidste 10% af uheldene, som ifølge din statistik skyldes mekaniske fejl, så er pengene vel givet godt ud.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

18-03-2010 kl. 17:13

Jeg er temmeligt enig med jer alle.

Men jeg tror ikke der bliver tale om afgiftslettelser på biler i en tid hvor statsfinanserne ikke slår til :-(

Jeg tror ærligt talt ikke vi kommer af med ultra-afgifterne - desværre. Måske en lille omlægning igen, men derved bliver det.

Profil slettet

Profil slettet

18-03-2010 kl. 23:25

Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, at det er selve bilen som er skyld i 10% af ulykkerne.

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

19-03-2010 kl. 15:36

Man kunne sandsynligvis reducere både antallet og konsekvensen af ulykker, hvis alle kørte sikre nye biler, men menneskelig adfærd er dog stadig den vigtigste parameter.

Havarikommisionens undersøgelser viser:
- Menneskelige fejl var medvirkende faktor i 99 % af 207 undersøgte ulykker
- 21 af 23 dræbte havde sandsynligvis overlevet, hvis de havde haft sele på

Profil slettet

Profil slettet

19-03-2010 kl. 20:09

Snit sikkerhedsselerne over tag airbags ud, fjern abs,esp osv "og så det vigtigste" sæt et tyve centimeter langt spyd i i midten af rattet og vupti så har man verdens sikreste bil.

Profil slettet

Profil slettet

20-03-2010 kl. 01:39

Har endnu ikke fattet hvorfor startspærren ikke er koblet til selelåsen...

Profil slettet

Profil slettet

20-03-2010 kl. 02:08

Har du et link hvor man kan læse de fakta som du beskriver?

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

20-03-2010 kl. 11:53