31-05-2010 kl. 15:15
Hej
Går pt. og kigger på nyere brugt diesel stc. årg. 08/09
Ford Focus, Golf, mfl.
I den forbindelse har jeg talt med flere private sælgere af brugtbiler (som skal have en fabriksny bil ved forhandleren) , om deres prissætning af deres brugte bil.
Flere af dem sætter deres biler til salg til det samme/nogen gange mere end en tilsvarende bil kan findes til hos de billigste forhandlere. Når man så forklarer dem at det ikke hænger sammen og at deres pris skal under forhandlerprisen er der ofte mange forklaringer på deres høje pris: den "rigtige" farve, stadig fabriksgaranti, vinterhjul/alufælge, ekstraudstyr etc. og til sidst det vigtigste argument:
De er blevet
budt stort set det samme for den (hos forhandleren de skal købe ny bil ved)
som en tilsvarende brugt kan købes til ved forhandler, men forhandleren har sagt at de godt må sælge privat, hvis de kan det.
Derfor er det selvfølgelig ikke villige til at gå ned i pris. Jeg har så ved flere lejligheder prøvet at forklare dem, at jeg tror at de har fået mindre rabat på den nye bil, for at forhandleren kan byde højt for den brugte. Men det bliver som regel afvist, "for de har fået en god rabat" så det er bare værditabet der er lille på denne bil....
Min mistanke er så at bilforhandleren netop spekulerer i dette: Giv mindre rabat på den nye bil og betal istedet mere for den brugte.
På denne måde bliver sælgeren glade for det lave værditab og måske vigtigst af alt: så holder forhandleren brugthandlerne i sin butik, da det trækker det forventede prisniveau (for sælger) for privathandel op, så flere købere opgiver at handle privat = flere kunder i butikken for forhandleren = en vindersituation for forhandleren
Andre der har oplevet det samme, eller kun mig der oplever det som om forhandlerne er kreative med prissætning på byttebilerne og privatsælgerne ikke kan/vil gennemskue dette?
Dette indlæg blev 31-05-2010 15:17 redigeret af dets forfatter.
Anmeld
Besvar indlæg