Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Forhandler vil have 10% af købesummen, selvom jeg ikke har underskrevet slutseddel?!

Vishal Sharma

Vishal Sharma
bruger siden
23-02-2019

23-02-2019 kl. 14:32

Hej alle

Det handler om at min far gerne ville have købt en bil til mig, til min 20-års fødselsdag. Det er vigtigt for sagen at notere at jeg bor i Odense, og at min far bor i København, samt at bilen skulle registeres i min fars navn grundet forsikring osv.

I denne forbindelse har jeg snakket med diverse bilhandlere for at finde den bil jeg vil have. Til slut har jeg så besluttet mig, at jeg gerne vil have den nye Ford Focus, og den beslutning er min far enig i. Jeg snakker med Ford i Odense, og min far snakker med Ford i København. Min far får et bedre tilbud i København end jeg gør i Odense, så derfor retter jeg henvendelse til Ford Odense igen.

Jeg spørger om de kan prismatche tilbuddet i København, da det ville være nemmere for mig at afhente den købte bil i Odense, hvis altså jeg kan få samme tilbud. Dette går de med til i Odense, og laver en slutseddel med prisen som svarer til Ford i København. Det skal noteres at jeg har gjort det klart at slutsedlen skal underskrives af min far, og at der ikke står nogen handel inden han har gjort dette.

Bilerne som blev tilbudt i Odense og København var standardfarve (ikke metallak) begge steder.

Jeg fortæller min far at jeg har fået samme tilbud i Odense, og vi aftaler at jeg kommer til København i weekenden. Da jeg ankommer i København et par dage efter, fortæller min far mig at han har skrevet under hos Ford København, da de tilbød ham en metallak-farve til samme pris som standardfarven. Det betyder altså at han har sparet yderligere 6-7.000kr, og derfor skrevet under ret impulsivt.

Her er det så at problemet opstår. Forhandlere i Odense påstår nu at jeg har aftalt med ham at jeg køber hos ham (selvom jeg har udtrykt tydeligt, at det er min far der beslutter dette), og at han åbenbart har bestilt bilen hjem til ham. Derfor vil han have 10% af den aftalte købesum for at annullere handlen. I mine øjne er der slet ingen andel at annullere siden vi ikke har skrevet under..?

Synes at det er hans egen fejl at han har bestilt bilen. Han har heller ikke fortalt mig at hvis denne handel ikke bliver gennemført, skal du betale 10%. Jeg har altid kun troet at en handel var bunden når man skrev under, og derfor har jeg i forbindelse med bilkøb altid fået oprettet flere forskellige slutsedler, for flere forskellige biler. Der er første gang jeg oplever at en forhandler vil oprkæve penge for sådan noget.

Hvad synes i om det? Han siger at han vil tage den i retten, og det kan jeg simpelthen ikke forstå noget som helst af.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

N B

N B
bruger siden
20-06-2018

23-02-2019 kl. 19:42

Jeg ville mene at du har ret i at der er IKKE nogen handel at annullere, da der i følge din forklaring ikke er underskrift på noget papir, kald det så slutseddel/tilbud - whatever. Han forsøger bare at hive 20-30.000,- ud af en no-sale situation, at han så truer med retsag, virker bare som et vattet forsøg på at forvirre/presse dig til at punge ud.

Vishal Sharma

Vishal Sharma
bruger siden
23-02-2019

23-02-2019 kl. 20:27

N B

bruger siden
20-06-2018

skrev:
Jeg ville mene at du har ret i at der er IKKE nogen handel at annullere, da der i følge din forklaring ikke er underskrift på noget papir, kald det så slutseddel/tilbud - whatever. Han forsøger bare at hive 20-30.000,- ud af en no-sale situation, at han så truer med retsag, virker bare som et vattet forsøg på at forvirre/presse dig til at punge ud.

Præcis. Der er ikke underskrevet på noget som helst dokument/papir.

Det eneste han har er at jeg i en mail har skrevet "Er på vej til København for at snakke med min far om underskrivelse af slutseddelen". Han mener at han har tolket dette som at jeg køber bilen, og derfor bestilt den hjem - og derfor vil have mig til at betale.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

23-02-2019 kl. 20:45

Altså aftaleretten foreskriver at for at der kan være tale om en aftale, skal der være et tilbud og en accept. Hvis det er foregået som du beskriver her, er vi i en form for gråzone, hvor der helt klart er et tilbud på en bil, og hvor du måske/måske ikke har accepteret tilbuddet med dit tilsagn om at du ønsker bilen, men at du gør opmærksom på at det er din far der skal skrive under på en slutseddel.

Din antagelse om at en "aftale" kun er bindende, når den er underskrevet er ikke rigtig. En mundtlig aftale er bindende på fuldstændig samme måde som en underskrevet aftale.

Jeg kan ikke fortælle dig om en domstol vil vurdere at der i dit tilfælde er tale om en indgået aftale. Det kommer ganske enkelt an på omstændighederne, og om hvem der kan bevise hvad. Hvis du har sagt til ham at du ønsker at købe bilen har du som udgangspunkt indgået en bindende aftale.

For at være på den sikre side ville jeg nok konsultere en advokat, eller hvis nogen af jer er medlem af FDM med deres juridiske afdeling.

/Preben

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

25-02-2019 kl. 20:03

Ud fra det du forklarer er der ingen aftale!
I har talt om en købsaftale, men der er ikke skrevet under, eller i øvrigt givet endelig accept af tilbudet...
Ellers kunne man jo lige så godt droppe underskriften, det er netop den endelige accept/bindende aftale.
Den "mundlige del" er for det første påstand mod påstand. Derudover er det ud fra din forklaring jo kun en sondering, hvor der ikke er noget afklaret/aftalt.

Så jeg ville forklare Odense forhandleren at i ikke havde nogen aftale og at du ikke har tænkt dig at betale noget.

Vær i øvrigt opmærksom på at det ikke er efter reglerne at bilen står som din fars, når du er den reelle ejer/bruger. Jeg ville undersøge om din fars forsikring kunne hjælpe dig med en rimelig pris på forsikring, i stedet for fup-løsningen... På den måde optjener du også noget anciennitet