Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

forbrug med klima tændt

Profil slettet

Profil slettet

15-03-2011 kl. 18:08

Ang. 2010 Ford Focus 1,6 TDCi 90 Trend st.car 5d hej alle er der nogen som kan svare mig på hvilken betydning det har for mit dieselforbrug med og uden klimaanlægget tændt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

16-03-2011 kl. 05:33

Hej Danijel og andre.

Jeg vil tro at Jesper har ret, med hensyn til at klimaanlægget nok tager ca ½ km/l.

Men en væsentlig større faktor / påvirkning på økonomien er hastigheden: 110 eller 130km/t Med eller modvind, accelererationer og i det hele taget kørestil.

Hilsen Lars

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

16-03-2011 kl. 10:09

Her en artikel om økonomikørsel: http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=67

Udklip:
"Undgå dog aircondition; selv på halv styrke betyder det et merforbrug på mindst 10 procent. Aircondition er ofte unødvendigt i vores klima."

Afhænger selvfølgelig nok af den specifikke bil, men skal man ikke bruge a/c kan det godt betale sig at slukke det.

Dette indlæg blev 16-03-2011 10:11 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

16-03-2011 kl. 19:59

tak for alles råd. jeg har inden jeg tænkte over at spørger herinde faktisk prøvet at kører med airconditionen tændt og der kørte jeg omkring 950km på en tank, og uden omkring 1050km. så det passer meget godt med de 10% som der bliver sagt. men altid godt at få det bekræftet.

jeg takker mange gange for jeres råd og kommentar.

mvh
danijel

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

16-03-2011 kl. 21:07

Som indledning spørger du om merforbrug med klima tændt, og nu skriver du AC.

Jeg er en lille snule forvirret.
Hvis jeg slukker mit klimaanlæg har jeg ingen luftcirkulation i bilen.
Mit klimaanlæg finder selv ud af om det skal slå AC til eller fra afhængig af om luften skal køles, tørres, varmes eller bare holde temperaturen.

Et AC kan tændes og slukkes uden det har noget med det almindelige varmeapperat at gøre.

Hilsen Lars

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

16-03-2011 kl. 22:16

Lars
a/c delen af klimaanlægget kan som regel slukkes. Dit klimaanlæg kører så stadig, men uden mulighed for at køle luft, så bare et automatisk "ventilationsanlæg".
Men når kompressor mm. til køleanlægget ikke skal drives, spares der brændstof.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

18-03-2011 kl. 05:46

Det er rigtigt at jeg kan slå AC-delen fra manuelt, men hvorfor skulle jeg det, da anlægget selv kan finde ud af det.

Hilsen Lars.