Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Findes der dieselmotorer der ikke lyder af en dieselmotor

Bjørn Dirchsen

Bjørn Dirchsen
bruger siden
11-04-2006

19-08-2009 kl. 02:49

Jeg kan sagtens se fordelene ved en diesel (bundtræk, brændstoføkonomi, serviceintervaller), men de lyder alle sammen ganske forfærdelige. Selv de "store" V6'ere raller. Selv en "fin" Audi 2.7V6 lyder frygtelig i tomgang og selv ved 1.500 - 2.000 omdrejninger lyder den stadig som en diesel. Når man tænker på de silkebløde 6'ere der findes som har en himmelsk lyd, så kan jeg ikke lade være med at grine overbærende når en bil til 1 mio kroner starter sin diesel-hakker. Det holder da ikke en meter. De 4-cylindrede er helt ude i hampen. Her tænker jeg ikke bare på de støjende VW pumpe-dysse motorer, men også alle common-rail maskinerne. Min pointe: Findes der virkelig ikke en diesel motor nogen steder der ikke lyder så forfærdelig?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

19-08-2009 kl. 08:13

Jow da - Mercedes-Bens & BMW producerer motorer med meget fin gangkultur. Hvis de motorer lyder forkert i dine øre, bør du ikke bekrymre dig om andet end benzin motorer.

Derudover forstår jeg ikke dit indlæg, med mindre du HØRER bil og ikke, som hovedparten af os, kører bil.

Sidst rettet: 19/8-09

Bjørn Dirchsen

Bjørn Dirchsen
bruger siden
11-04-2006

19-08-2009 kl. 09:53

Ejner, mit indlæg går udelykkende på lyden/støjen fra dieselmotoren såvel udenfor som invendig.
Som jeg også nævnte i starten er der flere fordele ved diesel, især når det kommer til det man typisk snakker om ved diesel - nemlig det høje og ofte ensartede moment over et større omdrejningsområde.

Jeg har selv en lille 4-cylindret 1.5l Renault diesel i en Renault Laguna (fra 2008) og dén både larmer og vibrerer i bil og styretøj. Til sammenligning er min kones Fiat Grande Punto 1.4 benzin (fra 2009 iøvrigt) jo nærmest lydløs i tomgang, men ydelsesmæssigt er der meget langt op til Renault dieselen som kun har 0.1l større motor. Så her vinder dieselen jo på alle måder over benzinmotoren når der drejer sig om at Køre bil, men er meget skidt når det drejer sig om at Høre bil som du så underholdende udtrykker det.

MVH. Bjørn Dirchsen

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-08-2009 kl. 10:07

Hej Bjørn.

Det Spørgsmål:

"Findes der virkelig ikke en diesel motor nogen steder der ikke lyder så forfærdelig?"

Svar: NEJ, ikke hvis du sammelligner direkte med en benzinmotor.

Verdens bedste dieselmotor lyder stadig som en dieselmotor? fordi det ER en dieselmotor.

Smag og behag er heldigvis forskelligt, så hvis du ikke kan ignorere lyden, så køb dog en benzinbil eller måske en Tesla, den er lydløs :-)

Profil slettet

Profil slettet

19-08-2009 kl. 10:13

Hej

Mim egen mercedes e 320 cdi kan man kun høre ganske svagt i tomgang at det er en diesel.Jeg skiftede kun til diesel fordi den har langt bedre moment 510 nm og stadigvæk kan gå 15-16 kml.Det kan du ikke finde en benzin motor som kan.
Men du har ganske ret i at en mindre dieselmotor i en bil hvor der ikke er gjort så meget ud af støjdæmpning,der kan man nemmere høre den.

Hvis du prøv

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

19-08-2009 kl. 12:06

Jeg synes så heller ikke at en 6-cyl diesel fra Mercedes BMW eller audi lyder dårligt. Men det er klart... de når aldrig niveau med en 6-cyl benziner... Det er nok noget man må leve med...

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

19-08-2009 kl. 15:09

GM 16-645 E3B. Den motor lyder ikke af diesel,men den kan høres !!