Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

FDM brugtbiltest

Tomi Jokinen

Tomi Jokinen
bruger siden
11-04-2005

04-03-2011 kl. 17:18

Jeg er ved at købe en ca. tre år gammel bil. Når man køber en brugt bil, kommer der automatisk 6mnd garanti fra bilforhandler, ik'? Skal jeg A)Få lavet FDM brugtbiltest FØR jeg køber bilen. -Fordel er, at man kan måske få test med i prisen, og ved evt. fejl kan man b.edre prutte om prisen. eller B)Få lavet FDM brugtbiltest lige før 6mnd EFTER bilkøb. -Fordel er, at de fejl som kommer i løbet af de 6 mnd, er med i test. Er forhandler forpligtet at forbedre de fejl som opstår ved testen? Også dem, som man selv kan se uden FDM test? =Hvor meget garanti dækker?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

04-03-2011 kl. 18:25

Som udgangs punkt er der ikke garanti men reklamationsret.

Uanset hvilken test du vælger, er du ansvarlig for at reklamer rettidigt, reklamationer akkumuleres ikke, med afsluttende test efter 5 måneder.

Hvis du er i tvivl om kvaliteten af brugte biler - så undgå køb og invester i en fabriksny !!!

Hilsen
Ejner

Dette indlæg blev 04-03-2011 18:25 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

04-03-2011 kl. 19:21

Der er få forhandlere som har 6 mdr. garanti bla. ALD carmarket som jeg godt kan anbefale.

Ellers har du kun 24 mdr. reklamationsret hvor de først 6 dr. er det forhandleren som har bevisbyrden. En seriøs forhandler laver alle fejl indenfor de første 6 mdr.

Jeg ville få lavet testen før du får leveret bilen.

Tomi Jokinen

Tomi Jokinen
bruger siden
11-04-2005

05-03-2011 kl. 00:10

Tak for svar.

og tak, jeg har nu lært at det hedder reklamationsret istedet for garanti.

Men hvor meget reklamationsret dækker? Skal forhandleren i principet reparere alle fejl som kommer frem i FDM test? (som er lavet senest 5 måneder efter købet)

@Mads: Hvorfor vil du lave test før levering? Selvfølgelige så er man sikker at bilen har ikke overraskelser, men er det ikke bedre at vent og se om der kommer flere fejl i løbet at næste måneder?

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

05-03-2011 kl. 14:21

...siger netop, at de første 6 måneder er det forhandleren, der skal godtgøre, at fejlen ikke var der på leveringstidspunktet. Fejl opdaget mellem 6 og 24 måneder skal køber godtgøre.

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2011 kl. 16:14

Jeg kan godt følge dig, men få lavet testen og forhandleren vil udbedre de fejl som viser sig i testen, de efterfølgende 6 mdr. vil forhandleren også lave de fejl som måtte komme, hvis han er seriøs ?