27-02-2013 kl. 18:12
Ang. 2007
Kia Cee´d 1,6 5d. CRDi Sport SW, 115HK
De 7 års garanti har været godt for mig. De børnesygdomme, som min Ceed har haft med rust i bagklappen er blevet håndteret uden brok af KIA. På 2007-modellen viste det sig, at stoplygten øverst i klappen hvilede direkte på lakken, hvilket over 4 år blev til, at der kom rust. KIA rustbehandlede hele klappen, gav den ny lak og fik lagt afstandstykker bag stoplygten, som på de nyere modeller. Der har ikke været noget siden.
I starten havde KIA udstukket et 15.000 km interval i servicebogen på grund af en eller anden dims, der skulle checkes. Jeg kan ikke huske mellem hvilke 2 service. Det lavede de om til 20.000, da det ikke viste sig nødvendigt for modellen.
De 4 skivebremsere griber godt fast. Bremseforstærkeren i en Ceed er så følsom, at man gerne træder for hårdt de første 10 gange, hvis man kommer fra en anden bil. Damerne (læs min kone) er til gengæld rigtig glade for, at det er så let at få bremset. Jeg har skiftet klodser en gang på de 5 år.
Dæk var lidt en overraskelse for mig. Dæk til 17" fælge slides hurtigere end dæk på 15" fælge. Hvorfor det er sådan, er lidt et mysterium for mig, men det var forklaringen fra min dækmand, da jeg første gang skulle have nye dæk. Jeg gik over til Bridgestone i stedet for de Michelin, der var monteret, da jeg købte bilen. De larmer lidt mindre.
Jeg er ret imponeret over, hvor hurtigt klimaanlægget kan få duggen væk fra alle ruderne på 1 minut ved at trykke på knappen for fuld blæs. Jeg har ikke før haft en bil med A/C, men det skal jeg helt sikkert have i den næste bil også. Jeg er til gengæld ikke altid helt enig med den i, at der er 20 grader i bilen. Det er mest om sommeren, når der skal køles ned, at jeg sætter den en grad eller to lavere.
Jeg synes sæderne holder sig godt i både form og tekstilet. Jeg har prøvekørt en 1 år gammel Octavia, hvor det første jeg tænkte var, at sæderne var nussede og brød op i overfladen. Det er der ikke antydningen af på de sæder med dellæder, der er i en SPORT SW.
Hvordan var jeres følelse, da I skulle overbevise jer selv om at købe en Ceed i 2007? Før jeg prøvekørte 4-5 forskellige biler, syntes jeg, at KIA-logoet var åndsvagt, og jeg mente at en Focus eller en Octavia ville slå den på oplevelsen. Efter prøvekørslerne var det død løb mellem en Focus og Ceed'en, og det blev Ceed jeg valgte, fordi jeg fik en rabat og fordi Focus'en kun kom med en 90-hestes diesel. Den med 115 HK kom ikke til DK. Så kunne de beholde den for sig selv, når jeg kunne få en Ceed med 115 HK. Jeg synes stadig logoet er åndsvagt, men det lever jeg så med.
Ting jeg har brugt meget på mig bil:
- Nedrulning af alle 4 elektriske ruder for at lufte ungernes prut ud.
- Anhængertrækket.
- Radioen
- Lægge bagsæderne ned for at få en cykel ind.
- Drejeknappen til at dæmpe instrumentbelysningen.
- Klik-drejeknappen til at kippe forlygterne en anelse ned.
- "Km tilbage til tanken er tom"-tallet på infodisplayet.
- Flaskeholderen i midterkonsollen.
Ting jeg ikke har brugt særligt meget på min bil:
- Tagbøjler. Ser skidsmart ud, men har ikke brugt dem.
- Make-up spejlet. Her er konen nok ret uenig.
- Køling i handskerummet. Lyder smart, har brugt det 1 gang eller 2.
- CD-afspilleren. Virker, men jeg gider ikke.
- USB-porten. Virker fint, men det gider jeg heller ikke. Især når den ikke fatter en iPhone eller en iPod.
- Det der sorte "rullegardin" til at afdække bagagerummet. Smart ser det ud, men når først man har taget den ud for at få en cykel ind, så gider man ikke sætte det i igen bagefter.
Brændstoføkonomien er den samme nu, som da jeg købte bilen: 17 km/l. Alt hvad sælgeren og importøren siger om, at den bare skal køres til og andre gode historier er helt ligegyldigt. Det er samme tal, om jeg pendler til arbejde med blandet motorvej og bykørsel eller om jeg tager en tur fra Karlslunde til Silkeborg. På flad landevej og 90 km/t, så kan jeg få den til at køre 20 km/l.
Anmeld
Besvar indlæg