Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er tyske biler bedre

Profil slettet

Profil slettet

04-06-2003 kl. 16:32

Saxo, Xsara, 406, 306, 106 falder da ikke voldsomt i pris.
Og efter udbud-efterspørgsels teorien, vil de franske biler blive dyrere de næste år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2003 kl. 09:42

Hej Tim
Hvis du lige kigger på de to ovenstående links, kan du se at VW ikke er bedre som brugt. Xsara ligger på 4 pladsen, VW golf på 19.

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2003 kl. 18:52

Den dør effekt som du beskriver er netop opfundet af markedsføringsfolk, for at få folk til at tro at de er bedre. Ren reklame. Det er ikke noget jeg har fundet på, men jeg er uddannet inden for markedsføring.
Hvis det er tykkere blik, hvorfor vejer de så ikke mere? Og det er vist lang tid siden du har lyttet til en fransk dør.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

06-06-2003 kl. 22:33

Det med rusten var rigtigt for 10-12 år siden, sådan er det ikke mere. Jeg kan nu heller ikke se at VW skulle være bedre end så mange andre biler, eller at VW skulle være specielt grundige. Kikker man på opgørelser over fejl ved syn, behov for vejhjælp og kvalitetsundersøgelser i øvrigt fra forskellige lande, så ligger VW ikke specielt flot men spredt som de fleste andre. De fleste som skriver om biler skriver også kvalitetsindtryk om for eksempel VW, og det er jo fint at give indtryk af kvalitet men bedre at have det. Jeg har selv en kollega med en 406''er og en direktør med en Passat, jeg syntes ikke det er meget forskel på lyden eller fornemmelsen nå man lukker døren. Det er også behagelige og støjsvage biler at kører i begge to, hvordan det indbyrdes forhold så er med fejl ved jeg ikke men i Passat''en som jeg har kørt en del i har jeg set en del. Argumentet med gensalgsværdi eller lavt værditab hører man tit fra folk der selv kører VW, ja selv garvede motorjurnalister fremhæver det nu og da. Det skal nok være rigtig at værditabet på nogle tyske biler er mindre i %, nogle gange også i kroner og øre. Popularitet/efterspørgsel og kvalitet er jo med til at holde sørge for den slags, men det er prisstigninger på nye modeller eller årgange bestemt også. De fleste som sælger en bil skal jo også købe en ny, og for dem er det vigtigt hvad de skal give i bytte og der er der flere eksempler på tyske biler som ikke kan følge med hverken franske eller japanske. Misforstå mig ikke jeg har intet i mod VW, andre tyske mærker eller deres ejere. Men jeg har diskuteret en del med en Golfejer som konstant fik sine argumenter skudt i sænk af facts, uanset om det var kvalitet, støjniveau, værditab, innovative tiltag, mange omdrejninger, 8 kontra 16 ventiler, mellemacclerationer osv. osv.

Med venlig hilsen Kim

Henrik Nørgaard Nielsen

Henrik Nørgaard Nielsen
bruger siden
06-01-2004

06-06-2003 kl. 23:30

Hej
Jeg har lige læst div. indlæg på dette forum.
Kort fortalt, kan man dele op i journalistisk information og konkret viden mht tekniske specifikationer.
Den sidste, men vigtiske faktor, er den generelle mening, hos folket.

På hvilket grundlag sammenligner man de forskellige biler.
En Mercedes med 300 tkm på tælleren fra 1999, har nok lidt mindre rust end en almindelig bil fra start 1990 med mindre km tal.

Nogle mennesker vil aldrig købe en sort bil, men kun sølvgrå, kontra den mere rå type kun vil have sorte eller røde biler med brede fælge og meget musik.

Nogle gangle er det omgivelserne der bestemmer valget af bil, mens det andre gange er "hjertet" der bestemmer.
Det fornuftige "hjerte" kan vælge tysk, fransk, italiensk eller Japansk.
Andre mærker skal ikke glemmes.

Har mærkets renome noget at sige ?
Igen er det hjertet, eller attityden med, at sådan en bil har,vi i familien altid købt.

Kan du lide en rød bil ?
Eller skal den være sort, som Brians bil ?
De grønne biler er gode til skovture ?

Tüv samt ADAC i Tyskland betegner de Japanske biler som de mest fejlfrie, af de fejl og haverier, som har fundet sted på det store motorvejsnet i Tyskland.
Toyota har mindst fejl samt haveri generelt.
Dette set i skyggen af, at fejlprocenten er opgivet på grundlag af det samlede antal indregistrerede køretøjer.
Tysk, Fransk, Engelsk, eller japansk.
Hvilke øjne betragter situationen ?

Kører selv i en Tysk bil ( Opel )
Hilsen

henrik

Profil slettet

Profil slettet

07-06-2003 kl. 08:42

Jeg siger ikke at mercedes er en dårlig bil. I gamle dage lagde mercedes en lastbil motor i deres bilder. Det betød selvfølgelig at de kunne køre mange kilometer.
Det gør de ikke længere, og selvfølgelig kan sliddele også gå istykker ved dem.
Læg iøvrigt mærke til hvor mange af deres underleverandører kommer fra, nemlig de samme steder som fra de franske mærker.
Interiøret i en C, E, golf, passat, Bmw Z3, bliver produceret på samme fabrik.
Abs boksen på C3eren der gik i brand kom fra ATE. Det er det samme sted mercedes får konstrueret deres bremsesystemer.
Se evt www.faurecia.com her skal du se under products og cockpit.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

09-06-2003 kl. 11:31

Hej Henrik

Du har ganske givet ret i at en Mercedes fra 1999 med 300.000 på tælleren nok er mindre rusten end end de fleste andre biler fra 1990, men det er vel det samme for hovedparten af biler fra 1999 uanset kilometertal. Jeg har i øvrigt ikke bemærket at nogle har opponeret mod folks argumenter for valg af bilmærke, så jeg ved ikke helt hvor du vil hen med det. Det er rigtigt at TÜV og ADAC samt hovedparten (hvis ikke alle) placere de japanske biler som de mest driftsikre og fejlfri biler, hvordan TÜV gør ved jeg ikke men ADAC måler i fejl pr. 1000 biler.

Det er rigtigt Harun, der er biler der ikke har været blandet så meget ind i debatten som andre. Nu du selv nævner Seat, hvor meget skal der til før en bil bliver af en bestemt nationalitet? Selvfølgelig er der forskelle på MB, BMW og 406 det kan ikke afvises, men nå du snakker klasse mener du vel ting som ikke har med bilens kvaliteter at gøre men præstige. Et Rolex til 10.000 er nok heller ikke 10 gange så godt som et Omega til 1000, det er måske en lidt bedre kvalitet og resten branding. Der er nok ingen tvivl om at en dyr Mercedes er en god bil, men dem der køber dem som privatbil køber dem ofte fordi de vil ha'' sådan en. Nå det kommer til branding er de færreste overraskede over at Mercedes er det bilmærke der ligger højest på listen som nummer 10, men mange danskere vil sikkert aldrig have gættet at Ford er nummer 11, Toyota nummer 12, Honda nummer 18, BMW nummer 20 og VW nummer 38. De placeringer kommer fra den mest ansete worldwide undersøgelse 2002 af varemærkers status, Harley-Davidson er i øvrigt nummer 46. Det er her hjemme at biler som for en almindelig lønnet dansker er økonomisk uopnåelig nyder en ekstra høj status, prøv bare at spørge i Tyskland. I Tyskland koster en Mercedes sedan C180 Kompressor med 143 HK 200.241,46 kr. og en Ford Mondeo sedan 2,0 Ambiente med 145 HK 163.898,05 kr. Det er en forskel på 36.343,41 kr. hvor forskellen i Danmark er på 290.002,00 kr. i følge priserne i BIL REVYEN 2003 (MB 578.000 og Ford 287.998), det er meget muligt at Mercedesen så er de 36.343,41 kr. mere værd. Så at en bil koster det dobbelte eller mere er ikke noget bevis for at den er bedre, kun et bevis for at den danske stat tager r.... på os bilkøbere. Søren har et langt mere realistisk syn på den sag, men kulancen som nogle gange bliver nævnt i forbindelse med Mercedes kommer vist mere an på hvordan forhandleren ser på det.

Med venlig hilsen Kim

Profil slettet

Profil slettet

09-06-2003 kl. 14:38

Folk der mener at tyske biler er bedre end franske skulle lige gå ind under det her link:
http://www.autohaus.de/sixcms4/sixcms_upload/media/250/adac_praxistest1.jpg
eller det herhttp://www.autohaus.de/sixcms4/sixcms_upload/media/250/jd_power__csi.pdf

Tyske biler er udmærkede men de er ikke bedre.