Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er små biler lige så slidstærke som store?

Profil slettet

Profil slettet

19-07-2010 kl. 01:16

Har netop været inde og se på Skoda. Og i øjeblikket kan man købe en splinterny Fabia for 120.000 kr., hvilket jo egentlig er ret billigt. Kigger man under brugte Skodaér, vil man erfare at man kan købe en 7 år ung Superb med masser af udstyr og en både stærk/relativ økonomisk 1,8 l. turbomotor for samme beløb. Denne har så kørt ca. 120.000 km. Jeg har altid bildt mig ind, at store biler har en større slidstyrke end små (både mht. det mekaniske, sæder mv.) men er dette egentlig tilfældet? Har de små biler i dag reelt samme slidstyrke som de store? (selvfølgelig samme mærke) Spørgsmålet er relevant f.eks. i forbindelse med sammenligning af ovennævnte biler. For hvis en Superb kan køre 400.000 km. og en Fabia 250.000 før de er udtjente, så er "restlevetiden" jo nogenlunde identisk. Jeg er naturligvis velvidende, at der er en forskel på driftsomkostningerne. Hvad er jeres erfaring?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

19-07-2010 kl. 07:47

En Superb vil holde længere set udfra at den har en større motor og er lavet med langt bedre matrialer end en Fabia til "kun" 120.000 kr.

Se eks. en brugt luxsusbil fra 80èrne, tit kan du ikke se at der har siddet nogle i sæderne, så godt holder de, men det er naturligvis op til brugeren, da man kan ødelægge selv den bedst byggede bil.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-07-2010 kl. 13:25

Jeg kan altså ikke se at feks. en Superb skal kunne holde længere end en Fabia.
En stor bil har en større motor, men den har altså mere at "slæbe" på.
Husk så på at en Superb kan købes med en 1,4 motor, hvorfor skulle den kunne køre længere end en Fabia med 1,4 ?? (ved godt at det ikke er samme maskine).

Profil slettet

Profil slettet

19-07-2010 kl. 17:22

Der kører langt flere Golf 2 på vejene end Passater af samme årgang. Toyota Starlet og Corolla er lige så holdbare som Avensis. Sådan er det vist for de fleste bilmærker. En god grund til at fravælge en lille bil er og har tidligere været mangel på plads og ikke mindst den ringe sikkerhed. I dag er små biler dog kommet godt med hvad sikkerheden angår og så er der jo også lige det med benzinøkonomien og vægtafgift og forsikring og værditab. Det vil altid være billigere med en ny lille bil fremfor en ældre stor bil. Det er vist intet nyt under solen her. Du kunne droppe Fabia og Superb og i stedet købe en ny Octavia 1.2 TSI Classic til 200.000. Den har 4 års garanti og kører langt på literen. Renten har aldrig været lavere, især ikke for boligejere :-)

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

19-07-2010 kl. 18:08

Som jeg oplever det er det ikke selve slidstyrken man betaler for i en bil.
Det er mere hvor meget bil man vil have, især når det er inde for samme mærke.
Der er ingen tvivl om at Superb kører bedre, har bedre plads og ser bedre ud. Den har garanteret også mere udstyr. Der er bare flere muligheder i Superb frem for Fabia.

I dag kan selv halvdårlige motorer runde 250.000 km uden de store problemer. (Selvfølgelig er der smuttere indimellem) Så det er faktisk ikke motorerne man skal være mest nervøs for. Det er mere resten af bilen der bliver slidt.

Hvis Fabia lever op til dine praktiske ønsker og kører godt nok efter din smag, kan du jo lige så godt nappe den. Hvis den bare får sine service og bliver kørt rigtigt, skal der nok være 400-500.000 km i sådan en.
Men der vil til den tid være alt muligt andet der nok er skiftet et par gange efter så mange km.