Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er bilerne blevet dårligere?

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2010 kl. 16:22

Der er ingen tvivl om, at biler er blevet mere sikre og velkørende de sidste 15-20 år. Ligeledes er det min oplevelse, at man faktisk får mere for sine penge når skal købe en bil i dag når man tager mekanik, inflation og div. andre forhold i betragtning. Imidlertid synes jeg det virker som om, at bilerne er blevet dårligere. Måske er det en fordom jeg har, men som jeg husker det, var der ingen der havde nævneværdige problemer med deres Audi, BMW, Mercedes eller Toyota i de tidlige 90ére. Kigger man under "råd, tips og anmeldelser" under f.eks Audi A6 og Mercedes E-klasse, da synes jeg at den gennemgående oplevelse hos tidl. ejere af disse biler er ret negativ, når det kommer til bilernes slidstyrke. Selvfølgelig kører de godt, det skulle dyre biler jo helst, men det virker ikke som om at det er biler man kan køre mange km. i, uden at skulle bruge rigtig mange penge på vedligehold, hvilket f.eks ikke var tilfældet med Mercedes før i tiden. (som jeg husker det) Tager jeg fejl eller er bilerne blevet mere skrøbelige?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2010 kl. 16:43

Det er vist ikke helt rigtigt:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Avensis-1,6-VVT-i-T1-4d_ID216100937.htm

50.000 kr. på 12 år. Jeg er overbevist om, at de fleste er steget mere i løn og ligeledes vil jeg hævde at en Avensis årg 2010 er større og mere velkørende samt sikker end Avensis årg 1998.

Det jeg synes er interessant er kvaliteten. Jeg vil hævde at en Toyota fra 1990érne er mere driftsikker og billigere at "holde kørende" end en Toyota årg. 2010 og det er mere dette postulat, jeg gerne vil drøfte.'

Men tak for svar.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

17-04-2010 kl. 16:43

Intressant spørgsmål
Sådan som jeg ser det, så her du ret og du tager samtidig fejl.

Jeg tror at der er 2 ting der spiller ind:

1. forbrugernes kritiske sans.
2. Antallet at potientielle fejlmuligheder i bilerne

køberne af biler , tror jeg, er blevet mere forvænte/kritiske , feks, hvis en liste falder af, eller en lille elektrisk "dims" går i stykker, så er det en lortebil.
dernæst så er der MASSER at fejl som bilerne før i tiden ikke havde, feks:
En airbaglampe der lyser, evt, pga et stik under sædet der er i stykker
En ABS-føler
En lambdasonde
En sædevarne
En regncensor
En parkeringscensor
En kompressor til klimaanlæget
defekt turbo
OSV. OSV

Hvis man "trækker det fra" som biler før i tiden ikke havde, så er nutidens biler rene evighedsmaskiner.

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2010 kl. 16:59

Og jeg tror du har ret.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

17-04-2010 kl. 17:30

Nej bilerne er ikke blevet dårligere. Tværtimod. De er på alle måder blevet bedre og dyrere.

Man skal huske på hvor meget mere teknik der er i en bil i dag, i forhold til 15-20 år siden. F.eks. fra 90-95 begyndte man så småt med ABS, airbags osv. I dag er der sjældent mindre end 4 airbags i biler.
Så der er bare rigtigt mange flere ting der kan gå i stykker i dag, som får det til at se ud som om at det er noget værre møg.

Bilerne er også LANGT mere sikre i dag end bare for 10 år siden. Udviklingen inden for biler går bare stækt

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2010 kl. 18:12

Jeg forstår godt din pointe.

Bilernes basistilstand er blevet bedre og mere sikker. At bilerne synes at gå mere i stykker skyldes hovedsageligt at der er kommet mere udstyr som kan gå i stykker - hvilket det åbenbart også gør.

Imidlertid er der en ting som jeg bliver nød til at fastholde:

Man kan jo ikke købe en "basisbil" og fravælge det standartudstyr som går i stykker. Udstyret som går i stykker, er en del af bilen. Og dermed står man jo i det dilemma, at uagtet basisbilen er blevet bedre og mere sikker, så går den mere i stykker end biler gjorde det for 15-20 år siden.

Dette indlæg blev 18-04-2010 01:19 redigeret af dets forfatter.