Bilbasen Forum
Elefantvæddeløb/ lastbiloverhalinger!
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
03-09-2010 kl. 05:46
Profil slettet
03-09-2010 kl. 07:37
Tror desværre at hvis det forbud bliver indført, så resultere det i en lang bane med lastbiler og dermed ét langt spor til personbiler.
Hvis folk dog barea gad holde til højre, .så ville det hjælpe meget på trafikken.
En anden faktor er hastigheden. Vi ved alle at det er total surt at møde en traktor på En landevej i personbil, den hastigheds forskel som er der, er tilsvarende på en 130kms strækning og det er jo ikke med til at gøre det lettere at få trafikken til at glide på En motorvej.
Sidste ting, enig i chaufføren er på job, han skal passe sit arbejde, er enormt begrænset i tid, og efter de har nedlagt snart alle motorvejs Parkerings pladser, så kan de ikke nå frem uden at alt skal gå helt efter planen, for ellers får de en stor bøde for ikke at ha overholdt reglerne for kørehviletid, så forstår på sin vis godt de ikke synes det er fedt at være tvunget til at ligge bag en anden lastbil som kun kører 6 0km i timen hvis det er en med vindmøller de havner bag. Men jo der er nogen som burde tænke sig om
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
03-09-2010 kl. 09:11
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
03-09-2010 kl. 09:22
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
03-09-2010 kl. 17:29
N.N. skriver at alle lastbiler er begrænset til 90km/t. det er ikke helt korrekt.
Tankbiler, Post Danmark og Arla-biler er f.eks begrænset til 80km/t og eksportbiler er typisk begrænset til ca 95 km/t, da de må køre hurtigere ude i Europa.
Det betyder selvfølgelig ikke at de må køre mere end 80km/ i DK, men hånden på hjertet hvormange overholder de 110, hvor det er fartgrænsen.
Mit store skræksenarie, hvis loven indføres, er at den langsommeste lastbil bestemmer farten i højre vognbane, og det bliver mere end almindelig sværet at komme på motorvejen for en personbil. for ikke at komme af igen.
Hastigheden i venstre vognbane sættes af den forreste, som er bange for at køre mere end 100km/t forbi en lastbil, og det vil føre til mere stress hos alle trafikanterne.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
03-09-2010 kl. 18:41
Desuden er det nærmest umuligt for politiet at håndhæve, der er jo stadig lastbiler der overhaler hinanden på motorvejen over Fyn hvor forbudet har været i flere år.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
03-09-2010 kl. 18:59
Men som andre også har nævnt er der jo så risiko for at vi får en lang række lastbiler på motorvejens højrespor, da de åbentbart ikke er begrænset ens. Det er jo så heller ikke for smart.
Men for at undgå de endeløde rækker af lastbiler burde man bare indføre en lov der sagde at der SKAL være plads til at minimum 2 personbiler kan komme imellem lastbilerne, så folk rent faktisk også har en mulighed for at komme af motorvejen igen.
En anden mulighed er hvis man stadig lader lastbiler overhale hinaden, så skulle lastbilen der bliver overhalt slippe speederen/slukke fartpiloten, så ville den alligevel tabe lidt fart, så overhalingen går noget hurtigere. For det der med at de overhaler med 1-2 kmt hurtigere end den anden. Det tager bare for lang tid.
Og som Lars C skriver at man bør holde sig væk fra motorvejen hvis ikke man minimum kører 100 kmt. Det er simpelthen for farligt at snøvle af sted med 80 hvis der ikke er grund til det.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
04-09-2010 kl. 11:34
Du skriver at der skal indføres en lov om at der SKAL være plads til 2 personbiler. Den lov eksisterer allerede, ved det at der skal være mindst 2 sek køreafstand mellem køretøjerne, eller ca hastigheden i km/t delt med 2 (8okm/t :2 =40m) der burde der nok kunne komme 2 biler igennem.
Problemet er bare at både lastbiler men så sandelig også de personbiler der kører i venstre vognbane køre meget tættere.
I Tyskland er der en regel om at en overhaling højst må vare i 50 sek, men hvem skal kontrollerer det "politiet"?
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
06-09-2010 kl. 12:24