Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Elefantvæddeløb/ lastbiloverhalinger!

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

03-09-2010 kl. 05:46

Flere politikere heriblandt vores trafikminister har luftet tanken om at totalforbyde lastbiler at overhale på de danske motorveje, for at undgå elefantvæddeløb over flere km. Vi har i kantinen på arbejde diskuteret dette emne, og mange er enige med disse politikere, men de fleste bor inden for bygrænsen, og cykler derfor på arbejde, hvorfor jeg ikke kan bruge deres mening til ret meget. Jeg kører selv ca 100km på motorvej hver dag, og føler mig meget sjældent genert af lastbiler der overhaler. Selvfølgelig er derbrødne kar imellem, men de er de færreste der virkelig generer, og de vil være der uanset forbud eller ej. I stedet mener jeg at personbiler der ikke mindst kører 90-100 hvis ikke forholdene forhindrer det, skal holde sig væk fra motorvejen, for de er til meget mere gene. Jeg vil gerne høre om andres mening, om jeg er ene om at tro at de der føler eig mest genert er folk der aldrig eller kun sjældent kommer på motorvejen? Vi skal huske på at motorvejen er chaufførernes arbejdsplads.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-09-2010 kl. 07:37

Jeg kunne ikke være mere enig, selvfølgelig er der nogle tosser imellem,som også bryder de nuværende overhalings forbud, og det undre mig at man ikke giver disse en bøde og også holder øje med personbiler med trailer, for de bryder også samme regel.
Tror desværre at hvis det forbud bliver indført, så resultere det i en lang bane med lastbiler og dermed ét langt spor til personbiler.

Hvis folk dog barea gad holde til højre, .så ville det hjælpe meget på trafikken.
En anden faktor er hastigheden. Vi ved alle at det er total surt at møde en traktor på En landevej i personbil, den hastigheds forskel som er der, er tilsvarende på en 130kms strækning og det er jo ikke med til at gøre det lettere at få trafikken til at glide på En motorvej.

Sidste ting, enig i chaufføren er på job, han skal passe sit arbejde, er enormt begrænset i tid, og efter de har nedlagt snart alle motorvejs Parkerings pladser, så kan de ikke nå frem uden at alt skal gå helt efter planen, for ellers får de en stor bøde for ikke at ha overholdt reglerne for kørehviletid, så forstår på sin vis godt de ikke synes det er fedt at være tvunget til at ligge bag en anden lastbil som kun kører 6 0km i timen hvis det er en med vindmøller de havner bag. Men jo der er nogen som burde tænke sig om

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

03-09-2010 kl. 09:11

Trafikministeren prøver at løse et minimalt problem. Hvis han gad spørge os der kører meget på motorvejen kunne han få det at vide. Det virker som om han er fuldstændig ude af trit med virkeligheden. Brug krudtet på at få folk til at trække til højre.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

03-09-2010 kl. 09:22

Din sidste kommentar om det at trække ud til venstre viser netop, hvorfor så mange hellere bliver i "overhalingssporet" - nemlig at de, der kører derude med djævelens vold og magt skal "forsvare" sin plads i køen og ikke lukke nogen ind (som ellers efter reglerne kørte ind til højre efter overhaling og gerne vil ud igen, når den næste bil indhentes i indersporet).

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

03-09-2010 kl. 17:29

Det lader til at jeg ikke er helt alene med min mening.

N.N. skriver at alle lastbiler er begrænset til 90km/t. det er ikke helt korrekt.
Tankbiler, Post Danmark og Arla-biler er f.eks begrænset til 80km/t og eksportbiler er typisk begrænset til ca 95 km/t, da de må køre hurtigere ude i Europa.
Det betyder selvfølgelig ikke at de må køre mere end 80km/ i DK, men hånden på hjertet hvormange overholder de 110, hvor det er fartgrænsen.

Mit store skræksenarie, hvis loven indføres, er at den langsommeste lastbil bestemmer farten i højre vognbane, og det bliver mere end almindelig sværet at komme på motorvejen for en personbil. for ikke at komme af igen.
Hastigheden i venstre vognbane sættes af den forreste, som er bange for at køre mere end 100km/t forbi en lastbil, og det vil føre til mere stress hos alle trafikanterne.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

03-09-2010 kl. 18:41

Jeg tror heller ikke på det vil gavne. Jeg oplever dagligt hvor langsomt trafikken går i myldretiden når der skal overhales en række lastbiler. Der er man sjældent over 100 selv om trafikken ikke er voldsom tæt. Alle bilerne kører bare i ydersporet.

Desuden er det nærmest umuligt for politiet at håndhæve, der er jo stadig lastbiler der overhaler hinanden på motorvejen over Fyn hvor forbudet har været i flere år.

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

03-09-2010 kl. 18:59

Jeg synes nu også det ville være meget rimeligt at forbyde lastbilerne at overhale. Det tager simpelt hen for lang tid.

Men som andre også har nævnt er der jo så risiko for at vi får en lang række lastbiler på motorvejens højrespor, da de åbentbart ikke er begrænset ens. Det er jo så heller ikke for smart.

Men for at undgå de endeløde rækker af lastbiler burde man bare indføre en lov der sagde at der SKAL være plads til at minimum 2 personbiler kan komme imellem lastbilerne, så folk rent faktisk også har en mulighed for at komme af motorvejen igen.

En anden mulighed er hvis man stadig lader lastbiler overhale hinaden, så skulle lastbilen der bliver overhalt slippe speederen/slukke fartpiloten, så ville den alligevel tabe lidt fart, så overhalingen går noget hurtigere. For det der med at de overhaler med 1-2 kmt hurtigere end den anden. Det tager bare for lang tid.

Og som Lars C skriver at man bør holde sig væk fra motorvejen hvis ikke man minimum kører 100 kmt. Det er simpelthen for farligt at snøvle af sted med 80 hvis der ikke er grund til det.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

04-09-2010 kl. 11:34

Hej Martin.
Du skriver at der skal indføres en lov om at der SKAL være plads til 2 personbiler. Den lov eksisterer allerede, ved det at der skal være mindst 2 sek køreafstand mellem køretøjerne, eller ca hastigheden i km/t delt med 2 (8okm/t :2 =40m) der burde der nok kunne komme 2 biler igennem.
Problemet er bare at både lastbiler men så sandelig også de personbiler der kører i venstre vognbane køre meget tættere.

I Tyskland er der en regel om at en overhaling højst må vare i 50 sek, men hvem skal kontrollerer det "politiet"?

bruger siden
11-12-2004

06-09-2010 kl. 12:24

Men det er der vist heller ikke mange lastbilchauffører der gør. Tyder det lidt på. Jeg synes de kører lige lovligt tæt på hinanden, så jeg tør ikke at ligge mig imellem sådan nogle lastbiler.