Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Dine erfaringer med KIAS 7-årige garanti

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

14-08-2014 kl. 20:46

Min kærestes 12 år gamle Skoda Fabia Combi er ved at være godt moden til udskiftning.

Da tryghed i forbindelse med køb af ny bil er en vigtig faktor for os begge 2, har vi derfor talt om, at den nye bil måske skal være en KIA Rio eller KIA Ceed selvfølgelig fordi vi mener, at de kører godt og pga. den 7 år lange garanti.

Vi vil derfor gerne spørge jer allesammen om 2 ting:

1. Jeres erfaringer med KIAS på overfladen flotte garantiperiode på 7 år? Dækningsgrad? Undtagelser mm?

2. Jeres syn på generelle plusser og minusser ved præcis en KIA Rio og KIA CEED?


Vi vil være glade for alles meninger og gode råd.

Mange tak for hjælpen og rigtig god torsdag aften-)


DBH Pernille & Kristian

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

14-08-2014 kl. 22:33

1. Der er en begrænsning på 150000 km, dog ingen begrænsning de første 2 år.
Der er en del undtagelser som I kan rekvirere fra KIA.
2. I starten rustede Ceed temmelig meget i bagklappen bla., ellers en velkørende bil med en anelse høje service priser.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

15-08-2014 kl. 16:03

JL og AN-)

Mange tak for jeres meget relevante informationer vedr. KIA. Særligt de høje servicepriser vil vi så være opmærksomme på.

Findes der andre bilmærker med biler på den størrelsesmæssige hylde som Ceed hvis garanti DÆKKER sliddele.....??

Mange, mange tak for hjælpen-)

DBH Pernille & Kristian.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

15-08-2014 kl. 17:24

KS, tak for dine gode tip. Vi var heller ikke bekendte med, at andre mærkers garantii skulle dække sliddele. Men vi har dog hørt lidt om, at flere Kia-ejere er blevet ret negativt overraskede over, at den 7-årige garanti ikke har omfattet en pludselig opstået defekt.....

Er det noget du - eller nogen af jer andre hjælpsomme mennesker har hørt om.....?

Størrelsesmæssigt kunne vi nok godt nøjes med en Rio, men vi har begge 2 et rigtig godt øje til designet på Ceed.

Kørselsbehovet fremadrettet siger en hel del motorvejskørsel. Der tænker vi, at Rio´en på papiret virker en anelse undermotoriseret stort set i alle motorvarianter - måske med undtagelse af 1,4...?

Hvad tænker I?

Taler det ikke lidt for Ceed´s noget kraftigere motorer, når vi nu kommer fra en klassisk 1,9 TDI dieselmotor???

Er Hyundais behandling af deres kundeer GENERELT bedre end Kias ditto? - eller handler det lige så meget om tilfældigheder? Vi tænker, alle kan vel have en dårlig dag eller hvad?

Tak til alle for jeres rigtig brugbare råd og tips - dem er vi glade for-)

DBH Pernille & Kristian.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-08-2014 kl. 20:10

Læg ikke for megen vægt på "vejledning" fra forumtrollen, der opretter sig dagligt med en ny bruger - med andre brugeres brugernavne (i dette tilfælde mit). Han skriver, hvad der tilfældigvis passer ham for at forvirre, misinformere og lave ballade. I enkelte tilfælde kommer der noget, der kan minde om brugbar vejledning, men vær opmærksom på, at han har en meget stor forkærlighed for koreanske biler - især Hyundai.

Når dette er sagt, er det ganske rigtigt, at det lader til, at Hyundai er flinkere til at leve op til deres garanti en Kia.

Det er også rigtigt, at intet mærke dækker slid - men Kia har haft sager, der viste en meget alternativ fortolkning. Jeg erindrer et hjulleje, som Kia ikke ville dække efter ca. 30.000km (det er helt klart en fabriksfejl - et hjulleje skal holde betydeligt længere) under henvisning til, at det er en sliddel. Til sammenligning har jeg på min bil af andet mærke fået skiftet et hjulleje under garanti efter 4 år/90.000km uden diskussion.

Angiveligt har Kia ændret praksis, og man hører ikke så ofte om garantisager, de afviser idag.

En del andre mærker tilbyder idag garantilignende vilkår som tilkøb - ofte kan man forhandle det med i prisen (det gjorde jeg selv).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

15-08-2014 kl. 20:22

KS, tusind tak for endnu en omgang vældig brugbar info-)

Vi vil tjekke op på tilfredshedsundersøgelserne via FDM.

Din pointe med Hyundais 5-årige garanti uden km-begrænsning contra Kias ditto med 150.000 km-begrænsning er rigtig. Det skal tænkes grundigt igennem

Vi kommer til at køre omtrent 30.000 km +/- årligt i den nye bil........

Har nogen af jer viden om omtrentligeserviceaftalepriser for henholdsvis Kia Ceed og Hyundai i30 med netop et kørselsbehov på 30.000 km årligt?

Vi kan ikke rigtigt finde nogle oplysninger om dét på deres hjemmesider.

Mange tak for super god hjælp-)

DBH Pernille og Kristian.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

15-08-2014 kl. 20:25

Han bidrager med at få alle herind til at vide at du er en Troll, som dagligt opretter nye profiler, og i de fleste indlæg lukker lort ud for at provokere.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

15-08-2014 kl. 20:40

Hmm, løjerligt med flere profiler med samme kaldenavn-)

Men så længe I begge 2 bidrager med rigtig nyttig info, så vil både Pernille og jeg holde os uden for eventuel disputs på dén baggrund og blot takke jer BEGGE-)

Det er helt nyt for os, at man hos flere andre bilmærker kan tilkøbe en form for ekstra garanti.

Ender det med et helt tredje bilmærke, så er dét bestemt noget, som vi vil forsøge at forhandle med - hvis ekstra garanti altså KAN tilkøbes-)

Det er betryggende at vide, at I nævner, at der øjensynligtt ikke har været de store og nævneværdige problemer med kontroverser imellem køber og Kia i forhold til spørgsmål om garanti og dækning.

DBH - og mange tak Pernille & Kristian.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

15-08-2014 kl. 21:21

Er det ikke reelt snyd at reklamere for noget der som oftest holder 5-7år i alm biler....det mener jeg det er. De har enddog højere service priser, og tillader ikke 1km over service interval hvis noget skal dækkes...Men ok en måde at komme i markedet på....syns ogs de nye ceed kan være flotte at se på, men tror ikke det holder vand...tjek motorprogam....benzin især svage og ældre konstuktioner. Men der en bil til alle slags mennesker og størrelse på pungen der skal betale dettte....men man får ireglen det man betaler for......

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

15-08-2014 kl. 21:29

Tak for dit input, T Nielsen.

Hmm.ja bilvalg er en svær størrelse fordi så mange faktorer gør sig gældende. Du nævner selv et par stykker.

Vi kan dog fortælle, at vi ER opmærksomme på de lidt momentsvage motorer som Kia tilbyder - ihvertfald i en direkte sammenligning med VW-koncernens, som vi jo kommer fra-)

Tak for hjælpen allesammen - vi er fortsat meget taknemmelige for allle velmente råd og forsøg på vejledning - så tøv ikke-)

DBH Pernille & Kristian.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

15-08-2014 kl. 22:20

Tjae det kan jo være smag og behag....kender ikke forskels prisen fra Ceed/hyuindai til eks Vw eller andet....Jeg vil ikke male fanden på væggen, men i ceed hyindai får i hvad i har betalt for...hvis dette siger noget. Korenaer biler er og kan være svære at blive helt kloge på...for flot bil ser det ud til mm....men omkring teknikken ser de ud til at have problemer...Aner ikke om det er generelt , men har set test af i30 og ceed hvor bremser fader efter 3 gode opbremsninger...det er en ommer...ang kia rio som er meget populær for tiden, er det prisen og måden bilen ser ud på...den skal som minimum have nye dæk eller større fælge på, den køre som om det hele er pustet for meget op, og det går ud over køre og styre egenskaber...Benzinerne er for svage og ikke moderne...Men igen hvad vil man have og hvad vil man give...Men folk er forskellige. Det den ene gør, gør den anden ikke....så det kan være svært med alle de parameter der er tilstede....Jeg ville tjekke alt og nærstudere chrash test af bilen også..En bil syns jeg er en langtids investering, og man skal nok tænke lidt over hvordan man kunne tænke sig den er også på sigt....den kan blive dyrer hvis man vælger noget andet end man som udgangspunkt kiggede på....men se det over 10år er pengene sikkert givet godt ud...om i kan bruge disse linier til noget er op til jer. Jeg skriver blot lidt om tendendsen i tiden og mulige svagheder omkring "billig" biler...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

15-08-2014 kl. 22:39

T Nielsen, vi kan sagtens følge dine pointer. Hvis forstået rigtigt, mener du, at man i bilverdnen generelt får hvad man betaler for - det er måske også derfor de ofte dyrere eksempelvis tyske biler har ry for at være noget mere pålidelige teknisk set?

Netop dét med at forsøge at tænke langsigtet er en svær, men sikkert vigtig kunst.

Vi vil i hverfald IKKE skrive slutseddel på nogen bil, førend vi føler, at alle sider i firbindelse med selve bilvalg/køb/garanti og eventuel serviceaftale er fuldt ud afdækket.

Nogle gange kan man føle, at man ved afdækning af et bilmærkes aktuelle og her 2 forskellige modeller bliver mere i tvilvl om man nu har fat i den rigtige bil og rigtige mærke - end sikker på det omvendte??

Det er nok sådan, vi har det, hvis du/I kan følge dette lidt - men det er der jo så også en slags afklaring i-)

Mange tusind tak for alles hjælp-)


DBH Kristian.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

15-08-2014 kl. 22:55

Ja ofte hænger det sammen på denne måde, men om alle normale individer når at fange dette er så ikke til at vide....men der er jo en evig kamp om at erober markeds andele....Hmm ja jeg ville personligt gerne vide mig sikker især ang styrtøj og bremse dele....om tingene passer til hinanden mv...også kampen om stjerner i chrash test som ofte ikke er helt reele når alm mennesker ser på det ...Der er mange måder at angribe det her på....men i skal selv føle det med hjertet, og dog med skelen til fornuften, hvad angår gennem testetede produkter, sikkerhed osv...Der er jo og kan være noget med alle biler, men man skal også kunne gå på kompromis...


Kort histoire fortalt...skulle bruge bil med højere indstigning....kun en passede perfekt til mig med indstigning og måden man sidder på....det blev dengang en ford C-max tdci pga det gode træk en diesel nu har, og de var ikke dyrer end benzin...men de køre med franske psa motorer og de køre ganske tyst og godt...men de kan have problemer med at smide turbo og svinghjul....plus ofte dårlig efterservice på reklamtion mv...men jeg indgik kompromis og tænkte....dejligt jeg sidder godt og den køre super...hvis der sker noget må jeg tage det til den tid...bilen var vel billig iforhold til andre spillere i markedet...Men siger ikke det er nemt at beslutte...man føler ofte det er et sats, sådan lidt med hovedet under armen om i vil...Men ja den skal køre super og bremse og styre perfekt...Bestem jer for et ca max beløb, eller bestem jer for en mellem løsning....der er mange fine biler der køre super godt, også uden de helt store fejl...men alt skal jo gå hånd i hånd, ofte også bilens udseende...


Nogle siger heller lidt men godt.....

Dette indlæg blev 15-08-2014 22:57 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

16-08-2014 kl. 10:09

T. Nielsen, du har ret I, mener vi, at næsten alle bilkøb er en slags kompromis og at det ofte også indebærer en følelse af usikkerhed og satsning.

Tænker, at konceptet med privatleasing også lever lidt på netop dén tese....??


Vi har ligesom dig GODE erfaringer med PSA koncernens dieselmotorer, men for os ligger det nogle år tilbage.

L. Larsen, TILLYKKE med din nye C4 Cactus, dén er jo blevet rost til skyerne både for inovativt design og komfortable opsætning. Den bliver du rigtig glad for-)

Mange tak for dit tip omkring tilkøb af ekstra garanti til Renault Clio - den mulighed kendte ingen af os på forhånd. Vi har tidligerre i denne process seriøst overvejet Clio`en som en mulighed, men kan ikke rigtig finde ud af, om den på sigt bliver for lille i størrelse?

Skal vi så op i Stationcarudgaven af Clio "kræver det" den store dieselmotor og så, mener vi, løber prisen lige vel i vejret, i forhold value for money.

Den situation er egentlig et ret godt eksempel på den usikkerhed som du, T. Nielsen, beskriver-)

Ved du, L. Larsen, om muligehden for tilkøb af ekstra garanti måske er forhandler-bestemt og derfor kun gjaldt i den forhandler, hvor du dengang købte din Renault Clio eller om mulighen er mærke-bestemt og gælder generelt UANSET valg af forhandler....?

Vi er overvældede over al jeres vældige brugbare respons og rådgivning, så MANGE TAK ALLESAMMEN.

Vi modtager fortsat og med glæde alle inputs, kommentarer og råd.

DBH Pernille & Kristian.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-08-2014 kl. 10:33

Generelt skal man IKKE forvente, at man "får hvad man betaler for" i bilbranchen. Alene det faktum, at de danske afgifter ganger bilpriserne med 3 betyder, at hvis en bil bliver 1000kr. dyrere, betaler du 3.000kr. mere inkl. afgifter - og den er ikke dermed 3.000kr. "bedre".

Et eksempel er VW vs. Skoda/Seat/Audi. 3 sider af samme sag - samme teknik, samme platform. Du betaler for navn/"image", design, kabine m.m. - og hvis du accepterer, at det er disse ting du (også) betaler for, kan man selvfølgelig argumentere for, at du til en vis grad får,hvad du betaler for - men forskellen ganges hver gang med 3 på grund af afgiften.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

16-08-2014 kl. 10:57

KS, du har en rigtig god pointe netop indenfor VW-familien, mener vi.

Ligeledes med afgifterne er din påstand nok rigtig - og indrømmet den havde vi ikke lige tænkt på.

Ser vi bort fra afgiften i nogle sekunder, kan man i nogen grad vel sige, at der både forekommer badge snobbing som i tilfældet VW-familien, hvor teknisk helt identiske biler sælges til noget forskellige priser, men også at man i forhold til konkurrencen de FORSKELLIGE bilproducenter imellem får, sådan groft skåret, hvad man betaler for...?-)

Mange tak for alle indlæg. Dem er vi voldsomt glade og taknemmelige for-)

DBH Pernille & Kristian

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

16-08-2014 kl. 11:43

Tak, Richard Torp Jensen.

Vi var så heldige igår også at blive gjort opmærksomme på netop det særlige forum for Kia.

Profil derinde er nu oprettet.-)

Tak for hjælpen.


DBH Pernille og Kristian

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian K.

Kristian K.
bruger siden
11-04-2011

16-08-2014 kl. 11:49

Tak for dine gode råd, Leif-)


Det er ofte smag og behag, der har dirrigeret det meste også indenfor vores valg af bil tidligere.

Det kan derfor godt vare omkring en måned mere +/-, førend vi HAR valgt bil og skrevet slutseddel.

For nu siger vi oprigtigt tusind tak til alle, der har bidraget med råd og vejledning til os. For vores vedkommende holder vi nu en pause på denne tråd, men vi vender lige tilbage, når vaget ER taget-)

Tak for hjælpen ALLESAMMEN. Hav en forhåbentlig god lørdag-)

DBH Pernille & Kristian

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-08-2014 kl. 09:15

Kia må ikke forlange, at service udføres på autoriserede værksteder for at opretholde garantien - og det gør de heller ikke. Man skal dog være meget opmærksom på, at alt bliver udført efter importørens foreskrifter, men så kan man vælge ethvert værksted til opgaven.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael Thomsen

Michael Thomsen
bruger siden
25-07-2019

25-07-2019 kl. 15:39

Jeg har købt en Kia (demobil med 300km) med læderindtræk, desværre er der ret graverende feljl i læderet på bagsædet. Fejlen blev opdaget efter et par uger da vi ikke bruger bagsædet så ofte.
I dag har vi fået at vide at fejlen er opstået som følge af ydre påvirkninger - altså at vi selv har ødelagt bilen?

Processen er at forhandleren skal søge importøren om at få garantien til at virke og det skal lige siges at Nellemann både ejer en forhandler kæde og Kia Import !

Vores bekymringer om garantien ser desværre ud til at holde vand og hvis man vil købe en Kia skal man IKKE gøre det med udgangspunkt i en 7 årig garanti.

Dette indlæg blev 25-07-2019 15:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

26-07-2019 kl. 16:43

Den hører nok under reklamations retten, og ikke garantien.

Du skriver det er en demo bil, som har kørt 300 km, ved levering.
Dvs. andre har kørt i bilen, som har kunnet komme til at lave en skade.
Og så har KIA jo ret, det er ikke noget de skal dække under garantien.

Uanset at KIA giver garanti på bilen, så gælder købeloven, og dermed reklamations retten jo stadig.
Reklamations retten dækker fejl og mangler ved leveringen, og det lyder som en sådan.
Og de første 6 måneder er det jo sælger der har bevis byrden.

Jeg forstår ikke bekymring eller skepsis overfor garantien, jeg forventer de dækker det de skal dække.
Det er jo ikke en forsikring der dækker alt.

Dette indlæg blev 26-07-2019 17:36 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

29-07-2019 kl. 12:15



Ydre påvirkninger dækkes IKKE af nogen fabrikant.

Om det så er dig, eller tidligere ejer, der har "ødelagt bilen" har som sådan ikke nogen betydning.

Det lyder som om du ikke er enig i at det rent faktisk ER ydre påvirkninger, så kunne du jo skrive til importøren og bede dem om at forholde sig til sagen.

@Jan du roder rundt i hvad garanti og reklamationsret er, ingen af delene dækker "ydre påvirkninger"

Dette indlæg blev 29-07-2019 12:18 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

29-07-2019 kl. 17:45

Arh Henrik, jeg synes selv jeg har nogenlunde styr på forskellen, jeg har nok bare formuleret det dårligt.

Jeg skelner mellem om det er kunden der har "ødelagt" sædet, eller om det er sket før leveringen, og med bilens alder, stand og pris taget i betragtning om det er en acceptabel kosmetisk fejl.

Har kunden selv ødelagt sædet, så er det hus forbi, kunden betaler selv, der er ikke noget at komme efter.

Køber man en spritny bil, og der er en bule når man får nøglerne, er det ikke acceptabelt, det skal bare fixes, og så må sælger selv finde ud af om han kan sende aben videre.

Michael har købt en demo bil der har gået 300 km.
Er det accetabelt med en graverende kosmetisk fejl?

Michael mener ikke han/de selv har lavet skaden.
https://fdm.dk/alt-om-biler/kob-leasing-salg/garanti-reklamation/reklamation-over-nye-brugte-biler

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

29-07-2019 kl. 19:25

Køber du en ny bil og kommer tilbage efter 14 dage, med en bule, så ER det altså “op af bakke” at overbevise sælger om at skaden var tilstede på leveringstidspunktet.

Eftersom Michael først opdager fejlen 14 dage efter modtagelsen af bilen, så er det ligeledes op af bakke.
Bevisbyrden på om fejlen var tilstede på leveringstidspunktet, er altså ikke sælgers efter levering, det er en anden sag hvis bilen har en defekt.
Det er at sammenligne med stenslag feks. Det dækker ingen reklamationsret eller garanti iøvrigt efter bilen er overdraget til køber.
Men han kan måske appellere til sælger om hjælp, men det er altså ikke noget han kan gøre krav på.
Hvis det IKKE er en ydre påvirkning, som feks. en fejl i sygningen eller “ koen havde en bums” så bør importøren dække, og det er derfor at han bør skrive til importøren hvis han mener at det ikke er en ydre påvirkning.

Dette indlæg blev 29-07-2019 19:26 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

06-08-2019 kl. 14:38

Ja, den er svær Henrik, både for Michael og sælger :(

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg