Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Dieselforbrug, Peugeot 207

Rasmus Langballe

Rasmus Langballe
bruger siden
11-05-2004

07-02-2008 kl. 10:42

Hej Alle, Jeg har en Peugeot 207 1,6 HDI (90 hk), som er knap et år gammel og har kørt 20.000 km. Jeg har et problem med dieselforbruget, da jeg ikke kan få den til at køre over 17 km. på literen, hvilket ligger væsentlig under, hvad fabrikanten lover. Det skal siges, at bilen primært bliver brugt til langdistanceture (kører dagligt 130 km.), hvor 70 % består af motorvej. Bilen bliver kørt pænt og kommer sjældent over 120 km/t. Har nogle her i forummet lignende erfaringer med dieselforbruget på deres Peugeot 207? Jeg må klart tilstå, at jeg er skuffet over dieselforbruget. På forhånd tak. Venlig hilsen, Rasmus

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-02-2008 kl. 10:55

ingen biler holder hvad der loves fra fabrikken, det har mange bilblade påvist.

der er ikke noget at gøre...

Profil slettet

Profil slettet

07-02-2008 kl. 11:19

Hej Rasmus

Rigtigt ærgerligt at du ikke an opnå et tilfredsstillende resultat i en vogn der ellers er kendt for at være brændstoføkonomisk.
Har du forelagt forhandleren problemet - måske er der en fejl i motorstyringen..?
Hvis du holder max. 120 km/t på 70% motorvej SKAL du køre meget længere pr. liter.
I min Octavia 2,0 TDI 140 HK kører jeg uden problemer 18-20 km/l ved 130 på motorvej.
Hvordan er dit kørselsmønster. Min erfaring siger mig at 120 km/t på motorvej vil tvinge dig til indimellem at sætte farten ned for at lade bagfrakommende køre forbi.
Prøv evt. at sætte farten op til 130 (hvor det er tilladt..:). Gentagne accelerationer fra 100 til 120 kræver mere brændstof end konstant fart ved 130. Det er i hvertfald min erfaring.

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

07-02-2008 kl. 16:20

Hej Rasmus
Jeg ville klage til Peugeot over forbruget - der må være noget galt. Med dit kørselsmønster skal den gå længere på literen. Kold motor og bykørsel ville have været en anden sag.

Jeg kører selv i en 90HK diesel Corolla og med den opnår jeg præcis hvad Toyota har lovet på literen - lidt over 20 på literen. Der er tale om samme kørselsmønster som dig.

Som nogle nævner i denne tråd er jævn og rolig kørsel vigtig for økonomien. Begræns endelig omdrejningstallet til det mindst mulige uden at motoren sejtrækker.

Sidst rettet: 7/2-08

Rasmus Langballe

Rasmus Langballe
bruger siden
11-05-2004

07-02-2008 kl. 17:18

Hej igen,

Tak for alle svarene!

Til Morten N.: Så er mit forbrug beregnet (og ikke taget fra kørecomp.) og jeg kører på 15" org. stålfælge fra Peugeot.

Jeg beregner mere eller mindre mit faktiske brændstofforbrug hver gang jeg tanker op og jeg har ikke én eneste gang været over 17 km. på literen. Jeg har haft henvendt mig til Peugeot - de siger det er mit kørselsmønster, der er forkert?

Endnu engang, tak for svarene!

/Rasmus

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

07-02-2008 kl. 19:17

Hvad skal sårn en bil kører på literen, for det er tilfredsstillende, hvad betales der ejerafgift efter, for det bør vel beregnes på ny, har du fået målt om CO2 tallet passer ?

Sidst rettet: 7/2-08

Profil slettet

Profil slettet

07-02-2008 kl. 19:25

...jeg gad godt høre en nærmere forklaring på hvordan dit kørselsmønster skulle være forkert. Som du beskriver det er det jo perfekt til diesel..

Profil slettet

Profil slettet

08-02-2008 kl. 09:29

Hej Rasmus

Jeg faldt netop over denne artikel. Den er da værd at læse og holde op imod din egen kørsel.
http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=77

mvh Kim

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

26-02-2008 kl. 12:39

Brændstofforbruget for en hvilken som helst bil er næsten 100% styret af kørestil/kørselsmønster.

www.spritmonitor.de er en online benzin-regnskabs-portal. I alt er der registreret 43 peugeot 207 diesel og den bedste holder et gennemsnit på 20,8 km/l, mens den dårligste kun holder 12,3...

Dorthe Keller

Dorthe Keller
bruger siden
17-05-2007

28-02-2008 kl. 15:53

ang. peugeot diesel : har til tider rådighedsrat over en peugeot 2.0 HDi en 110HK fra 2000 med små 270000km på bagen . Den kører hvedage min 150km i combi kø/motorvej ... men når let over de 20km på literen ... hvilket jeg også nåede i en ferie hvor jeg havde den til låns i hele 14 dage med byture og fråds.. og denher model siges kun at sku køre i snit ca 17 tror jeg...
og mine gamle mazdaer hhv en 323 og 929 får jeg også langt på literen .. førstnævnte 16.4 i snit på en 1.3 ... nu kørt 400000km !!!
også gældende på min gamle 1.0 kadett... jeg har altid været heldig synes jeg og ikke kørt hverken morfar eller briankørsel !!
Jeg lærte at bruge mit syn så jeg kan læse traffikken og afpasse hastigheden ligesom jeg lærte at give gas når der er plads.. og se på omdrejningstælleren.. og lytte til motoren samt en gang imellem lige lette foden for at se om farten holdes alligevel... måske ældgammel lærdom ???
mvh Dorthe

Profil slettet

Profil slettet

29-02-2008 kl. 09:32

Hej Viggo

Det kunne være interesant at høre hvilket resultat du får ved beregning når du tanker.? Køresomputeren er jo desværre ofte noget mere optimistisk end virkeligheden.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

03-03-2008 kl. 22:02

Jeg har haft held med at følge producentens kørselsråd:

Accellerer moderat men hurtigt, skift hurtigt op i gear. Pres ikke bilen over punktet for dens maksimale drejningsmoment.

Dine accellerationer er den største post på udgifterne. Hvis du kører på bakkede veje vil du opleve et højere forbrug, især med fartpilot.

Profil slettet

Profil slettet

17-03-2008 kl. 08:39

Hejsa Rasmus

Jeg har lige fået min nye Peugeot 207 sw. På min første tank kørte jeg 19.7 km/l. Heriblandt ca 500km på motorvej! Det kunne godt lyde som om, at der var noget der skulle justeres i din motor. Det er dog min erfaring, at bilen skal køres pænt, og hurtige gearskift for at holde et fornuftigt niveau.

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

17-03-2008 kl. 12:37

Hvilken motorvej kan du køre 100-110 med fartpilot, hvis du kører det i indersporet skal du da hele tiden overhale lastbiler, og der er du til stor gene for den trfik der kører 130 i spor 2 (der hvor det er tilladt) hvis du holder din konstante fart på omkring de 100.