Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Defekt gearkasse

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

18-11-2008 kl. 11:51

Hej. Vi har en ældre bil, som nogen gange lyder lidt syg, når man skifter fra 2. til 3. gear. Det lyder ikke til, at tandhjulene er helt synkrone, og man får fornemmelsen af, at de ikke holder til denne behandling ret længe. Nu mit spørgsmål: - Hvad er der galt, og kan det let repareres? - Er det dyrt? - Er det evt. billigere at købe en brugt gearkasse og udskifte den? Det er som sagt en gammel bil, som maks skal holde endnu een synsperiode, så jeg leder efter den billige løsning - ikke nødvendigvis den mest langtidsholdbare.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-11-2008 kl. 12:35

Kunne godt lyde som din synkromessringe ikke har det så godt , hvad er det for en bil ? peugeot har tit det problem.

Profil slettet

Profil slettet

18-11-2008 kl. 12:42

Jeg ved man kan købe noget til at hælde i sin gearkasse RVS TEC det skulle kunne renovere en gearkass , det lægger en tynd hinde af teflon i gearkassen og skulle holde ca 100000km kender nogen der har prøvet det , virker ok. gå ind på www.rvs-tec.dk.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

18-11-2008 kl. 15:14

Tak for svar.

Det drejer sig om en 13 år gammel Alfa 146.

Det lyder meget interessant med den renovationsolie, som man kan finde på : http://www.rvs-tec.dk./00008/00013/
Hvis nogen har praktiske erfaringer med det produkt, så hører jeg meget gerne om det.

Hvis det virkelig drejer sig om synkromesringene, hvad koster det så ca. at renovere?

Jeg kunne selvfølgelig godt bare køre bilen helt død, og det agter jeg måske egentlig også at gøre. Men det er bare ikke fedt at køre med denne fejl. Man får et chok, hver gang gearkassen brokker sig ved et gearskifte.
Iøvrigt skal bilen ikke bare køre til næste syn. Den skal snart synes, og skulle derefter gerne holde en synsperiode mere - dvs. i alt ca. 2,5 år fra nu.

Arvid Dannevang

Arvid Dannevang
bruger siden
02-10-2007

20-11-2008 kl. 17:32

Hvis du kun vil beholde den i max 2 år mere så skift gear lidt langsomere og kør med det som det er, tror sagtens den kan holde de 2 år mere.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-11-2008 kl. 13:49

Jeg ved skam godt, hvilken bil det er.
Det er en Alfa 146 1,6L - dvs. med boxermotor.

Jeg har ikke tænkt mig at køre med problemet i de næste to år.
Ved egentlig heller ikke, om bilen evt. kunne dumpe til syn på dette.

Hvis man virkelig kan købe en brugt gearkasse til 1000 kr, og få den monteret for ekstra 1000 kr, så er det helt klart den valgte løsning.
Jeg kender bare ikke noget værksted, som vil påtage sig at skifte en gearkasse for 1000 kr.
Nogen der kender sådan et værksted i Storkøbenhavn / Nordsjælland, så må de meget gerne sige til.

Arvid Dannevang

Arvid Dannevang
bruger siden
02-10-2007

26-11-2008 kl. 16:02

Ring til http://www.lambertsen.dk/ og tal med Jim Goth, de har alt og kan klare alt (og så er de alfisti og de ved hvad de laver) de ligger i solrød, hvis ikke dem er de eneste andre jeg vil anbefale car centre på amager, men der får du det sku ikke gjort for en tusse :-) det ved jeg heller ikke lige om lambertsen kan men det er da et forsøg værd