Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

commenrail eller TDI?

Kasper Frydenlund Hansen

Kasper Frydenlund Hansen
bruger siden
24-03-2007

18-03-2008 kl. 01:09

Hejsa. Er der nogle som kan fortælle mig forskellen på en commenrail og TDI motor? Jeg er ikke så meget inde i motorer, men skal ud og kigge på ny bil og vil derfor gerne vide hvad man skal gå efter? Og er den ene bedre end den anden?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

20-03-2008 kl. 21:30

TDI er VW Gruppens betegnelse for en Diesel motor med direkte indsprøjtning og turbolader.
Motortypen er første gang anvendt i Fiat Croma i 1986, under betegnelsen TD (Turbodiesel Directinjection)
Pumpedyse teknologien blev første gang seriemæssigt anvend i Passat fra 1998.
Fiat har udviklet Commonrail teknologien med elektronisk styring og installerede teknikken i Alfa 156 i 1997 første gang, samme år installerede mercedes en lignende motor med samme teknik CDI - Fiat solgte teknologien til Bosch som videreudviklede den til serieproduktion. Første VW med Commonrail er Tiguan som jo netop er kommet på gaden i DK!Sidst rettet: 20/3-08Sidst rettet: 20/3-08

Sidst rettet: 21/3-08

Profil slettet

Profil slettet

21-03-2008 kl. 19:52

Jeg forstår heller ikke dine kedelige erfaringer Michael. Jeg har en bil magen til og har kun ros og glæde at meddele. Du må da køre din bil som en rigtig firmabil ?? Bundgas også fra koldstart, oliepåfyld først når der ikke er mere og iøvrigt først interessere sig for motorummet når lamperne lyser eller skidtet havererer ??

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

24-03-2008 kl. 09:51

Pumpedyse motorerne lyder som en gammel massey ferguson traktor! Commonrail motorer med multiventil teknik har klart den reneste gang, og er det mest lydløse på markedet...

Profil slettet

Profil slettet

24-03-2008 kl. 10:37

Vedr. støj fra dieselmotor. Jeg går ud fra der ikke er nogen som køber en dieselbil pga. motorlyden !? Diesel lyder ikke lækkert som en v6 el. v8 benzinmotor ! Altså er det andre årsager som gør man køber en dieselbil, nemlig brændstoføkonomi og kræfter/moment. I begge tilfælde er VW´s TDI, Commonrail overlegen ! BASTA. Har selv haft en PSA 2,0 HdI og nu en TdI PD 2,0 - Er man til en dieselmotors dyder (nemlig momentet og brændstofsøkonomien) så slår Tdi´en altså CR. !

Profil slettet

Profil slettet

24-03-2008 kl. 11:00

Nu synes jeg ikke sammenligningsgrundlaget er reelt. Så vidt jeg ved er 1,4 Skodadieslen en 3 cylinderet, og ja, den er en plage. Den PSA motor du har nu er jo i en hel anden kategori. Det svarer jo til at sammenligne en 2-liter benzinmotor med en lille stødstangsmotor. Mit sammenligningsgrundlag er det ypperste fra begge motorprincipper og der er TDI bedst. I øvrigt er grundlaget for VW´s skifte til CR rent produktionøkonomisk betinget !

Profil slettet

Profil slettet

24-03-2008 kl. 14:46

Nu er det ikke fordi jeg gider at starte et skænderi, men hvorfor i alverden har du ofret så mange penge på en Passat, hvis du meget hellere ville have en Fiat ?? Der står jeg altså af !

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

24-03-2008 kl. 22:24

Fiat Bravo 1.6 multijet: 1.6 16v Multijet - 290 Nm@1500RPM/105 HK/EURO5/20.5km/l
VW GOLF PD-TDI Bluemotion: 1.9 TDI - 250NM@1900RPM/105HK/EURO4/22.2 km/l
Golfen i BM version har hentet over 3.5 km/l på modifikationer så den må du længere ud med!

Sidst rettet: 24/3-08

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

09-05-2008 kl. 09:52

Du betaler i en BMW for at få den nyeste generation af Commonrail - som leveres af Robert Bosch GMBH - nu er der kun et lille minus - Prisen for disse komponenter! BMW kan ikke lave en billig bil med god totaløkonomi - det er så deres styrke/svaghed.