Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Citroen Saxo, model?

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

24-10-2005 kl. 16:32

Hej Thomas! Det kan du ikke noget på reg. attesten. Men stol på sælgeren. Den kan næsten kun være en 1,1i SX fra 1997. En X model er total skrabet. Hvis bilen har centrallås så er det en 1,1i SX. Mit råd vil være - har selv nummer 2 af slagsen - at gå efter en 1,4i med 75 hk. Der er en verden til forskel på de 2 motorer og køreoplevelsen. Du skal være OBS på at begge motorer især 1,4 lider af dårlige toppakninger og den går typisk mellem 100-150.000 km. Det koster lidt at få lavet - gæt 5.000 kr. Fin en model der har fået skiftet toppakningen. Du kan høre den er gal, hvis det lyder mærkeligt fra varmeapperatet dvs. det hvisler. Ellers er motoren meget stærk og økonomisk. Jeg har kun selv haft 1,6 modeller og nu med de høje benzinpriser kører jeg pænt og med blid højre fod dvs. min Sport går ca. 16-17 km/l ved ca. 1/3 bykørsel og resten lande/motorvej!. Min topscore er 18,6 km/l. En Saxo er dog en fransk bil på godt og ondt. Den stopper ikke midt på landevejen men lidt små problemer med diverse el er vist meget "normalt". Især følere til abs og airbagsstik under sæderne. Men bilen er ikke kompliceret og nem at gå til selv for ikke Citroën mekaniker. Delene er generelt billige. Vælg en model der er blevet rustbeskyttet for Saxo'en er ikke for godt rustbeskyttet fra fabrikkens side selvom den er galvaniseret. Jeg er selv på vej mod 300.000 km i mine 2 Saxoer. Den først kørte jeg 159.000 km i og min nuværende har kørt 122.000 - begge stort set uden store uhyggelige værkstedsregninger. Men vil jeg købe en Citroën igen fx. C2/C3 er svaret nok nej. Min næste bil bliver nok en Hyundai Getz med den nye 4 cyl. dieselmotor. Held og lykke med din citron!. Mvh Morten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-10-2005 kl. 18:50

Hej

Jeg er ved at købe min første bil og har kig på en citroen Saxo fra 97. Ham jeg køber bilen af siger det er en 1.1i SX model men på reg.attesten står der kun 1.1i hvordan kan man se om det er en SX model for det kunne vel lige så godt være en X eller XL model?
Håber der er en der lige kan hjælpe mig :-)

Vh
Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg