Bilbasen Forum

Søren Bindslev

Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005

12-07-2006 kl. 11:18

Scantune påstår at deres biler klarer syn uden problemer efter chiptuning. Påstår desuden at man ikke kan spore tuningen da der alene er tale om en omprogrammering af motorstyringen. Det er fair nok at garantien ryger og at bilen skal omsynes - har også tænkt mig at få den synet. Var ikke klar over det med forsikringen.

Det største problem er vel egentlig, at man ikke kan gøre chiptuningen lovlig og samtidigt få forsikringen til at dække. Står tuningen på registeringsattesten og seneste synsrapport er der jo en rimelig sandsynlighed for at forsikringsselskabet opdager det. De opdager det jo aldrig hvis bilen ikke omsynes.

Uanset hvad tror jeg bare, at jeg dropper det i første omgang og håber på nogle lidt klarer regler og retningslinier på området. Men de skulle vist være på vej.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2006 kl. 13:20

Hej.
Meget af det skrevne har ikke så meget på sig. En såkaldt "dims" kan ikke se om der er omprogrameret i din bils ecu. Det kræver en total udlæsning af hele styringens program, hvilket tager 1-2 timer. Har stort set haft 4 biler inden for de sidste 5 år, som alle er blevet chippet/ synet uden problemer. Brug en anerkendt "progammør" og du vil ikke støde på nogen problemer. Personligt har jeg ikke haft problemer med ekstra udstødningsrøg eller lign. Så hvad venter du på???? ;o)
Mvh

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2006 kl. 14:04

Hej.

Har ligesom Lars S. kun positive erfaringer med chiptuning :-) Har også været til syn og der er ingen problemer med ekstra udstødningsrøg m.m.

Og ja det er selvfølgelig vigtig at finde nogle, som kan deres kram når der skal chippes.

Mht. motorfejllampe som lyser, må det da være fordi det ikke er lavet ordentlig eller hvad ? Lampen i min bil har i hvertfald aldrig lyst.

Mht. holdbarhed - ja så ruller min bil med 180.000 km på tælleren fortsat uden nogen problemer og effekt, brændstoføkonomi m.v. er stadig i top. :-)

Mvh

Søren Bindslev

Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005

12-07-2006 kl. 15:14

Tak for de positive svar om tuningen. Ændrer dog ikke ved problemet omkring forsikringen - især ikke hvis lovforslaget om at tuning skal påføres registreringsattesten går igennem.

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2006 kl. 16:54

Hej
Det er helt normalt, at motorlampen lyser efter et indgreb. Skal bare nulstilles på et værksted.
Mvh

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2006 kl. 16:56

Hov, det glemte jeg. Der kan umuligt blive problemer med forsikringen. De kan jo aldrig finde ud af det ;o). Hvis ikke(Audi i mit tilfælde) forhandleren kan se indgrebet, hvordan skulle dit forsikringsselskab så???? ;o)
mvh

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2006 kl. 21:44

Det hjælper da ikke noget at de i synhallen får en "dims",så de kan se om der er foretaget et indgreb i form af chiptuning,da den "dims" ikke ville kunne foretage en regulær effektmåling/effektforøgelse,det kræver mig bekendt et rullefelt,og de skal kunne bevise at der er sket en effektforøgelse for at kassere bilen til syn.

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2006 kl. 23:22

Der står da ingen steder at du ikke må ændre i motorsoftwaren,du må bare ikke chiptune din bil så yder noget mere,og det er ikke mig som ejer af bilen der skal bevise at min bil er chiptunet med en effektforøgelse til følge,det er synsmanden der skal bevise at der er foretaget en chiptuning med efterfølgede effektforøgelse,og det er meget svært uden et rullefelt,og det er vist begrænset hvor mange synshaller i danmark der har et rullefelt.

Søren Bindslev

Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005

13-07-2006 kl. 09:49

Først og fremmest: Tak for alle svarene. I har i hvert fald overbevist mig om, at det her er en jungle!

Skal helt sikkert IKKE have min Focus chiptunet, da jeg simpelthen synes der er for stor usikkerhed omkring en række væsentlige parametre. Forsikringsspørgsmålet er klart det vigtigste. Efter at have betalt 300 kilo + for en bil, er det simpelthen for dumt at risikere noget med forsikringen fordi man bliver fartliderlig. Afventer en politisk løsning (der kommer jo nok til at gå et stykke tid) eller en officiel Ford chiptuning (som den Hirsch laver for Saab).

Søren Bindslev

Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005

13-07-2006 kl. 09:49

Overvejer at få min Focus 1,8 TDCi chiptunet (ikke boks-tunet) ved Scantune i Århus. De mener at kunne går fra 115 hk til 150 og fra 250/270 nm til 305 nm. Er bekendt med problematikken omkring forurening, syn og bortfald af garanti. Men hvad med gearkasse og transmission? Kan den slags holde til de ekstra kræfter uden problemer? Er klar over, at når garantien bortfalder, er der måske noget om snakken.