Bilbasen Forum
Chefredaktørens klumme..
Benny Due
bruger siden
09-10-2003
20-12-2005 kl. 09:03
Profil slettet
21-12-2005 kl. 17:32
Jeg har lige et par kommentarer til din tale i nyhedsbrevet vedr. håndholdt mobiltelefoni.
1. Folk får også bøder i mindre biler, personligt har jeg kørt sammen med min far, da han fik bøde for at tale i telefon i hans Ford Sierra fra 1983 - så det har altså ikke noget med hvilken bil man kører i.
Det kan godt være din egen erfaring siger at dy får flere bøder når du kører i dyre biler, men dette er næppe en særligt landsdækkende eller pålidelig statistik - desuden siger MIN egen erfaring noget andet - og hvis erfaring skal så vinde? Din, fordi du har råd til en dyere bil end jeg? Niks.
2. Det ér farligt at tale i håndholdt mobiltelefon mens man kører - ligesom du referer til undersøgelser der viser at det ikke er farligt, referer jeg til undersøgelser der viser at det er farligere end at være beruset- mener faktisk der er lavet en 10-15 undersøgelser der viser det er farligere - de kan vel ikke alle tage fejl?? - det er noget man kan diskutere til vi verdens ende. I sidste ende er loven nu engang det vi har at gå efter - og hvis det er ulovligt skal man ikke gøre det - sådan er det bare - hvis man først accepterer dette, hvad bliver så det næste? At det er okay at køre over for rødt hvis man har kigget sig for? At man det er okay at man toner alle vinduer i bilen incl. forruden?
-Det er skruen uden ende, og man bliver nu engang nødt til at acceptere loven - eller gøre indsigelse imod den via lovlige kanaler, såsåm læserbreve, underskriftsinsamlinger og andre politiske kanaler
- selvtægt er ikke vejen frem.
- selvtægt er ikke vejen frem.
(Fortjener at blive gentaget)
Det dur altså ikke at man selv vælger hvilke love man vil overholde, og hvilke man ikke vil. - Dét tror jeg vi alle kan blive enige om! (Og dit vrøvl om Nazisterne under WW2 er jo bare for langt ude at bringe ind i denne debat!)
Så nej, du får ingen sympati fra mig i din lille tale overhovedet!
Mads Nejsum Madsen
bruger siden
06-01-2004
21-12-2005 kl. 17:47
Jeg vil give Mikkel ret. Sagens kerne er omkring "nutidens unge", hvor den almindelige befokning ikke accepterer de unges behov for fart - og det finder jeg problematisk. De har reelt kun et sted at udleve trangen, nemlig på landevejen. Og dette er jeg enig med Thomas i ikke kan legitimeres på nogen måde.
Jeg har boet en periode i USA, hvor man i en lille provinsby havde sin egen 1/4-mile med tidstagning og sikkerheden i orden... både for publikum og dem som ville køre. Her kunne man betale 10$, skrev under på at det var på eget ansvar og så kunne man køre i sin almindelige gadebil. Under ordnede og kontrollerede forhold vel at mærke.
Jeg mener/tror helt klart at man ved at tilbyde unge (og ældre...) ordnede forhold, kan være med til at styre trangen til fart på de offentlige veje og dermed overordnet set reducere antallet af uheld.
Om der så er økonomisk og lovgivningsmæssigt muligt i Danmark er så en anden snak...
Men ved at fornægte, at nogle har trangen til fart og mener at løsningen istedet er, at slå hårdt ned herpå og det så på sigt vil fjerne problemet, tror jeg personligt ikke på... Der skal tilbydes sikre og forsvarlige alternativer til at tilfredsstille trangen i stedet for...
Bare et indspark...
Mads Nejsum Madsen
bruger siden
06-01-2004
22-12-2005 kl. 21:58
Jeg er enig... Det er en kombination af de unges manglende rutiner og erfaring, der kulminerer med de øgede uheld... men men men,.. jer er ikke ening i 1)sikkerhedsele; Jeg er ikke bekendt med, at unge kører mere uden sikkerhedssele... tværtimod. Min oplevelse er mere, at det er Hr og Fru Danmark, der undgår dette åbenlyse sikkerhedselement. 2) Tjaee... Det kan der være noget om. Jeg er selv 31 og min overholdelse af hastighedsgrænserne er også lidt lemfældelig... køre normalt 1oo hvor man må køre 80 osv... 3) Den manglende hensynsfuldhed skal efter min mening absolut ikke kun tilskrives de unge, men nærmere den "jævne" befolkning... Det er som oftest den almindelige borger, der ikke holder tilbage, giver "fingeren", overhaler hasaderet, kører for stærkt når ungerne skal i skole osv. osv.
Jeg tror stadig, at en del af de unge kan få "racet ud" hvis de har mulighed for det på en lukket bane...
Profil slettet
24-12-2005 kl. 16:12
2) At overholde hastighedsgrænsen er ikke altid det væsentlige. Det er for mig at se mere væsentligt at man kører efter forholdene. Jeg personligt kører aldrig over 50 - 55km/t i byen, men jeg er da mere tilbøjelig til at overskride hastighedsgrænsen på landeveje og motorveje. Ud over det kender jeg op til flere steder hvor man må køre 60-70km/t i byen hvor det egentlig er fuldstændig uforsvarligt.
3) Hvis man ellers prøver at være lidt opmærksom når man kører, så vil man opleve at det faktisk er gamle mennesker og personer over 25år der er til mest gene i trafikken. Jeg skulle hente en kammerat igår aftes, og på en tur på kun ca. 25-30km blev jeg blændet af andre billister ca. 7-8 gange. Og da unge billister generelt er lidt "usikre" eller urutinerede i trafikken udviser de generelt mere hensyn end ældre, mere erfarne billister der lige ved hvordan man "trikser" sig igennem.
Og nej, jeg prøver ikke at helliggøre unge trafikkanter, for der er jo en grund til vi er skyld i de fleste ulykker på vejene.
Problemet er bare at vi ikke har mulighed for at køre vores biler til grænsen. Derfor har vi "striben", og hvis man kigger på statistikken over dræbte igennem årene er det faktisk meget få der er kommet til skade/blevet dræbt.
Profil slettet
25-12-2005 kl. 23:53
Profil slettet
26-12-2005 kl. 21:04
Havde jeg kørt i hvilken som helst anden standard bil ville jeg aldrig have været stoppet, lige i den situation i hvert fald.
Det er klart han passer sit job, men den får altid lige en ekstra skalde når os "brianer" uskyldigt kommer forbi.
Men nu skal jeg da ikke forsvare unge billister alt for meget, for der er da også dem der kører helt uansvarligt, men så igen, fordi at nogen kører uansvarligt så skærer man bare alle over en kam.
Profil slettet
13-01-2006 kl. 08:19
Profil slettet
13-01-2006 kl. 09:58
Profil slettet
13-01-2006 kl. 12:58
Men efterhånden er det ikke engang kun stylede biler politiet går efter, det er alle biler hvor føreren er under 25. Pudsigt nok er de (som jeg ligger mærke til) der kører meget for stærtk, overhaler hasaderet og taler i håndholdt mobil, ofte folk på over 40. Men det er som om denne gruppe er fredet.
Dermed ikke sagt at unge er total uskyldige, men ældre er ikke en skid bedre med deres kørsel end mange unge.
Profil slettet
13-01-2006 kl. 13:31
Hvad med spritbilister? Kørte engang bag ved en mand der sligrede så meget at han var direkte til fare. Han var flere gange ovre i modkørendes vejbane og var tæt på at ramme 6 -7 biler mens han kørte 65 km/t på en landevej. Vi ringede til politiet og fulgte efter ham. De sagde at de ville se på sagen. Da vi havde fulgt ham i 20 km og ikke kunne forstå hvor politiet blev af, ringede vi til dem igen og fik svaret "vi holder færdelsmøde, så vi kan ikke sende en vogn". Hvor absurd er det ikke. Det havde de ikke tid til, men de har ressourcer nok til at sende et hold op i en helikopter for at blitze folk på motorvejen der kører for stærkt!
Den oplevelse gjorde at jeg har mistet alt respekt for politiet. Hvordan kan man tage en ordensmagt alvorligt, der i sådan en situation svigter? Men at stoppe unge for at deres bil er 0,5 cm for lav, det kan de godt, og ærligt talt, hvor meget fare er der ved det?
Har i set udsendelsen "Operation x"? Der opstillede de en fotovogn tæt på en politistation, og målte de politibiler som var på vej til stationen (ergo havde de ingen grund til at køre for stærkt), hver eneste politibil der kom forbi kørte min. 70 i en 60 km zone. De havde udover det allieret sig med en politiradio, så de var sikre på at dem de målte, ikke havde noget vigtigt ærinde. Hvor dobbeltmoralsk er det ikke?
Har tit prøvet at have en politibil i røven (og når det sker kan man godt finde ud af at ramme præcis 80) som der overhaler fordi de er utålmodige. Burde man ikke feje for egen dør, før man fejer for andres?
Profil slettet
13-01-2006 kl. 19:14
Det kan godt være du er uenig i at det er farligt at tale i håndholdt mobiltelefon, men det er nu engang ulovligt, og loven skal overholdes. punktum.
Du opfordrer på det nærmeste folk til at bryde loven i dit nyhedsbrev, og der mener jeg du går over stregen - om man vil bryde loven (hvilket er præcis hvad du overlagt gør) er ens egen sag.
Hvis jeg har lyst til at køre over for rødt, så er det op til mig - så må jeg være forberedt på at tage staffen!
-Men HOLD DET DOG FOR DIG SELV! Det ligner da ikke noget at sprede din propaganda på denne måde - det er din mening, og den skal du da ikke prakke andre på, på den måde!
Og så siger du at det er ulovligt at køre rundt på farlige dæk? Det er det da langt fra! Det er jo ikke uden grund at der er regler for hvor meget spor du skal have på dækkene for at de er lovlige - desiden er det fuldstændigt forkert at sammeligne på den måde - dette er én konkret sag, og den bør ikke sammenlignes - det er forkert ifølge lov, og det er det eneste man bør forholde sig til!!!
Hvis du er så uenig som du er, så saml dog underskrifter sammen og henvend dig til politikkerne ligesom alle andre - bare fordi du er chefredaktør på bilbasen giver dig ikke ret til at opføre dig som du gør!
Og vær dog i det mindste mand nok til at besvare nogle af disse kommentarer!!!!!
Profil slettet
13-01-2006 kl. 19:14
NU - må der oprettets et forum hvori vi kan kommenterer chefredaktørens klumme..! (men det "tør" i måske ikke oprette.. ;-)) og jeg vil da gerne lægge ud med..: "Politiets egen jantelov" - sikken da en omgang forblommet mørkesnak.. du flasher jo ikke bare en decideret uvidenhed, - og det er jo for såvidt ok, - ingen kan jo vide alt.. ;-)) men du legitimerer yderligere holdningen, - med at sværte andre, - som du selv nævner "bare passer deres arbejde" - jeg er hverken pro ell. contra politiets arbejde og har da fået de fart og forglemmelsesbøder jeg skal have + lidt til vil jeg mene, - men det ER da ene og alene din egen skyld - uanset gl. mazda ell. ny mercedes, - at du bliver knaldet hvis du taler i håndholdt.. og du kan da være evig forvisset om det ikke er fordi du kører i dyr dyt, - men måske en mere visuelt synlig dyt, - der gør at din forseelse bliver spottet.. (mazda'en forsvinder jo lissom i mængden af andre afgiftsplagede skrotbiler..) Men hvorfor legitimere noget SÅ idiotisk som at tale i håndholdt u kørsel..?? der har været 2 undersøgelser der påstår det ikke er mere farligt end at tale i fastmonteret telf. - 2 ud af hvormange..? der viser, - det ER langt farligere - 15 større kendte..! SÅ hvad er din pointe.. at vi bare kan gøre det..!! hmm.. det havde klædt dig at udpinde forskellen for os, - at tydeliggøre hvad mobilundersøgelserne egentlig går ud på - fremhæve +/- (det havde også været interessant at læse..!) måske tilsidst lade pointen være - det kun koster 49,-kr til en earplug i din bil du har givet "kassen" for (gl mazda ell. ej..) at være lovlig når du taler mobilos.. DU kunne faktisk have foreslået at det var den perfekte julegave idé - til "naren" der taler håndholdt.. ;-))mvh. henrik arborg - helsingør.
Profil slettet
21-01-2006 kl. 09:23
Det kan godt være enkelte undersøgelser har vist at det ikke er mere farligt at tale i håndholdt end det er at tale i håndfri telefon, men langt flere og større undersøgelser har vist at det er farligere at tale i håndholdt telefon under kørslen, som det er at køre promillekørsel.
Du har ret i det med sommer/vinter-dæk, og det er da fint hvis du vil gøre opmærksom på at der er et sikkerhedshul i loven der, men at forsvare at tale i håndholdt telefon er forkert.
Det er bevist at der sker langt flere uheld med håndholdte telefoner end med håndfri telefoner, samt at reaktionstiden er langt over fordoblet med en håndholdt telefon, i forhold til en håndfri.
Jeg kan da nævne eksempel:
http://www.sikkertrafik.dk/9a000f/base/112a2774
Citat:
"Ved brug af håndholdt telefon kørte bilen oftere ud over vognbanen under telefonsamtalen i forhold til før eller efter opkald, medens der ingen forskel var ved brug af håndfri telefon."