Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt bil mangler org. HK

Profil slettet

Profil slettet

20-01-2010 kl. 13:24

Når en bil bliver ældre, så mister den HK, en 5-7 år gammel bil kan nemt miste ca. 30-40 Hk hvis den har omkring de 180 HK til at starte med. Men kan man kræve under garantien at en forhandler ordner motoren så den har de HK den er født med ? Du køber eks. en bil med 140 HK men det viser sig at den kun eks. 110 Hk, kan du så kræve at den bliver lavet på garantien ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

20-01-2010 kl. 14:10

Hvis en bil der er født med 180 Hk har tabt 30-40 Hk er der noget alvorligt galt med den, så nej den kan ikke nemt have mistet dem.

En motor mister ikke bare 20-25% af effekten.

Profil slettet

Profil slettet

20-01-2010 kl. 15:18

Jeg så Top Gear igår og der var en Renault med 210 HK som var 7 år gammel, som blev målt til 160 HK. Så det kan helt sikkert godt lade sig gøre! Er der ikke nogle som har erfaring med at få målt deres bil efter 3,4,5 år ?

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

20-01-2010 kl. 15:27

Ingen tvivl om, at biler smider nogle heste over tid.
Men om det normalt går helt så stærkt som i Top Gear's eksempel, er nok ikke sikkert.

Man kan dog også sagtens komme ud for, at selv en helt ny eller næsten ny bil ikke leverer de hk på de trækkende hjul, som er lovet fra fabrikanten.
Men om det er let at få erstatning for eller gjort noget ved på garanti, er jeg ikke klar over.

Profil slettet

Profil slettet

20-01-2010 kl. 17:58

Nu taler vi ikke om biler med turbo mv. men alm. std. biler.

De fortalte i programmet at man kunne skifte bla. tændrør det ville få nogle af hk tilbage.

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 08:59

Hej Mads.

At en bil taber heste og moment, er fuldkommen normalt.

At den så midster 20-25 % af dem er lang fra normalt.

det er selvfølglig forskelligt fra bil til bil. men en ting kan du regne med. som udgangs punkt taber en bil 1 hk om året, de første 5-8 år. derefter kan den midste op til 3 om året.

Men det afhænger også af hvordan bilen er blevet kørt.
eksempel:
Min mormor er en ældre dame, og køre mormor-kørsel, det vil sige lav fart og langsom acceleration osv. hendes bil havde standard 115 hk, og efter 7 år havde den 95.

En af mine kamerater har samme bilmodel, med samme motor og samme antal hk fra start, men da han "kun" er 19, så bliver hans bil kørt mere hårdt, hvilket gør at bilen "vænner" sig til at køre sådan at han mister færre hk end den anden, og i sjælne tilfælde faktisk ydre mere.

det jeg vil sige er at det ikke kun er aldern, men midst lige så meget (måske mere) er hvordan bilen er blevet kørt.

Mvh
Matias

mekanikker

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 09:20

Det var jo et indlæg man kunne bruge til noget, men jeg kunne også godt tænke mig at vide om man kan få de tabte HK tilbage på garantien ?

Jacob Harritz Poulsen

Jacob Harritz Poulsen
bruger siden
05-02-2004

21-01-2010 kl. 13:48

20-25% lyder af meget. De fleste biler med turbolader, kompressor og højtydende sugemotorere mv. mister ofte mindst 10-15% af deres effekt, hvis de ikke køre på oktan 98 eller højere.

Så hvis du har en af de motortyper og tanker oktan 92-95, kan det måske forklare noget af effekt tabet.

Sidst rettet: 21/1-10

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 17:41

Min syv år gamle A6 , 3.0 ( benzin u. turbo ) ,var til måling hos Hessteknik.Den burde have 220 Hk fra ny , men havde så vidt jeg husker kun 172 Hk da den blev målt. Det skyldtes en defekt indsugning og da den blev skiftet kom der 225 Hk retur ( målt ) Nu er den som ny igen. Indsugningen kostede ca. 6500kr til min A6 incl. arbejdsløn. Kunne være en mulighed.

Sidst rettet: 21/1-10

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 17:51

Se det er jo lige det jeg mener, hvis jeg får målt min som står til 102 HK og det viser sig at den har mindre, kan jeg så krave at de ordner den så den har 102 HK igen ?

Jeg må ringe til FDM imorgen. så har vi svaret.

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 17:51

Kan du huske med det kostede at få den målt ?

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 18:59

Jeg ved godt at rulletfeltet viser færre HK og jeg vil da overveje en motortest. Nu er min Skoda Octavia ikke helt langsom, men 102 HK er ikke meget til så stor en bil og især ikke hvis den måske kun har 90 HK ?

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

21-01-2010 kl. 23:51

Der er flere ting der kan påvirke motorens effekt.

F.eks. Hvis service ikke overholdes bare sådan nogenlunde.

Hvis motoren ikke får lov at arbejde i ny og næ... altså max omdrejninger. Pensionistkørsel er det rene mord på sådan en motor.
Man skal huske at køre lidt friskt.

Det kan selvfølgelig være defekter i motor/Turbo eller lign.

Men ligesom du kan miste effekt ved at køre for sløvt kan du også hente noget mere.
F.eks. politiets biler har som regel mere end standard fordi de bliver kørt meget og nogle gange hurtigt.

Jeg havde en Carina E 2,0 der standard skulle have 128 hk, men blev målt til 139 hk. Den var bare kørt friskt.

Og til Mads:
fra 180 hk til 140 hk på en 5-7 år gammel bil, så er der en eller anden form for defekt. Men ellers sker det nok ikke så tit. Så det burde laves på garantien hvis der er noget. Men hvis den er så sløv bør man opdage det under prøvekørslen.

bruger siden
11-12-2004

22-01-2010 kl. 13:17

Nu ved jeg ikke om det er en ny bil, eller hvor gammel den er.
Men hvis den er ny kan det tillades at der er et udsving på nogle procenter. Kan ikke huske præcist hvor meget.

Profil slettet

Profil slettet

22-01-2010 kl. 14:03

hej martin.
alt hvad du skrev efter "altså max omdrejninger"
Er faktisk bare en gentagelse af hvad jeg skrev...